/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Lågeåbner i hønsehus
Fra : mi-to
Vist : 6191 gange
50 point
Dato : 11-07-11 14:21

Er der nogle der har prøvet og lave en automatisk lågeåbner i hønsehuset ????

Kommentar
Fra : grow

Dato : 11-07-11 14:29

Hvem skal lukke op, hønsene eller ræven?

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 11-07-11 14:31

Det er en viskermotor ell lign der helst ska åbne;)

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-07-11 06:43

kan også laves uelektrisk som vippelåge i acryl/ træ en fjeder og så en snor gennem nogle øskner til det dsted du vil lukke fra, har haft det over 25 mtr -virkede fint.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 12-07-11 12:09

Ja men vil ha så man ikk ska derud hver dag

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-07-11 12:34

hvis du har høns på ikke industrielt niveau kan du ikke ta på ferie 14 dage og lade automatiske systemer overtage "feriepasningen "
Du kan selvfølgelig lade en lyscensor overtage styringen af din "vindusvisker" lukning så er du også fri for at høre på den høne der kommer i klemme lågen lukkes i til gengæld har du mulighed for at "nakke" ræven der hurtigt vil være hidkaldt

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 12-07-11 12:38

Nogle der har en tegning over systemmet

Kommentar
Fra : xylen

Dato : 13-07-11 13:36

Skal den åbne når det bliver lyst og lukke når det bliver mørkt? et skumrings relæ bruger man til fx automatisk at tænde en lampe når det bliver mørkt og slukke igen når det bliver lyst, problemet kan så være motoren åbner når den får strøm og lukker nå den ikke får strøm mere, for så virker den omvendt altså lukker om dagen og åbner om natten og så er det først problemet er der. Det kommer meget an på hvordan motoren funger.

Er det når den får strøm så åbner den og når den mister strømmen så lukker den? eller er der en kontakt du skal skifte over på så den enten er åben eller lukket?

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 13-07-11 13:45

Jamen mangler en der kan skitse en model op hva man ska bruge af stumper tror os man kan få meget mindre motorer end en visker motor. Men ja problemet er jo når motoren får strøm kan den kun køre den ene vej man sku ligesom ku vende strømmen hveranden gang den ska køre.

Kommentar
Fra : xylen

Dato : 13-07-11 14:52

Så er det en spjæld motor du skal have fat i, det er en 24V motor så skal du have en transformer foran, men hvordan man lige kan få vendt strømmen på tid, hvis man kunne få et timer relæ der på tid vender + og - så ville det ikke være noget problem, så ville det faktisk være utrolig nemt. hvis du kan det så skal du bare have strøm til relæet- og derfra trækker du en ledning over til motoren så finder den selv ud af det. Det er kun HVIS man kan få sådan en timer, men tror jeg næsten man kan, det ville jeg undersøge i hvert fald

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 13-07-11 15:09

Ja okay

Kommentar
Fra : xylen

Dato : 13-07-11 17:42

Hvis jeg får at vide hvad motor det er kan jeg måske lave et diagram over det.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 13-07-11 19:56

Kan du os lave diagram så den både kører frem og tilbage altså motoren
I starten tænkte jeg bare på en viskermotor fra en bil men tror godt man kan finde noget mindre
Måske der er en der har et forslag til en mindre motor.

Kommentar
Fra : xylen

Dato : 14-07-11 07:24

Det med at den kører frem og tilbage det er jo bare at finde ud af om man kan få en timer der vender strømmen på et given tidspunkt og så er det ellers bare en spjæld motor i skal have fat i.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 14-07-11 13:25

Spjæld motor hvor bruges den normalt.

Kommentar
Fra : xylen

Dato : 14-07-11 13:48

Bruges til mange forskellige ting ikke noget generelt det er somregle en ikke så kræfrig motor som kører på 24 volt og når du vender + og - kører den modsat.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 14-07-11 13:56

Hvor får man sådan en og fåes de ikk i 12v

Kommentar
Fra : xylen

Dato : 14-07-11 16:01

de kan sikkert fåes i både 12 og 24v ved ik lige hvor du kan skaffe sådan en. Du skal nok ned i dit lokale el firma og snakke med dem om hvilken motor.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 14-07-11 16:56

Hvis du har en lille luftkomressor, så kan du lave det med en luftcylinder som styres over en ventil.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 14-07-11 17:30

Fandt lige det her link så laver det på den måde

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 14-07-11 17:30
Kommentar
Fra : xylen

Dato : 15-07-11 07:01

virker som et udemærket diagram. men som grow siger, man kan også lave den med en luftcylinder, det var også en nem måde.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 15-07-11 14:24

men er der en der kan lave et mere udførligt diagram har købt præcis de samme stumper som dem i linket

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 09-10-11 16:10

så kører min hønselem sku

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 09-10-11 19:05

Tillykke med projektet.
Kan vi så lige få et billed, et diagram samt en funktionsbeskrivelse.

Højris

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 09-10-11 19:07

Får lige taget nogle billeder imorgen.