/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
afsløret genbrug
Fra : svendgiversen
Vist : 751 gange
50 point
Dato : 01-07-13 20:50

Min kone køber Familie Journalen hver mandag og fredag bytter hun med Hjemmet hos vor nabo,
men det er ikke herfra snyde krydsen stammer?

Jeg læser ikke de to blade, men nøjes med at prøve at løse de mest udfordrende krydsord,
så i dag begyndte jeg på "Gæt et Citat" og det havde jeg set før i et andet ugeblad??

Kan et så gammelt og udbredt ugeblad tillade sig at stille den samme gåde,
som der et par uger tidligere er stillet i et andet ugeblad???

Måske Ude og Hjemme, som min kone en sjælden gang låner hos en veninde????

Der er ingen tvivl om genbruget som andre her i kandu sikkert også har løst,
begge enslydende citater stammer fra Jernladyen...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-07-13 21:24

Krydsordene stammer fra "free lance" forfattere, der såmænd kan være kloge pensionister som har det som hobby og ekstra indtægt, hvis de ikke er bundet til et tidsskrift står det dem jo frit for at sælge.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-07-13 21:41

Men vel ikke sælge den samme krydsord til to konkurrerende ugeblade...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 01-07-13 22:04

Det kan man vel sagtens, det er jo ikke sælgers problem hvor de bliver brugt...
Kjoler bliver jo f.eks. også solgt i flere ens udgaver.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-07-13 22:05

Citat
Men vel ikke sælge den samme krydsord til to konkurrerende ugeblade...

Hvis de ikke har en kontrakt med begrænsningen
Jeg ved ærligt talt heller ikke om der er copyright på krydsord, så kunne det ene blad jo sidde på den.

Nu er det jo mange år siden at de to blade har været kioskbaskere, så det er nok begrænset hvad de taber.
Min mor ville død og pine læse alle discountromanerne, men det gik ikke ud over familien

Iøvrigt var jeg lige inde og tjekke om de to tilhørte samme bladkoncern, men det gør de ikke........endnu.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 01-07-13 22:31

Nu skriver svendgiversen jo ikke at det samme citat stammer fra Familie Journalen/Hjemmet men

Måske Ude og Hjemme, som min kone en sjælden gang låner hos en veninde????

Familie Journalen og Ude og Hjemme bliver begge udgivet af Aller

http://www.aller.dk/brands/ugeblade/

så Aller kan jo "genbruge" de citater, som de vil.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-07-13 22:37

Citat
Nu skriver svendgiversen jo ikke at det samme citat stammer fra Familie Journalen/Hjemmet men

Hjemmet bliver udgivet af Egmont.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-07-13 22:56

LuffeA

Hjemmet bliver udgivet af Egmont.

Har jeg modsagt det?

Læs nu spørgsmålet og det jeg har skrevet.

svendgiversen skriver Min kone køber Familie Journalen hver mandag i dag er det mandag, så jeg går ud fra at han i dag ville løse et citat i Familie Journalen.

så i dag begyndte jeg på "Gæt et Citat" og det havde jeg set før i et andet ugeblad??

Kan et så gammelt og udbredt ugeblad tillade sig at stille den samme gåde,
som der et par uger tidligere er stillet i et andet ugeblad???

Måske Ude og Hjemme, som min kone en sjælden gang låner hos en veninde????

Det kan meget vel være i Ude og Hjemme at svendgiversen tidligere har set det citat, da Familie Journalen og Ude og Hjemme begge bliver udgivet af Aller.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 01-07-13 23:05

Elementært Watson...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-07-13 23:19

Kan godt se,det er et stort problem. Der må tages op på allerhøjeste sted.

Har lige forespurgt min kone (hun gætter kryds og tværs,så det er ved at gå ud over mandens livskvalitet....min), og hun siger det forekommer jævn tit med ens krydser. Både i ugebladene,og de forskellige kryds og tværs hæfter.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-07-13 23:55

Citat
Læs nu spørgsmålet og det jeg har skrevet.

Det er jo bare en gang ordkløveri, desuden fylder fed skrift for meget på serveren.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-13 09:32

Det er vel bare et spørgsmål, om at få lidt system over de krydsogtværs/løsninger og så være klar til at sende ind når dubletten viser sig.

Jeg sidder netop og er ved at sende ind til Udeoghjemme -
er der nogen som har løsningen til NR 26
(bare de lette)

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-07-13 10:02

Vittigheder og læsernes gode råd går også ofte igen i div. ugeblade.

Det eneste man kan gøre ved det er vel, at holde sig til ét ugeblad.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-13 10:09

Citat
Det eneste man kan gøre ved det er vel, at holde sig til ét ugeblad.

Jeg syntes nu også at Vittigheder bliver genbrugt, i samme blad.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-07-13 10:55

Og udsendelser i TV er det helt store genbrugsmarked som vi dagligt betaler for

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 02-07-13 11:23

Mange ord er også de samme - eks. billede af en papegøje = ara - det er måske også genbrug, men så bliver det svært at lave nye krydsord.

Og i sidste ende må det blive bladene imellem hvad de genbruger eller ikke. Kort sagt vi kan da være bedøvende ligeglade.

Og det er jo den samlede sammensætning af ordne på "kryds og tværs" det kan jo ikke undgås at der vil være genbrug af ord, nok kommer der nye ord til engang imellem, men ikke så mange.

I sidste ende er det måske de der har skrevet citatet der har ophavsretten, som så måske (hvad ved jeg) har solgt rettigheden videre osv.

Jeg har en citat ordbog på 450 sider, og har jeg brug for et enkelt citat ja så finder jeg det og bruger det. Og her står kun "citat" Denne udgave må ikke gøres til genstand for offentlig udlån. Fotokopiering eller anden mekanisk gengivelse eller mangfoldiggørelse af denne bog, eller dele deraf, er ikke tilladt iflg. dansk lov om ophavsret. "citat slut".

Og jeg mener ikke, at et enkelt citat brugt i almindelighed er forbudt ud fra dette, og det må vel også gælde ugeblade til div. krydsord.

Helt oprigtigt, så er der da ikke meget ved at skrive citater hvis de ikke må bruges i (mit sprog) plukvis til eks. krydsord.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-07-13 13:03

Tak for svaret ans.