/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Hvem lønner blokade vagter.
Fra : vedikkealt
Vist : 702 gange
100 point
Dato : 10-09-12 09:45

Der er ganske enkelt noget her, jeg ikke forstår.

Hvordan kan disse blokade vagter leve af, at stå udenfor Vejlegården.

Er du i arbejde, har du ikke tid.

Er du arbejdsløs, skal du søge job på fuld tid.

Er du på bistand, er du i aktivering

o.s.v. - o.s.v.

Hvem lønner blokade vagter ?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 10-09-12 09:52

Citat
Hvem betaler blokadevagterne?
Mit spørgsmål går på den lovlige, men brutale blokade af en restaurant i Vejle. Får blokadevagterne betaling for deres tilstedeværelse? Af hvem? Eller trækker 3F gratis på dagpengemodtagere?

svar

Citat
Blokadevagterne er enten frivillige, ulønnede eller modtager et honorar fra deres fagforening -som er skattepligtigt.

Jeg har ikke kendskab til, om der blandt dem er dagpengemodtagere, hvilket i øvrigt ikke er ulovligt.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article1806564.ece

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 10-09-12 11:48

Det er fagforeningen der betaler dem. Nogle af dem er arbejdsløse som har tid.
Officielt får de ingen penge af fagforeningen. Det er det samme når folk strejker ulovligt, så kan de få penge af fagforeningen.
Det hedder sig så, at de er på kursus og dermed får de penge.
Har selv været inden for branchen, så jeg kender de krumspring man bruger.

vic200

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 10-09-12 12:00

vic200

På det du skriver forstår, at 3F udbetaler sorte penge til blokade vagterne.

Eller har jeg misforstået ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-09-12 12:09

I og med ledige ikke skal være aktiveret på fuldtid hele året rundt har de jo tid, men selvklart skal de der er indkaldt til møder m.m. ikke stå blokadevagter da det får konsekvenser for deres dagpenge.

Og i og med blokaden er lovlig kan ingen sende dem hjem.

Hvis det var en normal strejke eller lockout, altså hvis personalet var 3F-medlemmer men arbejdsgiveren var på tværs er det også lovligt for vagterne at stå udenfor, de får så strejke-eller lockoutunderstøttelse af fagforeningen.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 10-09-12 12:15

Det blev brugt engang de personalet strejkede der hvor jeg arbejdede. De forlod arbejdspladsen og så fik de penge af fagforeningen, da man har været på kursus "hedder det sig".
Jeg tror at #f laver samme nummer med den formand de har. Folk står da ikke hele dagen ved Vejlegården og ser dum ud, uden at få noget for det.

vic200

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 10-09-12 12:24

Så skal Skat jo ind og tjekke, om der foregår noget ulovligt.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 10-09-12 12:37

Vic200000, det er nogen meget mærkelige påstande om ulovligheder du kommer med, dem er jeg sikker på at politiet kunne have lyst til at kikke på, dersom du har nogen som helst form for dokumentation.

Citat
Folk står da ikke hele dagen ved Vejlegården og ser dum ud, uden at få noget for det.
Folk får f.eks. nogle ordenlige overenskomster, herunder en rimelig løn for at stå der, det er der mange der synes er besværet værd.

Kommentar
Fra : noha

Dato : 10-09-12 16:00

I stedet for at komme med sådan et ynkeligt spørgsmål, som kun viser hvor uvidende og asocial din tankegang er, så skulle du hellere sætte dig lidt ind i arbejdernes kamp for ordentlige lønforhold, som har kørt i over hundrede år.

Hvis vi taber retten til at en fagforening kan blokere en arbejdsgiver der går under gældende overenskomst inden for området, så kan jeg love dig for at der står millioner af østarbejdere parat til at komme ind på det danske arbejdsmarked.

Hvis blokaderetten bliver taget i Vejlegårdssagen, så må vi ifølge EU, heller ikke blokere for Romanske,Polske eller andre lokale overenskomster.
Så bliver sagen tabt, så er der frit åbent for østarbejdere på hjemlige overenskomster, til 25 - 30 kroner i timen.

Ved ikke rigtigt om det er det du med dit ledende spørgsmål gerne vil fremme ?

Ikke engang Dansk Arbejdsgiverforening vil pille ved den danske model, som er den mest velfungerende i Europa.

At folk har ondt i røven over at der er folk der kæmper for hvad vi har været over 100 år om at opnå, er ganske enkelt uvidenhed ( jeg vil ikke skrive dumhed ) og med mindre du er arbejdsgiver i en lille klamhuggervirksomhed hurtigt vil fortryde.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 10-09-12 16:08

Er du arbejdsløs kan din aktivering være at være blokadevagt eller andet i den dur, det er helt lovlig aktivering og man skal stå der og se dum ud ellers få man ikke sine dagpenge - det har min ven prøvet som tjener, da han var mellem 2 jobs, men hvor hvidt det er rimeligt er en anden sag.

Synes så det er underligt at de står der når der nu er en overenskomst, om man som uden forstående kan lide andres overenskost eller ej, synes jeg det er underlgt man må bloker på den måde.

Mener at hvis der ingen overenskomsr er, så er det bare op på barikaderne og er der overenskomst forhandling og dem der forhandler ønsker støtte kan jeg også godt forstå det, men her jeg fatter hat, det virker på mig som om 3f bare vil vise muskler og de har tabt medlemer på dette, håber de så har meldt sig ind andre steder, da jeg er klart fortaler for fagforeninger og synes så mange som mulig skal være medlem for at større op om fællesskabet.

