/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Diesel motoren
Fra : jensviggo
Vist : 513 gange
27 point
Dato : 12-03-13 07:25

Så kom vi til at snakke om dieselmotoren, hvordan sker antændelsen af diesel i en dieselmotor, tændrør (gnist) i en benzinmotor, men hvad med dieselmotoren, er det det høje tryk der skaber antændelsestemperaturen?

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 27 point
Dato : 12-03-13 08:36

Citat
De to mest anvendte principper for stempelmotorer er hhv. Ottomotor og dieselmotor, begge opkaldt efter deres opfindere. Rudolf Diesel (1858-1913) fra Tyskland udviklede dieselmotoren i 1893-97.

I en dieselmotor, som er en varmekraftmaskine, indsprøjtes dieselolie i en komprimeret luftmængde og selvantænder på grund af temperaturen. Derfor bruger dieselmotorer ikke tændrør, som ottomotoren. Før motorstart skal et gløderør i topstykket dog opvarmes, så dieselolie der rammer dette, opvarmes. Gløderøret er kun i brug i 5-30 sekunder, da spildvarmen under driften overtager opvarmningen.

En dieselmotor kan realiseres som enten totaktsmotor eller firetaktsmotor.

http://da.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 12-03-13 08:48

Tak for svaret mig-selv.

Tusind tak