/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Grænsehandel, afgifter og danske priser
Fra : vagnr
Vist : 1284 gange
200 point
Dato : 14-03-13 15:50

Forleden så jeg i TV, at 24 Coke Zero koster over dobbelt så meget i Dk som i Tyskland, det må være de der forfærdelige afgifter og momsens skyld, ikke underligt at Dk nærmest bliver affolket fordi alle kører over grænsen!

Nå, det må jeg lige regne igennem for at forstå den der mere end fordobling

Calle sælger 3X24 coke Zero for 160 kr, i Metroshop i Dk koster de 137,38 kr. ex. pant.

Tyskerne har ingen sodavandsafgift og 19% moms , vi har 1,64 kr/l sodavandsafgift og 25% moms, der selvfølgelig også lægges på afgiften.

Hvis man nu går ud fra at tyske butikker er så flinke ikke at tjene på at sælge sodavand, men ser salget som en slags nødhjælp til de skatteplagede danskere, er Calles indkøbspris uden moms 53,33/119*100=44,82 kr.

Hvis danske butikker kan købe cola til samme pris som tyskerne, bliver det til 44,82+13,12 (8X1,64= 8 l sodavandsafgift)=57,94 + moms 14,49 i alt 72,43 kr for 24 colaer.

Dvs., at Metro (der vistnok anses for at være billig) har en fortjeneste på ca 65 kr (udover den fortjeneste som Calle har). Og selv om vi fjernede sodavandsafgiften helt, ville 24 cokes koste næsten 2½ gange den tyske pris, 124 kr mod 53,33 kr.

Sidst jeg så en sammenligning af prisniveauer i EU lå Dk på en flot førsteplads med 141 modTysklands 103, EU-snittet er på 100.

Dels kan man jo spørge, hvor mange der gad køre til Tyskland, hvis prisforskellen var under 20 kr pr kasse, men endnu mere må man spørge, hvorfor det danske prisniveau er så meget højere end det tyske?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-03-13 15:52

Øøøøhhh, prisen i Metroshop er for 24, ikke 3X24

Hvorfor ser jeg altid sådan noget, lige efter jeg har trykket SEND?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 14-03-13 16:00

Citat
Dels kan man jo spørge, hvor mange der gad køre til Tyskland, hvis prisforskellen var under 20 kr pr kasse, men endnu mere må man spørge, hvorfor det danske prisniveau er så meget højere end det tyske?

Sikkert færre end i dag...

Det med afgifter, er jo et prioriterings spørgsmål - et eller andet sted skal pengene jo komme ind for at samfundet kan betale for, at vi alle sammen skal have de goder som vi jo trods alt har her i vores lille Danmark.

I øvrigt hørte jeg i en nyhedsudsendelse for nylig, at nu ville regeringen til at nedsætte disse afgifter for at imødegå grænsehandlen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-13 16:30

Jeg så også den stakkels købmand og hans flotte butik...............han så dog ikke ud til at lide nød.

En gang for længe siden peb radio / TV forhandlerne over det samme problem, hvorefter afgiften blev sat ned som jeg husker det..........................prisen gik vist ikke tilsvarende ned.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 14-03-13 17:15

Citat
Jeg så også den stakkels købmand og hans flotte butik...............han så dog ikke ud til at lide nød.

Det er jo nok ikke udelukkende denne ene købmand/erhvervsdrivende det drejer sig om - MON?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-13 17:18

Nej men de store butikker har selv været med til at "nakke" små købmænd.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 14-03-13 17:26

Og med det argument er det så i orden at de bliver nakket af grænsehandlen

Yderst primitiv tankegang...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-03-13 17:38

Det er ikke så enkelt, men at det skulle hjælpe meget på grænsehandlen at fjerne en afgift, der (hvis ikke butikkerne i Dk scorer lidt ekstra), kun vil nedsætte prisen med ca 10%, har jeg svært ved at tro.

Men hvis avancen faldt, så kunne der sikkert ske noget.

Er det skjulte aftaler ml. Dansk Supermarked, COOP og de samvirkende købmænd, der holder priserne tårnhøje og næsten ens, med discountforretningerne lige en anelse billigere, eller hvad er det?

