/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Facebook og sikkerhed!!
Fra : lukas2502
Vist : 1683 gange
500 point
Dato : 11-12-12 09:44

Kan det virkeligt være rigtigt, at når man tilmelder sig facebook, at de så automatisk har adgang til min adressebog??

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-12-12 09:46

ja

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-12-12 09:47

Du har jo selv sagt ja til "deres" regler da du oprettede profilen!

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 11-12-12 09:49

Er det muligt at forhindre, at de ikke automatisk får adgang?

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 11-12-12 10:59

Men jeg tvivler på at de gider at bruge oplysningerne til noget.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 11-12-12 11:43

Citat
Men jeg tvivler på at de gider at bruge oplysningerne til noget.

Facebook er først og fremmest ren forretning, så naturligvis bliver alt hvad der kan tjenes penge på, brugt til at tjene penge på.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 11-12-12 11:52

NEJ - selvfølgelig har de ikke adgang til din adressebog!

Det er noget du selv giver adgang til og det er ikke dit private (Outlook adressekartotek f.eks.:

Sådan virker deling
Vil du administrere, hvem der skal kunne se dine opslag eller billeder? Få mere at vide om valg af målgruppe ved hjælp af tags og tilføjelse af placering i opslag og på billeder på Facebook.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 11-12-12 11:53

Læs mere på Facebook:

Sådan virker deling
Vil du administrere, hvem der skal kunne se dine opslag eller billeder? Få mere at vide om valg af målgruppe ved hjælp af tags og tilføjelse af placering i opslag og på billeder på Facebook.
Er der nogen i nærheden, der vil spise med? — med Emily McLuhan her: Union Square, San Francisco. San Francisco Venner
Tag, hvem du er sammen med

Klik på denne knap for at tilføje tags af personer, du er sammen med. Tilføjelse af et tag skaber straks et link til personens tidslinje og vil måske dele dit opslag med vedkommendes venner. Få mere at vide om tagging.
Fortæl, hvor du er

Du kan for hvert af dine opslag nemt dele, hvilken by eller hvilket nabolag du er i, eller dele et særligt sted, f.eks. en park eller café. Få mere at vide om placering.
Administrer privatindstillingerne lige der, hvor du slår noget op

Du kan vælge målgruppen for dine statusopdateringer, billeder og profiloplysninger ved at bruge den integrerede målgruppevælger – når du deler eller senere hen.

Del med kun nogle få personer
Er der noget, du kun vil dele med enkelte venner? Send en besked, eller opret en gruppe for at oprette forbindelse til din familie, sportshold, filmklub eller billedfans.
Topemner i Hjælp
Hvordan kan jeg vide, hvem der kan se de ting, jeg deler?
Hvis du ikke kan huske, hvem du har delt med, eller hvis du har skiftet mening i forhold til, hvem du vil dele med, kan du se den aktuelle målgruppe lige ved siden af opslaget. Du kan blot gennemse det ikon, der viser dig, hvilken målgruppe du har valgt:

Offentligt

Venners venner

Venner (+ venner af enhver, der er tagget)

Kun mig

Brugerdefineret (omfatter bestemte grupper, vennelister eller personer, som, du har angivet, skal være inkluderet eller ekskluderet)

Målgruppevælgeren findes ved siden af hvert opslag, du opretter. Værktøjet husker de fleste steder den målgruppe, du delte med sidste gang, du slog noget op, og bruger den samme målgruppe, når du deler igen, medmindre du ændrer den.

Du kan gå tilbage og ændre målgruppen for ethvert af dine opslag ved at klikke på menuen og få vist dine indstillinger. Få mere at vide om valg af målgruppe.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 11-12-12 12:27

Det eneste jeg har informeret om, er det som er nødvendigt, for at oprette en konto.
Hvis der står i den endeløse mængde der skal accepteres, at de får adgang til informationer fra min adresseliste, har jeg accepteret det, ellers ikke.
Jeg har mig bekendt ikke gjort et eller andet "tag".

