/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Fugle slaver
Fra : svendgiversen
Vist : 936 gange
100 point
Dato : 09-01-13 20:14

Slaveriet er forlængst afskaffet på de Vestindiske øer og andre steder,
men ikke for fugle her i Flensborg Fjord...

Vi har flere hundrede blishøns, der dagligt svømmer forbi vor badebro,
men ca. for hver snes blishøns er der en større måge der holder øje med flokken.

Blishønsene har travlt med at dykke efter føde, det kan mågerne ikke så godt,
men når så blishønsene kommer op med mad i munden bliver de overfaldet
og må aflevere fangsten til grådige, tyranniske måger...

Selv har jeg ondt af de stakkels blishøns, men hvad kan jeg gøre?
Dyreværnet? Ornitologisk forening?? Måge slangebøsse??? Eller hvad????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-01-13 21:56

Du må lukke øjnene og lade naturen gå sin gang.

Vi har mange spurve og en modbydelig spurvehøg, jeg forsøger at skræmme den væk, men den får nu alligevel et måltid, for jeg holder jo ikke vagt alle de lyse timer i døgnet

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 09-01-13 22:36

Den der spurvehøj har jeg også to onde øjne til.
Forslag til at eliminere den modtages gerne - også på den anden side af loven...
Mvh

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-01-13 22:42

BilstrupV, spurgehøgen skal jo også leve........ bare jeg ikke ser det

Kommentar
Fra : prio

Dato : 09-01-13 22:48

Citat
Vi har mange spurve og en modbydelig spurvehøg, jeg forsøger at skræmme den væk

- ajjj, det mener du vel ikke, Nordsted1.

Må spurvehøgen ikke snuppe en spurv - hvad skal den så leve af??

Her skal den være så velkommen hver dag.

Jeg har næsten ondt af den, når jagten af og til mislykkes.

Så sidder den og puster en halv times tid på tom mave.

Vi har jo tonsvis af spurve, pga fodringen, og spurvehøgen dræber hurtigt og elegant, ikke noget med at lege med sit halvdøde bytte, som mange af de fede nabokatte.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 09-01-13 22:52

Citat
Den der spurvehøj har jeg også to onde øjne til.
Forslag til at eliminere den modtages gerne - også på den anden side af loven...

Nej, nu har jeg aldrig hørt så galt - og så her på Kandu!

Vil I venligst lade de smukke spurvehøge være i fred, og lade naturen gå sin gang.

Vi skal vel ikke styre alt i vores parcelhushaver???

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-01-13 23:18

Mange spurve og en høg... Så gør det vel ikke noget at høgen napper nogle spurve, når der nu er så mange.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 10-01-13 00:00

Citat
Vi skal vel ikke styre alt i vores parcelhushaver???

og vel heller ikke i Flensborg Fjord...

Lad de stakkel dyr klare deres paragraffer selv - det er naturen nemlig ret god til.

Der er andre og vigtigere problemer at tage fat på - f.eks. sulten i den tredie verden, hvem kommer og hjælper dem med at skyde dem der udnytter de stakkels mennesker og tager deres jord?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-01-13 09:36

prio

Citat
- ajjj, det mener du vel ikke, Nordsted1.

Må spurvehøgen ikke snuppe en spurv - hvad skal den så leve af??

Jeg skrev da også sådan her

Citat
spurgehøgen skal jo også leve........ bare jeg ikke ser det

Ikke om jeg vil have mord i min have

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-13 09:49

Rovfugle må jo dræbe mindre fugle for at leve...

Mere ufint at griske fugle stjæler andres fugles møjsommeligt opsamlede føde,
de søde blishøns er omringet af måger, der overvåger dem, og således holder dem som slaver.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 10-01-13 10:46

"Rovfugle må jo dræbe mindre fugle for at leve... - Mere ufint at griske fugle stjæler andres fugles møjsommeligt opsamlede føde"

Den skal jeg tænke over...
Var det bedre, om mågen åd hele blishønen???

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 100 point
Dato : 10-01-13 11:30

Citat
Mere ufint at griske fugle stjæler andres fugles møjsommeligt opsamlede føde,
de søde blishøns er omringet af måger, der overvåger dem, og således holder dem som slaver.

Det du gør her, er jo at menneskeliggøre dyrene.

Naturen er ikke retfærdig her er det,om man så må sige, jungleloven der råder - take it or lieve it!

Der kunne jo også være de mennesker der synes mågerne er de "sødeste" og at de selvfølgelig også skal have noget at spise...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-01-13 13:10

Citat
Der kunne jo også være de mennesker der synes mågerne er de "sødeste" og at de selvfølgelig også skal have noget at spise...
ja og at blishønsen er nogle værre banditter, dem behøver du ikke have ondt af, til foråret terroriserer blishønsene alt og alle i de småsøer de vælger at yngle i, ænder, måger eller andre fulge bliver smidt ud også selvom de ruger på æg, et blishøne par kræver et stort territorie og tåler ikke andres indblanding

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-13 13:11

Tak for svaret marken84.