Nyt er det vist heller ikke, min skoleklasse var på omvisning hos Wibroe bryggeri, vi hørte meget om de få øre det kostede at lave en øl, men afgifterne gjorde dem så forfærdelig dyre. Jeg spurgte hvad det kostede at lave en sodavand (de var også dyre, og slet ikke noget man fik andet end til fødselsdage o. lign.), det ville de sjovt nok ikke svare på, så nærmest fornærmede ud

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-13 19:23

Citat
Yderst primitiv tankegang...

Er det så et argument, eller bare et forsøg på at lede "samtalen" væk fra emnet.

Ps. Men jeg er da glad for, at det virker som en tanke.

For eller i mod, ved jeg ikke rigtigt, da jeg bor på Sjælland, og der kan det vist ikke betale sig, at køre helt til tyskland. Men kører vi i gennem skal der da lige handles lidt.

En Mummelmand (slags Jægermeister) koster ca. 80 kr. i Aldi DK ...men kun 40 kr. i Aldi Tyskland.
Det er da svært at sige nej til. Der kan sagtens være 24 stk. i en Citroén.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-03-13 19:58

Citat
Hvorfor ser jeg altid sådan noget, lige efter jeg har trykket SEND?

Også her et kendt fænomen.

Os her Nordenfjords,har slet ikke de problemer at slås med.Så længe det koster,rund regnet 500 kr.i benzin,at runde grænsen,og kan købe en kasse øl til 60 kr. i Spar,spekulerer vi slet ikke i den retning.
Forøvrigt er sodavand,da tit meget dyrere end øl.
Citat
En gang for længe siden peb radio / TV forhandlerne over det samme problem, hvorefter afgiften blev sat ned som jeg husker det..........................prisen gik vist ikke tilsvarende ned.

Her er problemet nemlig......bare se på fedtafgiften.(Som et eks.).Der er alt for lang vej fra produktcenter og til forbrugere.Ikke bare gældende ved føde- og drikkevarer.Men generelt....møbler,hårde hvidevarer.Der er en enorm fortjeneste,på disse ting.Beviset ses jo tydeligt,når de kan holde "udsalg", med 50- til 80% nedsatte priser.....og stadigvæk med fortjeneste.

N.B.: Jeg ved godt deres "før priser",er det rene fup,men alligevel...........

M.

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 200 point
Dato : 14-03-13 20:39

Her kommer så et "hardcore" indlæg fra en mand - hvis kone, som kender alt til danske priser versus de tyske.
Jo såmænd da, vi tager også vores ration af øl & vand, og jeg skal komme efter dig, med hjem.
Men det er faktisk ikke i grænsebutikkerne man sparer de store skillinger...Nææ, tag ind til de butikker der ligger i byerne - altså blandt de indfødte - dér ligger "guldet begravet"

Aldi fx. her køber konen stort ind af kolonialvarer, brød, vitaminpiller, frikadelle-rødvin,og 100 andre ting til laaangt under det halve af, hvad det koster i Danmark.

Edeka, køber hun hårshampoo, tandpasta, div. supper og sovse i breve, og 100 andre ting - også til langt under, hvad det koster i Danmark.

Frisør. Hun får ordnet håret i Tyskland langt langt billigere end i Danmark - og jeg bliver klippet.

Mekaniker. Jeg fik lavet en skade i Tyskland. Det kostede 1000 euro. Mekanikeren i Danmark havde givet tilbud på 25000 kr.

Jo der er penge - masser af penge at spare, bare man har lidt know how - og det har fruen satme.

Vi handler i Tyskland 5 -6 gange om året. Samtidigt kan vi forene det nyttige med det praktiske....vi er på familiebesøg....

Tommy.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-03-13 21:23

Forskellen i moms er ikke 25 - 19 , men på fødevarer hele 25 -7 lig 18 %
vi har jo 25 % moms på det hele, andre lande har to satser for moms, lavere for fødevarer.

Men det er ikke hele forklaringen, der er større forskel i Tyskland på indtægter,
veluddannede tjener mere end i Danmark, men normale hårdtarbejdende tjener mindre,
derfor er ikke kun fødevarer, men også service ydelser meget billigere.

Så da vi kun bor et kvarters kørsel fra grænsen, sparer vi ikke kun på øl og vin,
men også på daglig varer som på kød og ost, samt mekaniker, klipning og tandlæge mm.
Selv solceller på taget har vi fået leveret næsten til halv pris.

