/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Skifte styresystem
Fra : kj
Vist : 1304 gange
500 point
Dato : 06-12-12 14:46

Jeg har egentlig købt en ny PC med Windows 8, men det var meningen at den skulle køre XP professionel foreløbig.
Har prøvet at skifte den til at BOOTE fra CD drev, men den vil ikke acceptere min XP CD og starte en installation.
Jeg er nok nødt til at starte med at fjerne Windows 8 ved at formatere drevet, men med hvad.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-12-12 14:49
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-12-12 14:51

Du har ingen drivere til XP......................og de findes måske ikke til den computer.

Men XP kan altså køres i en virtualbox - altså inde fra windows.

Om denne kan køre i win 8 ved jeg ikke, men den kan i win 7
https://www.virtualbox.org/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-12-12 14:53

Der er også muligheden at køre et program i win 8 i kompatibel tilstand.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-12-12 15:02

xp pro kan sagtens indstalleres, der er drivere på cd.
det er sikkert fordi den ikke vil godkende et ældre styresystem, og derfor skal det nye fjernes først

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-12-12 15:05

XP har ikke drivere med til nyere PC.
Den har ikke engang en Sata driver med.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 06-12-12 15:10

Eyvind, tror du ikke jeg kan bruge de drivere jeg har fået med på en DVD fra medion, alternativt må jeg kunne få dem fra de respektive producenter.

Det er kendte komponenter, Intel chipset, m.m.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 06-12-12 15:12

Eyvind, jeg har en XP til brugte PC'er og den brugte PC jeg også har er med SATA

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-12-12 16:32

Ok - jeg troede det var en computer med installeret styresystem - men er der drivere med og der står at de er til XP, så er det sikkert godt nok.
De fleste nyere computere har Sata drivere indbygget i bios lige som Pata drivere er det.
Min bærbare kører også Xp med Sata og der er driveren tilstede automatisk.

Men hvis du har en Sata disk liggende og det ikke er så svært at skifte, kunne du jo prøve at installere på den.

Jeg havde et problem med min comp for et par dage siden med XP.
Den ville ikke installere, og det var AHCI inde i bios som var enabled og det kan XP ikke lide.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 06-12-12 17:21

Hej
Måske kan du installere XP via programmet Partition Wizard. Opret en ny partition (XP) Herefter prøv at se om du kan installere XP på den oprettet partition, direkte fra Win 8... Herefter boote mellem Win 8 eller XP i opstarten, hvis det kan lade sig gøre. Du kan altid fjerne partition igen hvis det ikke lykkes....

Det kan lade sig gøre med Vista og Win 7, men om det kan lade sig gøre med Win 8 og XP har jeg ikke afprøvet.

http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 08-12-12 00:41

Prøv at slipstreame XP med sp3, den originale XP er ikke glad for at installere på nyere maskiner, men med sp3 kan den.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 04-01-13 11:53

hvad betyder slipstreame

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-13 14:01

En lidt enkel forklaring på slipstreame eller på nogenlunde Dansk = slipstrøm

Det vil sige at få en XP CD til at trække servicepack 3 med og lægge den på en CD/DVD
Så når den installeres vil diverse nye drivere og opdatering ligge klar.

Jeg har desværre aldrig prøvet at lave en med slipstream

Måske bruuno117 forklarer dig hvordan du laver den.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 04-01-13 17:30

Husk på at når du ændre så drastisk på din nye maskine vil din garanti højest sandsynligt bortfalde.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-13 19:22

Jeg kommer lige i tanke om, at hvis du inde fra win8
læg din XP CD i skuffen og luk > og så > indstil (tandhjulet) > tænd-sluk > GENSTART
nu kan det være at XP får lov til at starte.

Ellers måske F2 > bios > sæt CD/DVD til første start - afslut og gem.

Og nu evt. igen:
læg din XP CD i skuffen og luk > og så > indstil (tandhjulet) > tænd-sluk > GENSTART
nu kan det være at XP får lov til at starte.

Win8 er nemlig meget hurtig og laver en lille "jeg skal starte først"
men det gør den ikke ved genstart.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 11-01-13 09:23

Patition Wizar må være en prøveversion, jeg kan ikke partitionere med den.

Eyvind: Har prøvet dine anvisninger, med det funker ikke.

Den er sat til BOOTE fra CD, men installtionen starter ikke.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-01-13 10:09

Citat
men den vil ikke acceptere min XP CD

Enhver xp cd kan formatere din disk under en boot, du skal vælge at slette de partitioner der indeholder Win8 og dernæst vælge at indstallere
Ellers fejler din cd noget.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-01-13 10:14

Når win 8 er på computeren, kan boot fra CD drille.

