/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Browseren vil ikke opdatere
Fra : johnnyBP
Vist : 609 gange
32 point
Dato : 27-02-13 18:49

Jeg har lavet en hjemmeside for vores forening.
Den ser meget fin ud, med links til andre interne og eksterne side, og videoclip fra you tube.
Der er bare et problem, og det er browseren, som ikke selv kan finde ud af når siden er opdateret, men bliver ved med at huske og vise den gamle side.
Når jeg manuelt sletter browserdata fra min PC finder jeg straks den nye opdaterede version.
Nu har jeg fundet ud af at det ikke kun er mig, som er den der redigere hjemmesiden, men også alle andre der bruger den, som ikke kan se den nyeste version, hvis de har været på tidligere.

Der må være en måde hjemmesiden kan fortælle broeseren at siden er opdateret siden sidst, men hvordan gør man det???
Du får mine point hvis du kan hjælpe.
Jeg bruger kompozer til at redigere sider, som jeg overfører med et FTP program.
MVH
Johnny
PS jeg er en ren novice til det der med hjemmesider

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-02-13 19:26

Ryde cachen i browseren.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-02-13 19:31

Og så femover vil F5 opdatere her og nu efter ændring af hjemmeside.

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 27-02-13 19:56

Det er en offentlig tilgængelig hjemmeside, og jeg kan da ikke kræve, at brugerne kender de små tricks med at rydde browser cache eller benytte refresh. Meningen er, at når man besøger siden, får man altid nyeste version, og ikke en gammel, der tilfældigvis ligger i ens computers browser cache fra forrige besøg. Men hvordan fortæller man det til browseren?
MVH
Johnny

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-02-13 19:58

Hvad hedder hjemmesiden?

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 27-02-13 21:34

Hi webnoob
Hjemmesiden hedder www.stenbjergparken.dk
(Men jeg er lige kommet i tvivl om der i det hele taget er noget galt, for denne her side laver det samme - Jeg måtte manuelt refreshe (f5) for at få set det sidste indlæg i debatten). Browseren viste siden som den så ud før dit indlæg.)
MVH
Johnny

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-02-13 21:39

Prøv evt dette!
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>---</TITLE>
<META HTTP-EQUIV="Pragma" CONTENT="no-cache">
<META HTTP-EQUIV="Expires" CONTENT="-1">
</HEAD>
<BODY>

Dit indhold her

</BODY>
<HEAD>
<META HTTP-EQUIV="Pragma" CONTENT="no-cache">
<META HTTP-EQUIV="Expires" CONTENT="-1">
</HEAD>
</HTML>

Tjek at din browser står til Kontroller om der er nye versioner af tidligere gemte sider i
Funktioner > Internetindstillinger, Generelt, Browserdata, Indstillinger

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 27-02-13 21:41

Som hovedregel når du laver hjemmeside og skal have din browser til at hente den nyeste version, skal du trykke CTRL + F5 - istedet for kun F5.

Så tvinger du browseren til at rydde cachen for den pågældene side .. :)

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-02-13 22:28

Browseren plejer automatisk at kunne finde ud af denne slags. Hvis browseren har cached en side spørger den alligevel serveren om den er blevet ændret siden sidst.

Mon kompozer har indsat noget kode som gør siden altid bliver cached.

Vil meget gerne have et link til siden, sådan vi kan se om der skulle være noget mystisk ved siden.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 16 point
Dato : 27-02-13 22:41

Ups har lige set du har skrevet link.

Har kigget på siden og ser at siden bliver leveret af en varnish server.
Varnish bruges til at cache hjemmesider på server siden, sådan de kan håndtere flere brugere.

Snak med dit hosting firma, da jeg vil tro problemet skyldes en fejl konfiguration af varnish og ikke et problem i dine filer.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-02-13 22:50

Det er cachen på din pc der driller!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-03-13 19:43

Hvorfor spørge en gang til, du har jo fået et par tip!?

http://www.eksperten.dk/spm/977815

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 05-03-13 20:08

Hi Klaudi
Forsøgte med dit råd on at indføre en ekstra linie - Virker bare ikke. Ellers er handler hovedparten af de "gode råd" om hvad jeg skal gøre med min browser - og det er slet ikke det det handler om. Det handler om at få alle andre brugeres browsere til at hente en opdateret side, når den er klar. Derfor må det være indholdet på websiden det er galt med, og der jeg skal sætte ind.
Jeg spurgte også på eksperten, for at nogle flere ideer til hvad jeg kan gøre anderledes inden jeg farer i flæsket på One.com (Konfiguration af varnish).
Der er forøvrigt kommet et svar på eksperten - lidt i stilart med dit, bare mere detaljeret og det vil jeg også lige prøve.
Men alle gode råd er stadig velkomne og modtages med tak.
MVH
Johnny

Godkendelse af svar
Fra : johnnyBP

Dato : 06-03-13 17:46

Tak for svaret katekismus. Du fokuserer trods alt på at løsningen ligger på selve hjemmesiden. De øvrige besvarelser fokuserer på min lokale browser, hvilket viser at de må have misforstået spørgsmålet. Derfor får du point.
En bruger på Eksperten.dk kom med en løsning som tilsyneladende virker: anbring en .htaccess fil på serveren med følgende indhold:
# enable expirations
ExpiresActive On
ExpiresDefault "access plus 60 seconds"

Det virker fra min PC - nu skal jeg bare verificere at det også er ok hos brugerne af sitet.

Kommentar
Fra : Klaudi