/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
BilstrupV: Aut. åbne/lukke-lem f hønsehu
Fra : BilstrupV
Vist : 981 gange
200 point
Dato : 10-01-13 22:55

Hvordan laves en fuldautomatisk åbne/lukkemekanisme til at lukke høns ud om dagen og rovdyr ude om natten?
Helst bare en tids-styring og ikke en sms-styring.

Point til nemmeste (bedste og billigste) forslag.

Mvh

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 10-01-13 23:13

Min salig farbror brugte dette system: Lågen var en faldlem forbundet med en snor til en hængende spand. Når spanden løftede sig op fald lågen ned og lukkede for hønsehuset.
Grunden til at spanden en gang imellem løftede sig op, var at den fungerede som kontralod på hønsenes siddepind. Spanden var fyldt med en passende vægt, så når den sidste høne satte sig på pinden sænkede pinden sig og spanden løftede sig og lågen lukkede. Om morgenen, når den første høne hoppede af gled pinden op og spanden ned og således, blev der åbnet til hønsehuset.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 10-01-13 23:45

Tak for dette sjove indspark. Nu er jeg ikke såååå stor en Ole-opfinder, så det virker for kompliceret - OG hvis der en dag er en død høne, bliver der ikke lukket (her dør hønsene uforudsigeligt ( læs: af alderdom)

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 11-01-13 02:39
Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 11-01-13 11:54

Tak til dig "katekismus". Et dejligt seriøst svar. Jeg venter lige og ser, om du bliver vinder af 200 point...

Kommentar
Fra : lham

Dato : 11-01-13 18:33

husdyr skal ifølge dyreværnsloven tilses mindst 1 gang pr døgn.

bedste løsning er at få en aftale med naboer/andre mod at de får alle æggene den tid de passer gokkerne

har for mange år siden selv strikket noget automatik sammen- men der går altid lort ( hønselort) i det på et eller andet tidspunkt -det kan der selvfølgelig også ske med " naboer" -husk ikke alle høns kommer ind ved samme antal lux

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-01-13 22:09
Godkendelse af svar
Fra : BilstrupV

Dato : 13-01-13 23:31

Tak for svaret katekismus.