/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Planeters bevægelse
Fra : Sønder
Vist : 731 gange
100 point
Dato : 25-05-13 11:56

Jeg har styr på, at alle vort solsystems planeter løber samme vej rundt om solen, men kan ikke finde svar på hvorfor?
Ligeledes: drejer alle planeter samme vej rundt om deres egen akse? Hvorfor?
Mon man overhovedet ved det. Der findes sikkert teorier.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 25-05-13 12:22

ja den var svær,........ !

mon ikke der findes en lang formel der kan forklare fænomenet, !

hvis du smider alle planeterne ned i en (ret stor) håndvask, så vil de også løbe i samme retning når du fjerner bundproppen til afløbet,

nogle hævder rotationen er højre om nord for ækvator,... og venstre om syd for,
eller er det omvendt,...
det kan vist heller ikke forklares så alm. mennesker fatter det.

det er også lidt underligt at tænke på at 'rummet' er endeløst / uendeligt,
-- men (teoretisk) burde der vel være en (ret stor) 'blæser' der får planeterne og galaxerne til at rotere / bevæge sig,... ikk'.. ..

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 25-05-13 12:32

Jeg har selv en teori (kun en teori), men vil gerne høre input og tanker fra jer først

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-05-13 13:49
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-05-13 14:51

Hvis en bold med mudder på, roterer vil alle klatterne jo blive slynget ud med samme rotation,
i modsætning til planeter er de ikke tunge nok til at blive i rotation om bolden.

Det er jo masse tiltrækningen, tyngekraften, der er årsag til planeternes bevægelse,
og unverset er jo fyldt med galaxer, alle med samme rotation i samme galaxe...

Hvis et andet legeme virkelig er kommet i omløb om solen i modsat retning,
må det være ude fra kommende på et senere tidspunkt og er blevet fanget af solens tiltrækning?

Det andet udsagn har du ikke ret i, Jorden roterer jo om sin egen akse,
men der findes planeter/måner med bunden rotation, som vor egen måne,
det er jo de samme kratere og månelandskaber vi ser hele tiden...

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-05-13 18:45
Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 26-05-13 10:17

EA_HS: det der med venstre om på den nordlige etc. gælder vist kun vindsystemer, ikke selve planeten. Så ville den jo blive "skruet fra hinanden"
katekismus: godt materiale, men mest børnelærdom.
svendgiversen : billedet med bolden er godt, men hvem sparkede til den? Og så var det andet med planeternes omdrejning ikke et udsagn, men et spørgsmål. Tak for svaret.
bent juul: Godt materiale (det med Keplers love fatter jeg ikke alt sammen) men mangler stadig forklaringen på, hvorfor det hele begyndte at rotere
-Lader spm. stå lidt, til der evt. kommer en (anden?) videnskabsmand forbi

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 100 point
Dato : 26-05-13 12:21

Lidt om starten på rotationen, som er forklaret meget forståeligt.
http://www.ezz.dk/20945-hvorfor-drejer-jorden

Keplers love forklaret lidt anderledes http://rumfart.dk/vis.asp?id=185 og i sammenhæng med Newtons 3 love så bliver det måske mere nemmere http://www.rumrejsen.dk/Leksikon/Raketter-og-rumrejser/Newtons-Love.aspx og http://www.fysikhistorie.dk/biografier2/newkep.html

Godkendelse af svar
Fra : Sønder

Dato : 27-05-13 18:56

Tak for svaret bentjuul og I andre. Den sidste her, med at det kan skyldes, at forskellige ting er braget ind i Jorden tror jeg lidt på. Jeg forstod det i hvert fald.
Tak