/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Fagprøve
Fra : Carina76
Vist : 963 gange
100 point
Dato : 06-01-13 12:55

Jeg står og skal til fagprøve om månedstid og er i gang med at skrive min fagprøve.
Jeg skriver om svind på lageret (Arbejder på et reservedelslager).
Jeg er lidt på barbund om, hvad og hvordan jeg skal skrive om det hele. Jeg er logistik elev og det skal derfor omhandle logistik.

Vi har nogle varer som jeg synes tit vi skal regulere lagerbeholdningen på. Jeg skal derfor finde ud af, hvordan det kan være at der er så stort et svind på disse varer.

Årsager jeg tror det kan være
-Vores mekaniker går tit selv ind og henter de reservedele, som de skal bruge. De skriver reservedelene på sedlen, men tit sætter de dem i færdig inden vi har kigget dem igennem.
-Hvis vi (på lageret) glemmer og få det skrevet på arbejdskortet.
-Faktura bliver skrevet for tidligt ud, inden vi har nået og få skrevet det hele ind.

Jeg har lidt svært ved og begynde på opgaven.
Nogle som har gode ideer til analyser og andet?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 06-01-13 14:00

Start med at notere en reservedels vandring gennem firmaet.
Find de svage punkter, hvor der kan glemmes/ forhastes/skrives forkert

Jo mere besværligt det er at få noteret forbruget jo større er chancen for "hoppe over"

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-01-13 14:55

Du skal nok starte med en problemformulering:

Hvad er problemet
Hvor tror du at svindet kan opstå (som du har beskrevet)
Hvordan vil du undersøge (analysere) fejlkilderne

Når du har bestemt dig for en metode- eks. det som Eyvind foreslår, så er det bare at beskrive forretningsgangen- nu og evt. et forslag til en fremtidig forretningsmetode.

http://www.skrivopgave.dk/problemformulering

Kommentar
Fra : Carina76

Dato : 08-01-13 21:09

Problemformuleringen synes jeg der er godt styr på .. Som sådan ..
Mangler bare lidt inspiration til, hvilke modeller og analyser jeg skal bruge ..

Eyvind: Super godt forslag :)

Godkendelse af svar
Fra : Carina76

Dato : 03-02-13 10:36

Tak for svaret Eyvind.