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 11-12-12 15:42

I følge Thunderbird, er det kun muligt at se adressebogen, hvis facebook får lov til at installere et "program" på maskinen, ellers ikke.
Jeg har ikke bemærket, at jeg skulle have givet dem denne tilladelse.
Det ville jeg under ingen omstændigheder give dem lov til, da facebook først og fremmest er ren forretning.

Så jeg har nu ingen konto hos facebook mere.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-12-12 15:48

Citat
Så jeg har nu ingen konto hos facebook mere.

Det er de(Facebook) da sikkert kede af

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 11-12-12 17:47

Det du har lagt ind af billeder og andre ting er deres eje for altid.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 11-12-12 18:29

Citat
Det er de(Facebook) da sikkert kede af [Cry Baby]

Sikkert!

Citat
Det du har lagt ind af billeder og andre ting er deres eje for altid.

Jeg nåede kun lige at starte en konto, da jeg fik en mail, hvor de foreslog, at de i min adressebog som er på facebook, kunne blive mine venner på facebook, hvilket fik mig til at undre mig over, hvordan facebook kunne få adgang til min adressebog.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-12-12 07:49

Facebook er en overvågningscentral og deres 'metoder' er 'uldne'. Jeg har på 'mystisk' vis fået slettet flere kritiske indlæg om deres 'forretning' og EULA på min 'væg' uden at FB har informeret mig derom. Opslagene er bare blevet 'pist væk'. Derfor er det nu begrænset hvor meget jeg benytter FB.

De er nogle grådige 'banditter' som ikke er til at stole på!

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 14-12-12 23:53

Citat
NEJ - selvfølgelig har de ikke adgang til din adressebog!

Muligt! Men jeg har endnu ikke fået svar på, hvordan facebook kan tilbyde mig at blive venner med dem, som står i min adressebog, der har en konto hos facebook.

Citat
Du har jo selv sagt ja til "deres" regler da du oprettede profilen! [Ked af det]

Klaudi! Hvor i "deres regler" står at de må have adgang til min adressebog?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 14-12-12 23:57

Citat
Klaudi! Hvor i "deres regler" står at de må have adgang til min adressebog?

Har du ikke fattet det endnu? DE HAR IKKE ADGANG TIL DIN ADRESSEBOG!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-12 00:19

Hvilken adressebog snakker du om?? FB har ikke adgang til en outlook, hotmail, g@mail, e. lign. mail konto.

Du vil blive foreslået venner, når du har har fundet et par stykker, hvor der er en sammenhæng, men det er ikke via mailkonti, men udelukkende fordi FB kan se at der muligvis er en forbindelse mellem jer som venner.

Mon ikke der kan være tale om en dårlig oversættelse?

Du kan sætte dine indstillinger på FB, så det næsten er umuligt at finde dig, du kan også slette dine billeder selv om andre siger noget andet

Dette er det sidste nye på FB http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/teknologi/article1883421.ece

FB er slet ikke så dårligt som folk giver udtryk for - sikkerhedsmæssigt -

Molo måske nogle (venner) har anmeldt dig??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-12 01:55

Nordsted1-> Muligvis ..hva' ve' jeg? Men jeg mener det er kotyme, at man giver brugere besked, hvis man sletter indhold de selv har forfattet og underbygget med kildehenvisninger.

Da det galdt en mediefil, som muligvis ..muligvis ikke, indeholdt copyright'et materiale fik jeg en længere opsang og div. 'trusler' fra administratorerne via e-mail da filen blev slettet. Men det var jo heller ikke noget som komprimiterede FB selv

Bortset fra det så 'roder' FB udviklerne altså ofte med noget de ikke helt har styr på:
Citat
"Talk about an invasion of privacy,"

http://money.cnn.com/2012/07/02/technology/facebook-email-phones/index.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-12 02:03

Ps.
Citat
We are in the process of fixing this issue and it will be resolved soon.

