/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Snøre binde kaste teknik
Fra : svendgiversen
Vist : 975 gange
125 point
Dato : 27-05-13 19:39

Efter at jeg har erfaret, med gode råd her fra kandu, at jeg skal 100 meter ud for at sætte ruser,
har jeg nu (foreløbig) opgivet denne form for fiskeri.

Men håndholdte fiskeri redskaber er stadig tilladt fra vor bro, endda uden fiske kort for pensionister,
men så kommer landkrabbe spørgs målene:

Jeg har fundet tre små kaste fiske stænger her på loftet i mit nye hus, min nabo siger det er for børn,
sidst vi havde besøg af unge fiskere købte jeg tre kroge a´15 kroner og orm for hele 50,
uden at vi fangede noget, men så fik jeg en flot pilk med tre kroge i fødselsdags gave.

Den blev bundet med mine råbånds knuder til en af børne stængerne,
og sidder nu fast i det tov, der skal holde min jolle på svaj, midt mellem bro og yder pæl.

Vi har ikke sat jollen i vandet endnu og jeg kan ikke svømme, hvad gør jeg?

Og i stedet for råbånds knuder, hvilket knob bruger man til at fastgøre en krog på en snøre,
måske et pæle stik, flag knob eller??

Og så er der en bøjle på kaste stangen, hvordan, holder løsner og kaster man???

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-05-13 20:00
Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 125 point
Dato : 27-05-13 21:20

En råbåndsknude går op hvis Du prøver at hive en torsk i land, hvorved der er en torsk i hver sin ende af linen

Jeg kunne lære Dig begge ting på et par minutter, men jeg står jo ikke ved siden af.

Knuder:
http://easytrout.files.wordpress.com/2012/06/fiske20knuder.pdf

Jeg har altid anvendt den første........knuden strammes ved at trække i den kange ende.

Jeg går ud fra at det er fasttspolehjul
http://www.viggoweb.dk/lystfiskeri/tipsogtricks.asp?tipgrp=1

Grib linen med pegefingeren og pres den ind mod stangen, vip bøjlen til den ene side hvorved Du så ser at intet andet end Din finger har fat i linen.
Sving stangen, slip linen når stangen har den retning Du vil kaste, slip linen og lad den løbe, når maddingen eller blinket rammer vandet drejer Du en omgang på håndtaget på hjulet, derved griber bøjlen linen og Du kan begynde at hive ind, lade ligge.....whatever.

Har linen ligget på loft i mange år så skift den, det er også en god ting at skylle linen og hjul under hanen når Du har fisket i saltvand.

Jeg får sgu kløe i fingrene......har ikke fisket selv i 35 år

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-05-13 21:23

Citat
Jeg har altid anvendt den første........knuden strammes ved at trække i den kange ende.

Schludder........
Det er nummer to jeg har anvendt, den første ser mig noget primitiv ud

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-05-13 22:46

Du finder svar på 'næsten' alle dine spørgsmål via link'ene hér:
http://www.lystfiskeri.dk/ ..menu'en: "Fiskepladser" er bare uundværlig !
Knuder? :
1.) Kanon side fra ordensmagtens lystfiker forening : http://www.viktor.dk/knuder/ophaeng.html
2.) Engelsk 'nørdeside' ..med 'det hele' : http://www.netknots.com/fishing_knots
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-05-13 22:52

UPS.

Det var dette link du skulle have haft: http://www.viktor.dk/knuder/

Hvisker:
Politiet er tilsyneladende i kølvandet på 'hestekøds-skandalen' kommet på sporet af en ny slags 'snyd' :

http://www.viktor.dk/grisefisk.jpg
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 28-05-13 01:16

Prøv at kikke op på Youtube,
der ligger masser af videoer om Lyst-Fiskeri,.... også på Dansk ,..

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-05-13 10:40

Hej Svend
Du tilhører jo læse-bøger-generationen, så jeg vil foreslå dig en tur på biblioteket, både det danske og det tyske for at finde praktiske råd. Hvis du falder over et antikvariat, som har Politikens "Jeg er lystfisker", så køb den.
På internettet kan du også gå på antikvariat, og der vil jeg anbefale et stort af slagsen, som ligger i Herning eller Skjern og er specialiseret i bøger om jagt, fiskeri, fiskepleje, vildtpleje, krebsavl mm.
I øvrigt bør du i høj grad rette dig efter rådene om at holde grejet vedlige, skifte gammel line, skærpe krogene, tjekke for slid på løberinge og hjulenes linefører. Desuden har ALDI og LIDL ret ofte gode tilbud i færdige grejpakker til generelt lejlighedsfiskeri.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-05-13 10:41

Og så vil jeg gentage et tidligere råd: Find en nabo, som er god til det og spørg om du må være med på en kigger!

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-05-13 13:30

Tak for svaret LuffeA.

Du var først med knuderne, vi har fundet Politikens: Knob, Stik og Knuder, men det er mere generelt.

Og min nabo har lært mig at kaste...

Også tak til alle I andre for gode råd og links.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-05-13 13:56

Selv tak

Find også noget om mindstemål (det kan blive dyrt), det giver nu næsten sig selv da der ikke er meget ky`på en lille skrubbe.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-05-13 21:18

pbp_et ..er også en gammel snegl ..tilsyneladende?

Lad os dog endelig bringe tiden/alderen på bane

Det er da egentlig underligt, at profilen http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=100534 udelader denne storslåede litteratur om emnet:

http://emotionalliteracyeducation.com/classic_books_online/tcang10.htm

..men lad mig i disse binære tider anbefale at; læse bogen på 'snegle' facon:

http://www.amazon.co.uk/Compleat-Angler-Oxford-Worlds-Classics/dp/0199538085#_

Bogen er iøvrigt på mest pragtfulde vis illustreret. (Et 'mesterværk' i den trykte original-udgave!)

..på Dansk: http://da.wikipedia.org/wiki/Den_fuldkomne_fisker

Måske er den på visse steder ikke HELT opdateret udfra nyere opdagelser/forskning, men beskrivelsen af oplevelsen ved lystfiskeri holder den dag idag
</MOLOKYLE>