/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Maltraktere?
Fra : sebberdii2
Vist : 1376 gange
50 point
Dato : 08-02-13 18:12

Hej folkens.

Hvorfor hedder det maltraktere? og hvad betyder traktere helt præcis?
min ven mener, at traktere betyder at tilberede "...moder står i køkkenet, nu skal hun trakere..."
Jeg menere det betyder at rose, som i: "...moder står i køkkenet, nu skal hun trakteres.."
hvad mener i, og hvilken sammenhæng har det med at maltratere? og så, hvad betyder mal?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen to fortvivlede sjæle

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-13 18:15

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=maltraktere&query=malware

Dårligt behandlet

så traktere, må være ordentlig behandlet/tilberedt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-13 18:16
Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 60 point
Dato : 08-02-13 18:35

Kan godt forstå at du er forvirret. Første del af ordet kommer jo af at "male", anden halvdel er afledt af "traktor", det en traktor gør ude på marken er jo at traktere. Og hvad betyder de så? I rigtig gamle dage når man skulle lave maling, brugte man en traktor som man satte til at køre rundt i en meget stor silo og mose malingpigmenter. Det er også derfra "dødsdrom" stammer, de dygtige traktorførerer kunne få traktoren til at køre på siderne af siloen og dermed mose rigtig meget maling. Når det gik rigtigt galt under denne process, væltede siloen, traktoren, manden, osv, det blev en være rod, og man sagde at det var "ødelagt" eller "maltrakteret".

Du skal ikke tro på de der links som Nordsted1 henviser til, det er bare sådan noget nogen "kloge eksperter" har skrevet fordi de vil have at vi skal tro at de er så kloge. Tror jeg nok...

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 08-02-13 18:43

Iøvrigt, den der med "moder er i køkkenet nu skal hun traktere", det betyder at hun er gået ud i køkkenet for at starte traktoren op, så hun kan får ryddet op efter julefesten. De har åbenbart traktoren til at stå i køkkenet, mærkelig familie.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-02-13 18:50

Citat
Jeg menere det betyder at rose, som i: "...moder står i køkkenet, nu skal hun trakteres.."
du roser absolut ikke din mor hvis du trakterer eller endnu værre maltrakterer hende
ordet maltraktere er en sammensat fordanskning af 2 latinske ord male = dårligt og tractare = behandle

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-02-13 19:00

fun2......hva`mæ`en gylle omrøre.........en traktor der kører rundt i maling???????????????
hmm..
Citat
Det er også derfra "dødsdrom" stammer

Skal jeg holde mig alvorlig,vil jeg sige det pænt:Din fantasi fejler ikke noget.

Nææhh...Nordsted1,har (som sædvanlig) helt ret....Traktere,hvor trakterer man?? Det gør man selvfølgeligt på et traktørsted = En kro,en Hotel eller lignende.(Eller hjemme).

Ordet maltraktere,kan selvfølgeligt bruges i flæng. Smadrer jeg en mursten,er den maltrakteret.

Sådan forstår jeg det Danske sprog.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-13 19:05

I mine ikke belæste ører, lyder det som "dårlig servering" (måske på et traktørsted)

Havde man traktor i rigtig gamle dage.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-02-13 19:24

I min forestilling er maltraktere noget med ikke at være gode mod hinanden:
http://ekstrabladet.dk/112/article1711725.ece

et par stykker af svarerne her tror vist at spørgsmålet er i kategorien Vittigheder

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-02-13 19:29

Vi har også hørt om f.eks.kvinder,der er blevet maltrakteret af en voldelig sambo.
Eller børn,eller.............

M.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-02-13 20:34

o.v.n. har ret

Citat
OPRINDELSE efter fransk maltraiter, første led af latin male 'dårligt', sidste led af latin tractare 'behandle'

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=maltraktere

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 08-02-13 21:28

Min joke var muligvis lidt malplaceret, hvis jeg kunne ville jeg gerne tilbyde et lille traktement til dem der måtte føle sig trådt over tæerne...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-02-13 21:28

Her må man sige,at det danske sprog er mangfoldig.

Citat
o.v.n. har ret

Ja,men det har Nordsted1 og Eyvind,sågu også.

Det er jo et ord,der peger ud i alle mulige retninger.Intet er entydigt.Heller ikke diverse ordbøger.
Den kan jo "veksles",efter forgodt befindende.

M.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-02-13 00:20

Malfunction
Malplaceret
Maltraktere

Så kan man vist gætte sig til at "mal" foran et ord fortæller om noget der ikke virker, noget der er forkert, uhensigtsmæssigt o.s.v.

"mal" kommer oprindeligt fra det franske ord "malade" der betyder syg, ilde, dårlig.

Traktere betyder at anrette og servere, deraf ordet traktement, men det betyder også at håndtere noget, eller udsætte noget for en bestemt behandling .
Altså ,ment som noget positivt.

Maltraktere kan man så nemt gætte sig til har betydningen at skade noget/nogen, at ødelægge noget, en ødelæggende behandling, mishandling, når man ved at "mal" sat foran et ord giver det en negativ mening

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 09-02-13 12:17

Nudansk ordbog siger det ganske enkelt:

traktere = beværte

maltraktere = mishandle

Godkendelse af svar
Fra : sebberdii2

Dato : 16-02-13 19:29

Tak for svaret fun2.