Jeg mangler stadig at læse; at FB nu også rent faktisk har fået rettet denne 'Sync. bug' !

http://www.theverge.com/2012/7/2/3132818/facebook-email-confusion-contact-sync-bug

..som det ses var dette helt tilbage i Juli måned
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-12-12 07:41

De har ADGANG til ALT!

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 15-12-12 09:21

[CITAT]
Har du ikke fattet det endnu? DE HAR IKKE ADGANG TIL DIN ADRESSEBOG!

marken84 hvordan er det så muligt, at jeg nåede kun lige at starte en konto, da jeg fik en mail, hvor de foreslog, at de i min adressebog som er på facebook, kunne blive mine venner på facebook???
Det eneste jeg har informeret om, er det som er nødvendigt, for at oprette en konto.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-12 10:34

Hvad i himlens navn skal man også med FB

Trænger du til at møde mennesker så gå i brugsen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-12 14:58

refi -> Ja, ...eller log ind på www.cando.dk
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 16-12-12 08:14

Citat
Hvad i himlens navn skal man også med FB [Meget forvirret]

Hvad har religion med FB at gøre?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-12-12 08:22

Citat
Hvad har religion med FB at gøre?

Rigtig meget....

FB er en "religion" for de deltagende - de kan slet ikke leve uden forbindelse til "guden"

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-12-12 08:42

refi -> Nåee... jeg ved nu ikke?

Jeg kikker da kun ind på FB en gang imellem, når jeg får lyst til at brække mig, sprede lidt gylle og spy lidt galle.

For de nysgerrige? ..så ligger jeg hér: http://da-dk.facebook.com/henrik.molo.mortensen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 16-12-12 14:02

Citat
NEJ - selvfølgelig har de ikke adgang til din adressebog!

En gang til:
Citat
hvordan er det så muligt, at jeg nåede kun lige at starte en konto, da jeg fik en mail, hvor de foreslog, at de i min adressebog som er på facebook, kunne blive mine venner på facebook???
Det eneste jeg har informeret om, er det som er nødvendigt, for at oprette en konto.

Det ser ud til, at på trods af maksimum point, tjaaaaaaaaaaa!!!!

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-12-12 23:44

</MOLOKYLE> = The lonely wolf

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-12-12 07:48

marken84->

</MOLOKYLE> = The Silly Monkey

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 17-12-12 08:59

Citat
</MOLOKYLE> = The lonely wolf

Citat
marken84->

</MOLOKYLE> = The Silly Monkey

Har FB nu også med en ZOO at gøre? Tjaaa!

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 20-12-12 09:00

Citat
NEJ - selvfølgelig har de ikke adgang til din adressebog!

Det er noget du selv giver adgang til og det er ikke dit private (Outlook adressekartotek f.eks.:

Citat fra Thunderbird:
Det forholder sig nok omvendt. Facebook ved, at de kontaktpersoner kender dig. Det gør Facebook, fordi de pågældende kontaktpersoner har givet Facebook adgang til deres adressebog, hvor du står opført.

Det ser ud til at det sker på denne måde, for dem som jeg fik foreslået at gøre til mine venner, står alle i min adressebog, eller i deres adressebog, dvs. jeg genkender fælles bekendte/venner, som ikke står i min adressebog.
Og det, uanset om man bruger Thunderbird eller andre.

Gad vide hvor mange der er opmærksom på det.!!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-12-12 09:30

Som skrevet øverst http://www.kandu.dk/spg165305.aspx#1895808

Du har jo selv sagt ja til "deres" regler da du oprettede profilen!

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 20-12-12 11:04

Citat
Du har jo selv sagt ja til "deres" regler da du oprettede profilen!