Det er selvfølgelig noget vi ikke er glade for, det giver jo flere arbejdsløse i Danmark,
men som fattige pensionister er vi nødt til at købe hvor det er bedst og billigst.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-03-13 21:33

Engang solgte min min kusine illegalt smør i Kollund lige nord for grænsen til tyskere,
hun betjente en automat, dvs. når kassen med smør var tom, lagde hun en ny pakke i...
Direkte salg i weekenden var forbudt.

Nu køber vi smør i tyskland til 7-8 kroner pundet, i danmark koster det næsten det dobbelte.

Sæt igen prisen ned til ca 80 % af den tyske og vi vil kunne tjene tykt på grænsehandel...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-03-13 22:32

Når vi engang imellem kommer til Tyskland/Sønderjylland, skal vi da self også købe lidt idn af de gode tyske varer, men ikke dansk discountøl, men fra Kbhs-området kan det ikke betale sig at tage turen, bare for at købe ind.

Men, måske er der håb forude, øl sendt fra Tyskland, jeg vil nu se det før jeg tror det

http://www.business.dk/diverse/billige-tyske-oel-pr.-postordre

Udenlandske netsider, på andet end vin, øl og sprit, bugner med billigere varer end vi kan finde hjemme, det benytter jeg mig af, ofte er prisen inkl. forsendelse under det halve af den danske.

Nogle firmaer i fjernøsten sælger varer med gratis fragt, og bare prisen er under 80 kr kommer der ikke moms og told og postens 160 kr. gebyr på. Så det kan betale sig at få sendt flere små pakker i stedet for en stor

Men det kommer sig af, at priserne i Dk er for høje

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-03-13 11:14

Jeg læste i en af aviserne (jeg kan desværre ikke linke da artiklen er låst) at Fleggaard i takt med de danske afgifter på øl & vand bliver sat ned, vil butikken nedsætte sine priser tilsvarende.

Hmmmm.....Hvis det er tilfældet, bliver det en svær øvelse for regeringen.

Nu mangler vi lige en der kan "banging in the table"

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-03-13 11:41

Citat
Hmmmm.....Hvis det er tilfældet, bliver det en svær øvelse for regeringen.

Ja, selv om man helt fjernede afgiften og momsen, ville fortjenesten i en dansk butik stadig være ca. ligeså stor, som udsalgsprisen i Tyskland

Heldigvis drikker jeg aldrig co2-holdige drikke der ikke indeholder alkohol, så det konkrete eksempel er ren teori, for mig

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 16-03-13 01:53

En stor del af problemet er nok, at vi har været for dygtige i vores "fast-kurs-politik". Hvis vi devaluerede bare 10%, ville vi blive 10% mere konkurrencedygtige. For 50 år siden kunne svenskerne få en dansk krone for under 75 svenske ører, nu er det cirka omvendt.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-03-13 13:23

Teoretisk er det korrekt, at det vil bedre økonomien at devaluere, men det vil have så mange negative effekter - blandt andet på udlandets tillid til dansk økonomi.
Det vil blive meget svært både for staten og for virksomhederne at indgå økonomiske aftaler med andre lande. En devaluering virker erfaringsmæssigst også kun i kort tid.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-03-13 13:50

Naaj, det er ved at blive en vane, jeg er helt enig med Tommy

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-03-13 14:24

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-03-13 15:43

Ingen grund til at være flov, blind høne kan også finde et korn.

Så kan vi jo altid gokke om, hvem der er blind

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 17-03-13 05:52

Normalt taler jeg også selv mod devalueringer, og jeg er overordnet enig i jeres argumenter, og havde I for bare et par år siden sagt, at jeg ville have talt FOR en devaluering, ville jeg have påstået, at det aldrig ville ske.
Men som det væsentligste: Kina udøver valutadumping, og vi indvaderes af underbetalte østarbejdere.
Østarbejderne kan kun forbedre deres levestandard med det underbetalte arbejde, fordi kronen har større værdi i deres hjemlande end her.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-03-13 07:15

hjkofoed, jeg er enig i de problemer du nævner, men jeg tror alligevel, at de negative konsekvenser af en dansk enegang med devaluering hurtigt ville overstige de positive, ligesom at pisse i bukserne for at holde varmen

Kina har en langt større eksport end import, i Dk er det næsten lige stort, ca 10% større eksport end import.

