/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Teoretiker omkring børn og brug af net.
Fra : simon-s50
Vist : 502 gange
100 point
Dato : 17-12-12 11:22

Hej med jer.

Vi er i gang med 1.årsprøve skrivning.
Vores problemformulering er lige pt
"Hvordan kan implementering af IT i den pædagogiske praksis fremme sociale kompetencer og hvilke fordeler og ulemper er der i det virtuelle liv?"
og er begyndt at løbe tør for teoretiker og vi vil gerne vide om der er nogle der kan give os nogle navne, bøger, hjemmesider, artikler og hvad der ellers findes omkring teorier og teoretiker inde for dette. Vi vil meget gerne både have nogle der siger for, og nogle der siger imod som vi så kan stille op mod hinanden. Evt nogle der både skriver for og i mod.

Hilsen Simon og co.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 17-12-12 20:41

Først og fremmest så skal du søge på begrebet "digital dannelse" og dernæst er der lige udkommet en dansk Ph.D afhandling, som er udarbejdet i samarbejde mellem pædagoger og lærere, den har navnet Technucation, og der er en masse nyttig viden blandt andet på projektets hjemmeside:

http://technucation.dk

Kommentar
Fra : simon-s50

Dato : 17-12-12 21:24

Mange tak for svaret, jeg lader stadig spørgsmålet stå open.

Forresten glemte aldersgruppe fokus er 12-18 år men aldersgruppen andet der har med børn og gøre kan bruges.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-12-12 08:20

Omkring; ...fordele og ulemper er der i det virtuelle liv? ..vdr. børn?

Så bør I absolut læse og kildehenvise til sociolog og professor Sherry Turkle:

http://mitpress.mit.edu/books/second-self

og..

http://www.comon.dk/art/158658/facebook-goer-os-foelelsesloese

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : simon-s50

Dato : 18-12-12 12:22

Også tak til dit svar molokyle.

Vores problemformulering har ændret sig og lyder nu sådan
Hvordan kan implementering af IT i den pædagogiske praksis fremme sociale kompetencer og hvordan kan vi som pædagoger skabe en udvikling for unges identitetsdannelse?

Kommentar
Fra : simon-s50

Dato : 18-12-12 12:28

Citat
Hvordan kan implementering af IT i den pædagogiske praksis fremme sociale kompetencer og hvordan kan vi som pædagoger skabe en udvikling for unges identitetsdannelse?

Hvordan kan implementering af IT i den pædagogiske praksis fremme sociale kompetencer og hvordan kan vi som pædagoger skabe en udvikling for unges identitetsdannelse gennem brug af medier?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-12-12 12:48

Det er en svær problemformulering.

For det første, så er definitionen af medier meget vag, medier er jo ikke begrænset til digitale medier, men kan altså også være bøger, film, aviser, reklamer og alt muligt andet materiale der formidler et budskab.

For det andet, så kan du ikke fremme sociale kompetencer gennem noget som helst, du kan bruge forskellige former for medier som et supplement til dit virke, og dermed bruge dem til at understøtte dine valgte metoder, du kan ikke lade redskabet (medierne) stå alene

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-12-12 13:17

Der har lige været en udsendelse om emnet på DR 2 i Danskernes akademi.

Jeg skal prøve at finde udsendelsen selere, men jeg skal til tandlæge nu.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-12-12 14:03

simon-s50->

Hvis I kigger lidt tilbage i 'historikken' på denne side for danske IT-professionnelle, så vil I kunne 'støve' mange artikler op ..og kommentarer til disse, som muligvis vil være relevante i forhold til jeres opgaves problemformulering:

http://www.version2.dk/

Jeg nævner i flæng perifære artikler som:

a.) http://www.version2.dk/artikel/moed-fremtidens-it-talenter-9-klasse-elever-udvikler-software-til-kommunen-43281

b.) http://www.version2.dk/artikel/saadan-blev-programmering-og-computere-cool-paa-dansk-folkeskole-43284

1.) http://www.version2.dk/blog/hvilket-sprog-skal-man-laere-49157
2.) http://www.version2.dk/blog/programmering-boern-47952
3.) osv. søg selv på sitet
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-12-12 14:29

Jeg læser dette:
Citat
Hvordan kan implementering af IT i den pædagogiske praksis fremme sociale kompetencer og hvordan kan vi som pædagoger skabe en udvikling for unges identitetsdannelse gennem brug af medier?

..som:

Hvorledes kan man med brug af IT-medier skabe motivation for indlæring og hvorledes kan dette håndteres på en pædagogisk funderet platform.

Altså: Med hvilke 'værktøjer' og hvilke 'metoder' kan man perspektivere pædagogikken?

Dette mere end indikerer; en deltagerlogisk og diffentieret pædagogik, som tilgodeser den enkelte elevs individuelle interesser ..og evner (= niveau) med IT som 'medie'.

Jeg skal være den første til at medgive: Det er en 'knudret' formulering
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-12-12 12:46

I pædagogisk terminologi hedder det selvfølgelig IKKE:
Citat
..motivation for indlæring

..men:

..motivation for læring.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-12-12 12:49

simon-s50-> Øv... jeg bli'r helt misundelig
Jeg ville bare ELSKE, at skulle skrive dén opgave I har fået
</MOLOKYLE>