Hvor i "deres regler" har du set at der står at de må gøre brug af din adressebog?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-12-12 14:29

Summa summarum: Facebook kender ALT til dig og dine e-mail konti..
...allerede FØR du blev 'født' !

At 'takke ja' til FB's betingelser svarer lidt til at udlevere alle informationer om din familie, bekendte og omgangskreds til 3. part ...sådan lidt ala STASI arkiver. Det var bla. noget af det, der faldt mig for brystet ved nærlæsning af deres EULA ...men det er der åbenbart 'nogen' der ikke ka' i' man offentliggør på FB's sider. Måske det var ordet 'stasimetoder' ..der gjorde mine indlæg blev slettet?

Nu kan hvemsomhelst jo angive indlæg:

http://www.facebook.com/help/?ref=contextual#!/help/359033794168099/

..så det kan FB's medarbejdere jo med lige så god ret gøre !!!

Med henvisning til Nordsted1's kommentar:
Citat
Molo måske nogle (venner) har anmeldt dig??

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-12-12 14:40

Det står jo klart og tydeligt hér:
Citat
Dine oplysninger

Det omfatter også de oplysninger...
..søger efter venner ved hjælp af vores værktøjer til import af kontakter

Kilde: http://www.facebook.com/policies/?ref=pf#!/about/privacy

DVS. bare dine venner 'leder' efter dig, så er du registreret. Du behøver altså ikke medvirke til deling af dit privatliv. Dét kan dine 'venner' nemt gøre for dig ..også selvom DE måske ikke er opmærksomme derpå eller er i nogen 'ond' mening dermed.

Jeg gentager gerne: Facebook er en overvågningscentral !
*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-12-12 14:47

Ps. Sjovt nok skriver de ingen steder, hvad deres 'værktøjer' egentlig indsamler af oplysninger ..og da endnu mindre hvorledes? Det er jo nok en 'forretningshemmelighed'.
Jeg synes nu nok det i betænkelig grad minder om SPYWARE
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 20-12-12 15:07

Citat fra FB:

Citat
Søgning efter dig på Facebook
Vi gør det nemmere for dine venner at finde dig ved at tillade, at alle, som har dine kontaktoplysninger, f.eks. din e-mailadresse eller dit telefonnummer, kan finde dig via Facebooks søgefunktion, som findes øverst på de fleste sider, samt via andre værktøjer, som vi stiller til rådighed, f.eks. vores værktøjer til import af kontaktpersoner, også selvom du ikke har delt dine kontaktoplysninger med dem på Facebook.

Det undrer mig at sådanne " Gummiformuleringer" kan være lovlige!

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 20-12-12 16:45

Citat
Det undrer mig at sådanne " Gummiformuleringer" kan være lovlige!

Det undrer mig, at det undrer dig så meget - mon ikke du skulle slukke computeren og grave den ned i haven, så sker der da ikke mere overvågning der!

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 20-12-12 17:59

Citat
Det undrer mig, at det undrer dig så meget - mon ikke du skulle slukke computeren og grave den ned i haven, så sker der da ikke mere overvågning der!

Her er vist en der er lønnet af FB!

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 500 point
Dato : 20-12-12 18:00

lukas2502 -> Korrekt citeret:

Citat
samt via andre værktøjer, som vi stiller til rådighed, f.eks. vores værktøjer til import af kontaktpersoner, også selvom du ikke har delt dine kontaktoplysninger med dem på Facebook.
!!!

Ja, men hvilke ...og hvad er disse 'værktøjer' i stand til?

Definér liiiiige 'værktøjer' ???

Javel; en økse kan bruges til at kløve brænde med ...og hva' andet?

Så hvad bruger FB deres 'værktøjer' til? Tjoeh...
Citat
til import af kontaktpersoner

Så ka' det vist ik' sig's mere klart? .....oder

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-12-12 18:08
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-12-12 18:14

Snak om 'GUMMI':
Citat
Kapitel 4

Behandling af oplysninger

§ 5. Oplysninger skal behandles i overensstemmelse med god databehandlingsskik.