Start win 8
Luk ned og vælg GENSTART
Når computeren genstarter, vil den muligvis starte fra CD

Ellers:
Ved genstart står der muligvis noget om bootvalg nederst på skærmen.
Hos mig er det F12 der skal trykkes på.................og så kan jeg vælge hvad der skal bootes på.

Når du så langt, at den starter på CD..............

Kommentar
Fra : kj

Dato : 12-01-13 10:55

Eyvind, jeg får ikke noget Bootvalg.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-13 13:38

Står der en tekst nederst på skærmen når den starter op efter en GENSTART fra win 8

Kommentar
Fra : kj

Dato : 13-01-13 11:02

Inger tekster, kun MEDIONS forside og derefter WIN 8, selv ikke HIREN's boot vil starte, hverken fra CD eller USB stick

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-13 11:55

Jeg kan ikke huske hvad det er man stiller på i bios, men der kan man vist stille den så der kan trykkes over til bootvalg.

Du kan jo godt komme i bios, så den kan da reagere på tasterne.
Prøv under opstart at klikke på F12 tasten under opstart....................klik klik klik klik

Eller en af de andre F taster

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-13 14:55
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-13 15:00

Nye komputere er hurtige og det er slet ikke sikkert man når at se bios skærmen
så hold tasten/rne nede starks efter du har tændt den.
På min pc kan jeg ikke nå at komme i bios, før den er ovre i windows, så der skal jeg holde DEL tasten inde før jeg starter

Kommentar
Fra : kj

Dato : 13-01-13 16:08

Altså for ar opsumere:
Jeg har ingen problemer med at komme i BIOS og ændre BOOT rækkefølge til CD drev.
Alle forsøg med BOOT diske, programdiske, forskellige udgaver af Killdisk, Partition Wizard m.m, er alle slået fejl.
Det er en ny MEDION PC med windows 8.
Så spørgsmålet i al enkelhed er, HVORDAN KVÆLER jeg det C: drev med win 8, så jeg kan installere XP på det.
Filsystemet er NTFS.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-13 16:48

Så er muligheden at tage harddisken ud.
Starte computeren med en CD
Sætte harddisken til via et USB / harddisk kabel.
Så er det dig som styrer...........................................

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-01-13 09:21

O.K. Eyvind det prøver jeg lige. Mener du at jeg skal prøve at starte PC'en med en XP CD uden en HD i maskinen. Skal jeg så sætte HD'en til på et andet sata stik på bundkortet, vil den så reagere som slave.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-01-13 13:56

Nej Xp CD kan måske arbejde med USB harddisken men så skal den sikkert være tilsluttet inden start.

De forskellige partitionsværktøjer kan ordne harddisken når den sættet til efter opstart.

Jeg bruger selv disse værktøjer:
ubuntu live CD eller USB
Gparted Live CD
Parted Magic Live CD
Hirens boot CD (også live)
Hirens boot CD indeholder også Acronis til at lave en copi af win8 hvis du vil gemme den til en anden gang (win8 kan kun genindsættes på samme maskine)

Kommentar
Fra : bjmad33

Dato : 16-01-13 10:56

hvis du nu skriver hvad din computer hedder (både navn på producenten og modelnummeret) så kan jeg finde ud af om den nøjagtig computer du har overhovedet kan køre med winXP, da der ligger win8 på den, er jeg allerede i tvivl om hvor vidt det vil fungere.

der ud over vil det ikke hjælpe at sætte din HHD til i et andet sata stik. når man bruger sata, er der ikke noget slave eller master, alle enheder du sætter til via sata er "master".
det vil være en meget DÅRLIG idé at prøve at sætte din HHD til samtidig med at din computer er tændt da du risikere at du enten brænder din sata port af på bundkortet eller på din HHD.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 16-01-13 14:42

Det er en MEDION nummeret kommer senere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-01-13 17:07

Jeg mener selvfølgelig via et specielt USB til harddisk kabel - når jeg snakker om at sætte harddisk til.
Hvis du alligevel tager harddisken ud, så kunne det være klogt at købe en ny harddisk og afprøve XP med den sat i.
Hvis du har fået drivere med til XP som skulle passe til den computer vil den også kunne køre med XP og da det er en nyere computer vil der også være indbyggede drivere til sata disken.

