/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Fartpil Retning
Fra : svendgiversen
Vist : 738 gange
100 point
Dato : 21-09-12 21:47

Jeg har lavet en sæbe kasse bil til vort yngste barnebarn og vil forsyne den med en fart pil,
som jeg selvfølgelig vil lade pege fremad?

Men min kone påstår at den skal vende bagud, noget med at bilen suser forbi??
Og vi har igen væddet...

Hvem kan påvise hvilken retning fartpile på siden af biler skal have???
Gerne med eksempler med fartpile på hurtige biler...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-09-12 22:30

Det giver jo ingen mening, at en pil skal vende bagud-

Jeg kan ikke finde billeder som du beder om, men tænker blot på bue og pil- for at pilen skal kunne skydes mål målet, må den jo nødvendigvis pege fremad- altså lig med fart fremad-

Mon man overhovedet kunne finde på at vende pilen bagud ??

Kommentar
Fra : webm

Dato : 21-09-12 22:51

Mon man overhovedet kunne finde på at vende pilen bagud ??

JA, angiveligt fru Giversen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-09-12 22:57

Citat
mål målet

skulle stå mod målet- naturligvis, men man bliver jo let forvirret over billedet med en pil bagud

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 22-09-12 00:08

Nr. 2 billede har Chevron-fartstriber.
Disse vender fremad, og jeg har heller aldrig set fartstriber vende bagud.
De skal jo bryde vinden og ikke fange den.

http://www.motorsporten.dk/news.asp?aID=27677

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-09-12 11:57

Jeg har aldrig hørt udtrykket fartpil før? Jeg kender til fartstriber, men ikke pile.

Hvis man vi lave en pil, så mener jeg at den skal pege i køreretningen altså fremad, men en pil angiver da mere retning end fart???

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-09-12 12:31

Jeg synes du bare skal vælge "fartstriber" som også kaldes viper striber

http://www.bilzonen.dk/bilnyheder/2011/11/5-sportsvogne-med-beroemte-striber/

ser da flot ud ikk' ?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-09-12 12:40
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-09-12 12:56

Spørgsmålet er i kategorien Smalltalk så jeg tillader mig at komme lidt uden for emnet, når der skrives fartstriber så kommer jeg altså til at tænke på filmen af samme navn sød film ikke?
Angående emnet så har jeg heller aldrig set en fartpil, men masser af fartstriber, jeg har set nogle billeder af biler med et lyn på siden og der vender spidsen af lynet fremad i kørselsretningen, tip: Det skal gå ned ad bakke og der skal være medvind før fartstriber virker i en sæbekassebil

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-09-12 12:59

Du kunne jo også male et lyn på siden af bilen i stedet?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-09-12 13:04
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-09-12 13:05

og endelig kunne du jo også lave flammer:

http://www.dkimport.dk/shop/bil-i-metal-308p.html

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-09-12 13:22

Citat
og endelig kunne du jo også lave flammer:

de er da seje

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-09-12 13:53

Jeg synes også, at flammerne er flotte, måske for svære at lave, men kig om du måske kan bruge dette som "skabelon" eller købe stickers og sætte på:

http://www.mandellia.fr/stickers-voiture/sticker-voiture-flamme-n-1,20103300729_vbo.html

http://stick-it.dk/?product_cat=flammer

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-09-12 14:23

pile, striber, lyn og flammer, overvældende udbud...

Men, når vor sæbe kasse bil hedder Fjord Pilen, skal den da have en fart pil på siden,
og vi er enige, med en enkelt undtagelse, min kone, om at den skal pege fremad.

Og det er ikke rigtigt, at der kun findes fart striber, også fart pile, arrow på engelsk...

Foreløbig tak: "Fjordvejs Car Design" Erna og Svend

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-09-12 14:30

Citat
Men, når vor sæbe kasse bil hedder Fjord Pilen, skal den da have en fart pil på siden

Ja, selvfølgelig skal den da det!

Hvorfor ikke lave en pil, der er "pil" foran, og "flammer" bagerst? I stil med denne f.eks?

http://stick-it.dk/?product=flammer-7

Måske med endnu tydeligere pilespids?

Så kan det være, at også din kone synes den skal have snuden fremad

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-09-12 15:36

Jeg tror nu det er fart striber som her fra et fly, der har inspireret min kone til at vende pilene bagud:

http://www.airplaneclipart.com/free_airplane_clipart/jet_airliner_airplane_with_speed_streaks_0071-1012-0821-4544_SMU.jpg

Det samme ser vi jo i det store udbud af flammer.

Men for Fjord Pilen gælder stadig: En tydelig pil , gerne brudt som et lyn,
men naturligvigvis fremad rettet...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-09-12 16:07
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-09-12 16:14

Citat
Jeg tror nu det er fart striber som her fra et fly, der har inspireret min kone til at vende pilene bagud

Jamen, så er det da bare sådan nogle, du laver så er alle glade

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 100 point
Dato : 22-09-12 16:14
Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-09-12 15:59
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-09-12 16:00

@ ans

den vil jeg stemme på

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-09-12 16:02

Tak for svaret smuller54.

Den gule pil øverst til højre er næsten identisk med den vi har malet på Fjord Pilen

Kommentar
Fra : smuller54