/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Flækøkse med fjedre
Fra : jensviggo
Vist : 792 gange
30 point
Dato : 17-05-13 05:49

Og så har jeg ladet mig fortælle, at man har flækøkser med fjedre, der hjælper med kløvningen, jeg har aldrig hørt eller ses en men vedkommende påstår, at Hedeselskabet bruger dem, har brugt dem, er der nogen der ved noget om det

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-05-13 07:35

Så engang sådan en sag i "Populær Mekanik" og på reklamefilm i biografen. Vel en 30-50 år siden.
Der er også en ret ny finsk sag (som jeg ikke turde bruge). Kommer med navnet når jeg hitter det.
vh
pbp

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-05-13 08:18

Hedeselskabet kan sikkert helt bestemt bekræfte eller afkræfte om de bruger en sådan økse...

http://www.hededanmark.dk/?gclid=CM6buPS-nLcCFcJ2cAodc3cAag

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-05-13 10:12

Hvis træet ikke er knastørt kan det flækkes med en lillefinger.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-05-13 10:28

Han mener vel "hvis træet ikke er knastet"

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-05-13 10:32

Citat
Der er også en ret ny finsk sag (som jeg ikke turde bruge). Kommer med navnet når jeg hitter det.

Kan kun være Fiskars da de er ret kreative med nye produkter.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-05-13 10:47

Citat
Han mener vel "hvis træet ikke er knastet"

Det er ikke godt at vide hvad han mener - det lyder i hvert fald ikke som han er særlig klog...

Hvis det forholdt sig som han skriver, var der jo ikke brug for værktøj overhovedet!

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 30 point
Dato : 17-05-13 11:31

Kan det være en sådan, han mener? http://www.thor-trading.dk/SEEEMS/3647.asp

Kraftig og tung økse med fjederophængte kiler for effektiv kløvning. Hoved af værktøjsstål og meget skarpt skær. Skaft af hickory.
Vægt: 3800 g. Længde: 780 mm.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-05-13 13:44

Citat
Kraftig og tung økse med fjederophængte kiler for effektiv kløvning. Hoved af værktøjsstål og meget skarpt skær.

Det frarådes at have meget skarpt skær på en flækøkse, det kan man bruge på en træbearbejdende økse til finere arbejde, f.eks. en bladøkse...........eller en på human skarpretterøkse

Kommentar
Fra : morten75

Dato : 17-05-13 14:16

Hej Jens

det er vist denne her du mener

http://www.youtube.com/watch?v=wR-7Yy3dgr8
eller
http://www.youtube.com/watch?list=PL98AED2F236F0E9F5&feature=endscreen&v=A25i0lUca8s&NR=1

Søg på "Splitting axe spring" så finder du det du skal bruge

denne her får det til at se nemt ud men er vist ikke lovlig i DK
http://www.youtube.com/watch?v=y-Dxc9j3r58

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-05-13 20:09

Sådan en med "flaps" som skubber træet fra øksen har jeg da set her i DK. Måske var det bauhaus der havde sådan en, men der var ingen fjedr i.

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 03-06-13 15:13

Tak for svaret katekismus.