Glæder mig iøvrigt at de i nyhederne i dag nævte at flere og flere unge under uddanelese melder sig ind i en fagforening.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 10-09-12 16:25

Tak_for_hjælpen, når Vejlegården er så glade for deres overenskomst med krifa, er det jo fordi den er billigere for Vejlegården end den de havde med 3F. Spørgsmålet er så om vi skal have fagforeningerne til at underbyde hinanden med billigt mulig arbejdskraft, dvs. mindst mulig løn til de ansatte? Det mener jeg ikke, og jeg forstår udmærket at 3F protesterer over at krifa hjælper Vejlegården til at give lavere løn. Det er efter min mening ikke det der er formålet med en fagforening.

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 10-09-12 19:22

Det er dejligt at de står der, og jeg tager virkelig hatten af for dem.
Fryd for deres nærige og grådige chef, der kun vil have mere profit go skide på hans medarbejdere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-09-12 22:31

JEG sponsorerer HELE lortet !
...og dét med stor glæde </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-09-12 22:44

Solidaritet?

Folk tror det var noget, som foregik i Polen med Lech ( http://en.wikipedia.org/wiki/Lech_Wa%C5%82%C4%99sa ) ved roret ...engang i 80'erne, men det er faktisk en 'gammel' arbejder dyd

...lærte jeg af min farfar, som arbejdede på Holmen under Mastekranen på Orlogsværket, som skibsnedker og bongkammarat med salige Kong Frederik ( http://da.wikipedia.org/wiki/Frederik_9. ), da Det Gode Skib: "Dannebro" skulle bygges.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-09-12 22:50

Morale?

Man må gerne 'lefle' for "Toppen af Poppen", men man ska' den satan'ed'ma ha' skillinger for sine anstrengelser

...ellers er der INGEN, som ska' rør' en finger for røvhullet !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 11-09-12 09:47

Nej - vi skal ikke have fagforeninger til at underbyde hinaden og som jeg skriver er jeg bestemt stor fortaler for stjeker mv, MEN her er der en aftale og ja den er dårliger og jeg synes bestemt at vi skulle stejke hvis de ansatte også gjorder det.

Min piont er bare at her ER der en aftale og man kan så synes om den hvad man vil, men det er en lovlig aftale og derfor synes jeg det er underligt at de bloker.

Tilgengæld sidder jeg og rådgiver i løn og for at hjælpe arbejdsgiver med at give den rigtige løn spørg jeg ofte, hvad står der i jeres overenskomst med hensyn til ferie, SH, pension og timeløn og svaret er ofte for de mindre og mellem store firmaer at der ikke er nogen overenskomst, HER kunne det være dejligt at fagforeninger en efter en træder i krakter og søger for der kommer ordenlige forhold for medarbejder der f.eks ikke få pension eller andet.

Den danske model er nok ikke bare Europas bedste men nok verdens bedste, men gør det den perfekt? Der er bestemt plads til forbedringer og en af dem er i følge min mening at er der indgået overenskomst skal det recepkteres. Her skal det være en dasnk overenskomst, jeg vil ikke have at der kommer udenlandske overekskomster til landet, der ødelægger mindste lønnen mv.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 11-09-12 10:17

Tak for alle jeres kommentarer.

Tænk sig, at man kan blive tvangs udskrevet som blokade vagt...!!!

Men når det forholder sig sådan, så er forhandlerne fra 3F jo også fri for nytænkning.

# noha

Jeg forstår ikke din frygt for udenlandske arbejdere.

De er her allerede - og tæller mange mange tusinde.

Der er ikke mange landarbejdere med dansk dåbs attest.

Der er stort set ikke ET dansk ejet pizzaria.

På motorvejen findes der snart ikke EN dansk registreret lastvogns trækker.

Stort set alle ludere har ikke dansk dåbs attest.

De fleste af dem der sælger gade narko i Danmark, har heller ikke dansk dåbs attest.

Fortsæt selv rækken....

Det var da bedre, at fagforeninger gik ind her, end at jagte en der allerede har en lovlig Dansk overenskomst.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 11-09-12 10:30

Der er stor forskel på at drive et lovligt pizzaria efter danske regler med moms og løn og hva der ellers er af sjove ting og så det at en håndværker arbejder for kr. 25,00 i timen - helt ærligt så kunne jeg godt tænke mig ar have ham gående i et par dage, der er en køkken bænk som driller, en have der skal ordnes og sådan er forsætter listen bare i min nye lejlighed i det uendelige og hver gang jeg tror jeg lige kan så vågner den lille og snart truer arbejdslivet igen og så er de tsvært at nå især når man har bore banke tider (helt i orden for der bor jo også andre) og de har så ment også været forbi - da jeg over nettet søgte efter en bikkenslager og tog fejl af en hjemmeside der var super flot og helt uden stavefejl eller andet.

Moralsk og det var da lidt hårdt for pungen - valgte jeg af flere årsager en DANSK håndværker, nå ja da han kom var han sort som kul - men det hele foregik efter danske forskifter med moms og e arbejdsløn hvor jeg kunne de den unge svend i øjene.

Jeg er faktisk ligeglad med hvilken dåbsatest de har og om de er døbt - mester skal bare behandle deres ansatte godt.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 21-09-12 09:26

Tak for svaret ans.

Du svarede præcist på mit spørgsmål...