SKIK ??? Tjoeh... bum bum bum ...skik & brug, osv.

GOD ??? Til hvad

GUMMI mig hér og GUMMI mig dér
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-12-12 18:32
Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 20-12-12 20:31

Citat
GUMMI mig hér og GUMMI mig dér

Nååå ja gummi brugt de rigtige steder er vel ok, men når det drejer sig om jura.

Måske er det for "lille Danmark" for dyrt at gå i lag med et milliard foretagende som FB, når det er svært fo EU at ændre noget------------------???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-12-12 08:55

lukas2502 ->
Citat
..for dyrt at gå i lag med et milliard foretagende som FB

Det er ikke alene FB, men hele lobby scenariet bag. Hvis først f.eks. FB med millioner af daglige brugere begynder at levere live video som automatiserede reklame indslag, vil en lang række ISP'ere (internet udbydere) øjne millardindtægter i form af øget datatrafik. Kunderne betaler. Så hvem tror du de støtter?

Sådan er det jo...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 29-12-12 14:20

Vore politikere er vel heller ikke særligt interesseret i at ændre noget, det er jo godt brugt til "gratis" Propaganda.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-12-12 17:06

Hej
Jeg ville faktisk have stillet det samme spørgsmål som LUKAS2502 har gjort med denne tråd.
Jeg blev også meget forundret over at mange af mine bekendte fra forskellige Fora, som jeg måske har korresponderet med en enkelt gang eller to i løbet af mange år, var opført som eventuelle venner.
Jeg har ikke gidet FB, men har "stalket" og det ville jeg ikke være bekendt længere. Nu ville jeg imidlertid lige se et billede af mit elskede barnebarn, som var lagt på Facebook under Vejle Kajakklub fordi han - tro det om I vil - var ude at ro kajak under snestormen. I kan selv se det under Vejle Kajakklub. Men ...... jeg gider ikke FB, for nu får jeg opfordringer fra folk, som vil være venner med mig. - Jeg har ikke lyst til at snage i andre folks privatudgydelse udover den næreste familie - især børnebørnene, som vist foretrækker FB i stedet for almindelige mails.
Jeg er ligeglad med at jeg fornærmer nogen ved ikke at acceptere venneopfordringen.
Hvordan gør I?
Hilsen Ingelein -

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-12 17:11

Citat
Facebook og sikkerhed!!

Findes IKKE (udover deres egen)

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 29-12-12 17:26

Citat
Facebook er først og fremmest ren forretning, så naturligvis bliver alt hvad der kan tjenes penge på, brugt til at tjene penge på.

Så hvorfor forvente at FB skulle respektere nogen form for privatliv?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-12-12 08:02

ingelein -> Ja, jeg sorterer i venneanmodninger med hård hånd. Kun min familie og venner, som jeg rent faktisk har fysisk kontakt med i løbet af året, bliver accepteret ...og alligevel: Et par gamle venner som er flyttet 'langt' væk er trods alt sluppet gennem 'nåleøjet' og det er nu meget hyggeligt at bevare kontakten på denne måde.

Til gengæld accepterer jeg aldrig invitationer til div. kalendre, app's og spil, da jeg dermed mister en del af kontrollen med mine personlige data og det derudover har vist sig, at det ofte er disse 'tilbud' som fører en masse uønsket 'snavs' med sig.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : lukas2502

Dato : 11-01-13 16:24

Tak for svaret molokyle.
Nærmere kommer vi vel ikke, for FB som uden tvivl følger med i dette, har ingen kommentarer som sagligt kunne belyse sagen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-01-13 16:32

Ja også ok med mig - jeg holder mig til at være venner med den allernærmeste familie uanset om der er andre, som opfordrer til venskab. Iøvrigt er der nu meget man kan slå fra i FB.
Hilsner - Ingelein