Tag harddisken ud så du kan se hvad det er for en type - og køb så en til at prøve med.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 16-01-13 19:21

bjmad33 og anre
Medion PCMT 4
P/N 20053218
S/N QR0086169

Kommentar
Fra : kj

Dato : 17-01-13 09:10

til bjmad33 og andre
Medion Akoya PCMT 4
P/N 20053218
S/N QR0086169

Kommentar
Fra : kj

Dato : 17-01-13 15:33

Har nu fulgt et af de mange forslag, købt en ny HD sat den i maskinen og sat kablerne fra den gamle over på, checker BOOT rækkefølge, sætter XP skive i og starter.
Følgende sker: CD spinner op, der komme MEDION logo på skærmen, efterfulgt af føgende meddelelse.
"Reboot and select prober Boot device og insert Boot media i selected Boot device and press a key"

Der er valgt Boot device og skiven er sat i, jeg har trykket på en tast og der sker absolut ingenting.
Har prøvet Hirens Boot, win XP, Win 7

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-13 16:42

Den får åbenbart ikke lov til at starte på CD.
Nu kunne jeg godt tænke mig at vide om den kan starte på Hirens CD når der ikke er nogen harddisk i.

Kan den ikke det - så er den låst til harddisk opstart.
Det bør kunne ændres i bios.

Jeg kan ikke lige huske det, men noget om at den ikke skal starte så hurtigt men lige undersøge pc inden den starter op

Kommentar
Fra : kj

Dato : 17-01-13 16:46

Jeg prøver uden HD i morgen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-13 17:00

Jeg kan ikke finde din computer har du en hjemmeside hvor den er så jeg kan de den.
Og evt. finde noget om styring af bios.
Det du har vist er en noget ældre type.

Kommentar
Fra : bjmad33

Dato : 18-01-13 08:08

du kan prøve at gå ind i din bios og gøre følgende:

hvis du kan se at den er sat til at lede efter et floppy drev - slå det fra
under boot menu'en, skal du sætte den til at boote fra dvd, og alt andet som at starte fra harddisk eller netværk slår du fra.

derefter gemmer du og genstarter computer samtidigt med at du har både din harddisk og winXP cd'en sat i computeren.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 18-01-13 12:07

bjmad33
MEDION P5220D (MD8816)A S7N nr. QR0086169 Art.nr. 10016976

Kommentar
Fra : bjmad33

Dato : 18-01-13 12:23

desværre må jeg nok sige at hvis det er den pc du forsøger at installere winXP, kan du godt få den op og køre MEN udfra det jeg kan finde om den så eksistere der ingen drivere der er kompatible med winXP. så vil jeg hellere anbefale dig at installere win7, selvom det godt nok ikke er det du helst vil.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 18-01-13 13:08

Har prøvet at ville installere WIN 7, men problemet er det samme, cd'en spinner op MEDION skærmen popper op og så sker der ikke mere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-13 13:11

Her er måske noget interessant.
http://www.eksperten.dk/spm/814391

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-13 13:17

Når du går ind i bios står den så til CD som første boot eller skal du sætte hver gang (gemme F10)

Der er altså et eller andet den bios render hen over uden at ville starte på CD

Kommentar
Fra : kj

Dato : 18-01-13 15:12

Den står til CD/DVD hver gabg jeg går i Bios

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 18-01-13 18:34

Ok - har du så prøvet uden harddisk......................kun CD

Kommentar
Fra : kj

Dato : 19-01-13 09:31

Jeg har prøvet uden HD, også med Hiren's

Kommentar
Fra : kj

Dato : 28-01-13 12:34

Desværre har jeres forslag ikke hjulpet meget, men jeg har lavet følgende ændringer i BIOS
Secure boot disabled
Advance BIOS : OS select er ændret fra ein 8 til Win 7/others
Limit CPUID Disabled, idet der står Disabled for windows XP.

Men, men træerne vokser ikke ind i himlen for under installation af WINDOWS XP får jeg følgende fejlmeddelelse:

Der er fundet en fejl og Windows er lukke ned for ikke ad beskadige computeren
Tekniske oplysninger STOP: 0x0000007B (0xF78D2524, oxC00000034,0x00000000,0x00000000

Jeg har også prøvet at Installere WINDOWS 7, og der er ingen problemer, den kører glat igennem.

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 31-01-13 10:32

Tak for svaret Eyvind.
Du har været ret ihærdig, men MEDION gav mig de første tips vedr. BIOS så jeg kunne komme igang med at boote fra CD.
Stop advarslen har jeg ikke fået svar på nogen steder fra, undtagen det link du gav tidligere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-13 11:29

Jeg kan ikke lige huske hvad det var jeg skulle koble fra i bios - så jeg dengang kunne køre med XP og Vista og ubuntu.
Nu kan den samme bærbare Zepto køre med XP-Vista-win7-win8-ubuntu og ubuntu kan også køre fra USB