/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Potte og potteplante.
Fra : sebberdii2
Vist : 641 gange
50 point
Dato : 26-02-13 20:17

Hej folkens.

Hvad har en potte som babyer bruger, en nat-potte til at tisse i, og en potteplante med hinanden at gøre?

Håber i kan hjælpe en fortvivlet pottemager.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-02-13 20:46

Fra Politikens Danskordbog

Citat
potte1 subst. -n, -r, -rne 1. en mindre, rund beholder af ler, plastic el.lign., til fx planter, køkkenbrug el. til pynt ·
en mindre, rund beholder til at tisse og lave afføring i som især bruges af små børn under renlighedstræningen

i begge tilfælde en mindre rund beholder til at at lave i eller opbevare eller have planter i.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-02-13 20:56

Ja, og de kan begge tilplantes med pot!

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 27-02-13 10:36

katekismus
Og andre fede planter
alan57

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-02-13 10:57

En potte er et gammeldags ord for en lille beholder af en art. Oprindelig lavede man ofte den slags af lertøj, men ordet kunne bruges uafhængigt af materialet.
Nu er det kun overlevet i sammensatte ord.

Urtepotte , pissepotte, jydepotte, lydpotte osv.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 27-02-13 10:59

En potte var også et bestemt rummål. Det der kunne være i en bestemt lille beholder .
En potte mælk
En potte brændevin

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-02-13 11:06
Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-02-13 12:39

Korrekt rummængden blev normalt kort kaldt en pot, men det man målte med var et pottemål.

Godkendelse af svar
Fra : sebberdii2

Dato : 01-03-13 10:03

Tak for svaret transor.