/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Stigende solaktivitet
Fra : Tunip
Vist : 660 gange
200 point
Dato : 21-10-12 12:50

Jeg er i gang med et projekt til gymnasiet om stigende solaktivitet. Ifølge mine oplysninger vil lys-intensiteten fra solen stige så meget, at alt vand på vores planet vil være fordampet om 1 milliard år. Desuden vil planeterne langsomt bevæge sig længere og længere væk fra vores sol. Vores projekt er at finde ud af om Mars vil være beboelig til den tid. Jeg har to spørgsmål, som jeg ikke selv har formået at finde svar på:

- Hvor meget stærkere vil solens lys-intensitet være om en milliard år?
- Hvor langt væk fra solen vil Mars befinde sig om en milliard år?

Jeg håber i kan hjælpe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-12 14:20

Det er der ingen der kan svare på,

mon ikke man i gymnasiet skulle beskægtige sig med mere aktuelle, jordnære problemer?

Kommentar
Fra : Tunip

Dato : 21-10-12 14:35

Vores overemne er astrobiologi. Vores lærere forslog selv lignende emner til gruppearbejdet. Jeg ved at der findes gisninger på solaktiviteten om 5-8 milliarder år, når solen bliver til en rød kæmpe. Jeg håber bare at nogen sidder inde med (eller kan finde) data som kan bruges til udregningen af den beboelige zone, som den vil være om en milliard år.

Hvis det ikke lader sig gøre må jeg jo finde en anden udvej Jeg håber dog og lader spørgsmålet blive stående lidt endnu.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-10-12 16:18

Citat
når solen bliver til en rød kæmpe

Jeg har også læst nogle interessante gisninger,hvor videnskaben mener at solen,døende,vil svulme op til at dække hele vores horisont.

Men det er jo nogle forblommede tanker.Lidt i stil med en Engelsk videnskabsmand,der har "beregnet",at i en alt ødelæggende atomkrig,hvor alt menneskeligt er brændt væk,vil rotter og fluer,som de eneste overleve.Hvordan han så li`e,er kommet til dette resultat ???

Så vi må hellere nyde,de sidste par milliarder år,vi har tilbage.

M.

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 200 point
Dato : 21-10-12 16:20
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-10-12 17:02

Et udpluk fra dit link,marken84:
Citat
Hvis du vil have nogen seriøse bekymringer så har jeg et stort udvalg billig på udsalg.

Jeg er også noget mere bekymret,for de selvskabte konflikter,menneskeheden gør her på vores allesammens klode.Jeg er ikke så sikker på,at solen kommer os i forkøbet...det klarer vi selv.

M.

Godkendelse af svar
Fra : Tunip

Dato : 21-10-12 22:15

Tak for svaret marken84.