Vi er også langt mere afhængige af udenlandske investeringer end Kina, og ikke mindst, vi er nærmest en flueplet på verdenskortet.

Jeg ved ikke, om Dk med ca 1% i forhold til vores indbyggertal har flere østarbejdere end de andre vestlige EU-lande og har ikke fundet tal for det!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-03-13 14:35

Vi skal da lige ha' med......Hvis danskerne nedsætter afgiften på øl & vand, får vi horder af svenske en dags rejsende. = det giver arbejdspladser

En anden ting ved grænsehandlen - miljøgevinsten..? Lastvognstog efter lastvogntog drøner ned til tyskland med det ene læs øl & vand efter den andet - og derefter kommer de samme sted fra fra og slæber det hjem igen... Det er squ da molboagtigt - og det giver ingen arbejdspladser.
Den øvelse kan danmark da ikke redde verden med.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-03-13 16:16

Ja, det er da dybt godnat miljømæssigt, men som man siger

"penge er ikke alt, men det kommer langt forud for hvad der end måtte være nr. 2"

Mange svenskere tager turen helt til Polen, i kassevogne, og så er der storindkøb af sprut, og god fortjeneste hjemme, hvis de ikke bliver fanget i tolden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-13 16:29

I tager helt fejl........................politikere vil ikke redde hverken Danmark eller Verden.
De vil bare have mulighed for at bryste sig lidt i de store selskaber.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-03-13 09:51

Vagn, du skriver at Kina har større eksport end import. Min pointe er, at de netop har det grundet valutadumping. Vi ville automatisk få en mindre import, fordi en række udenlandske varer ikke længere ville være konkurrencedygtige, og tilsvarende ville danske varer blive det i udlandet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-03-13 10:00

hjkofoed, du har ret så langt, at vi ville få mindre import og større eksport på kort sigt, men på længere sigt er gevinsten lille eller måske ligefrem negativ, bl.a. bliver udlandet bange for at investere i Dk.

Cypern vil sikkert også opleve, at de ikke længere tiltrækker så mange udenlandske penge, hvis man kan miste 10% overnight!

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-03-13 11:27

Nej, min tanke var nu også at opnå det gennem 0-rente eller glidende tiltag. Jeg kan ikke sige mig fri for at kigge til Sverige, det er svært at vedblive at være modstander af noget, der har virket i nærområdet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-03-13 13:10

Ved devaluering øges gælden i kroner og Ane i Skurets alderdoms opsparing reduceres,
men gælds spekulanter får fordele; lynhurtigt elimeneres konkurence fordelene ved prisstigninger...
Som det rigtigt er sagt, det er som at pisse i bukserne.

Men der er vist ikke mange der så Holger K´ s søforklaringer i TV Syd?
Grænsehandelen toppede i 2005 og har siden været faldende, hvem tror på det??

Ikke engang dåse pant kan man blive enige om at indføre også ved grænse handel,
jeg forstår godt at danske købmænd ikke vil refundere beløb for dåser købt i Tyskland,
men mon ikke de burde gøre det for vindings skyld, ellers kan grænse kommuner vel gøre det???

Dåsepanten bør da kunne forfølges/betales bagud til den den først investerede i dåser...

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-03-13 15:33

Sagen er, at Danmark ikke har udlandsgæld, men det skyldes formentlig olieeksport.

http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/230392/dansk_udlandsgaeld_vendt_til_overskud.html

Derfor er tidspunktet for kursglidning det bedst mulige, så vi er rustet til "tiden efter olien", men det er på den anden side rigtigt, som flere påpeger, at der er mange følgevirkninger, der skal undersøges først.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-03-13 14:44
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-03-13 15:13

Nej, Tommy, den er jo fra 2009, mens dine venner stod stovt ved roret, dengang var der ingen problemer overhovedet, og da slet ikke med grænsehandel????

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-03-13 17:05

Nu var det også mest for at få lidt glade toner.

Ta' æ tur mæ.... tra tralla tralla tralla, skål i skiwet skipper

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-03-13 17:10

Glade toner er altid godt, med en skål endnu bedre

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-03-13 19:34

Citat
Glade toner er altid godt

Jamen,så lyt lige her:
http://www.youtube.com/watch?v=x2EVbkDXKYc
Og læg især mærke til Svend Bonavent,når han "rører i gryderne".Døde desværre sidste år.
Men efter min mening,den bærende kraft i The Rocking Ghost.Var også grundlægger af bandet.

Og før lillemor,ud på gulvet til denne.Så kan der ske hvad som helst:
http://www.youtube.com/watch?v=w1gtzpYZwF8

Begge er gamle Cliff Richard numre.Men det bliver de jo ikke ringere af.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-03-13 20:34

Nåeee, der er nogen der har været på loftet og støvet de go'e gamle molodier af..
Jooooe, absolut da, det bliver man kun gladere af.
Og vi har allesammen en eller anden melodi/sang man simpelhen ikke kan glemme.

Jeg har en melodi/sang, som altid hænger fast i mig som en tæge. Helt tilfældigt fik jeg hørt den - i forbindelse med en westernfilm en kammesjuk havde på video. Melodien/sangen stammer fra en western der hedder, Pat Garret & Billy The Kid. I filmen bliver den sunget af Bob Dylan - som også har en rolle i filmen. Men det er nu ikke Bob Dylan version der er den bedste - synes jeg - men en eller anden "amatør" der synger og spiller den. Melodien/sangen kommer her - lyt til det hele.
https://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=IVy4lRzjgdg&NR=1

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-03-13 21:12

En smuk sang, men hvad har den med den voksende danske grænse handel at gøre?

Vi tager igen sydpå på lørdag, min kone skal bage og har regnet ud at hun kan spare
50 % på smør og næsten det samme på "dansk" margarine...

Selv køber jeg vin, helst Drosty Hoff, fordi min kone har været på denne Sydafrikas bedste vin farm,
den koster 89 kroner for 3 liter, prisen i danmark er 145 kroner, kun 63 % dyrere...

Jeg køber ikke øl denne gang, selv om de har 3 kasser for 160 kroner i grænsebutikkerne,
det køber vi næste gang i City, her køber vi halv liters 6% Rostocker,
meget bedre og billigere end 0.33 liter dansk 4.6 % discount øl...

Vi køber heller ikke Schartswalder skinke, også best i City,
men nok fransk brio ost, under halvdelen af prisen i Danmark.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-03-13 21:34

Fin sang.Såkaldte amatører,kan skam også være dygtigere.Alle har vel også været amatør,på et tidspunkt.
For at blive i min genre er her et nummer,jeg har spekuleret en del over.Det lyder jo fuldstændig som lead guitaristen i Rocking Ghost,Timm Bo Madsen.(Også død i 2012).Er det et falsum,eller spiller han et spor på anlægget.?? Jeg mener det er falsum.Han bruger jo ikke vibrator,eller noget.
http://www.youtube.com/watch?v=IfDR5HrTLww
Jeg "spiller" vist et sidespor,i forhold til spørgsmålet.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-03-13 21:49

Citat
Jeg "spiller" vist et sidespor,i forhold til spørgsmålet.

Mit "motto", som jeg tror jeg selv har lavet, er

Citat
"Livet er for kort til ikke at tage omveje"

Jeg kan stadig irritere min kone ved altid at prøve at finde en anden vej, i stedet for at køre den vi altid kører!

Omvejen tager som regel længere tid, men den er tit pænere/sjovere

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-03-13 09:52

Citat
En smuk sang, men hvad har den med den voksende danske grænse handel at gøre?
Det skal jeg såmænd fortælle dig, min go'e svendgiversen. Det beløb kammersjukken gav for videoen var på grænsen til rent røveri. Såååeee.....rent grænsehandel.

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 02-04-13 15:22

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.
Det er jo rart at kunne kombinere det nyttige med det behagelige, hvad der er det ene eller det andet må du selv afgøre

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-04-13 15:57

Uha da, en masse point - tak for det.

Citat
Det er jo rart at kunne kombinere det nyttige med det behagelige, hvad der er det ene eller det andet må du selv afgøre
Hmmm...gruble..... gruble...... gruble.
Aaahaaaa, du mener jeg til tider er et dumt svin..? Jeg har nu altid kaldt en spade for en spade og en skovl for en skovl. Det kan jeg tillade mig, fordi, jeg bejler ikke til ministerposter.

Mvh.
Tommy