/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
A nu de tredje største arbejderparti
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 703 gange
100 point
Dato : 15-08-12 21:18

Det må gøre ondt på de gamle partisoldater at se det fordums stolte arbejderparti, Socialdemokratiet, nu er det tredje største arbejderparti.
Det er ikke noget jeg finder på - det står her, endda sort på hvidt http://www.altinget.dk/artikel/s-kun-det-tredjestoerste-arbejderparti
Socialdemokratiske kernevælgere flygter simpelthen væk. Kort sagt, Socialdemokratiet er mere utæt end Låsby -Svendsens huse.

Hvordan pokker er det kommet så vidt?
Jeg spurgte min gamle far, som i mange år var socialdemokrat. Han mente, derouten startede under Poul Nyrup "æraen" "for da smuttede jeg også" Sagde han og fortsatte "Det er jo sådan set blevet værre under Helles formandsskab" Og det må jeg sandelig give ham ret i.

Mit spørgsmål til Jer - og især til partisoldaterne; Hvornår startede Socialdemokraterne deroute?

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-08-12 21:55

Efter Anker Jørgensen, den sidste Social Demokratiske leder med arbejder baggrund...

Engang udnyttede arbejdsgiverne arbejderne og de fandt sammen i kollektive fagforbund,
i dag er det ikke arbejdsgiverne de skal slås/konkurrere med med, men flittige dygtige fra Østen.

På sigt kan man ikke få mere i løn en man er værd, og så nytter det ikke at kræve og klynke.

Og så er det jo pamperne, der dominerer Social Demokratiets ledelse i dag,
med fine manerer, dyre vaner, børnene på private skoler etc.

Med en alt for stor offentlig sektor og flere service folk end arbejdere, må det gå tilbage...

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 15-08-12 22:34

Godt spm, derfor vanskeligt at svare på

Når økonomer bliver bedt om at bedømme, hvem der er Dks bedste statsminister de sidste 40 år, kommer Nyrup ind på førstepladsen, Fogh på sidstepladsen.

Spørger man vælgerne, vil jeg tro det ville forholde sig omvendt!

Hvorfor?

Mit gæt er, at Nyrup, og i endnu højere grad Helle TS, bliver opfattet som løftebrydere, mens Fogh var meget bedre til at at komme med planer, der tilsyneladende holdt, men ikke forbedrede forholdene for en stor del af S's gamle kernevælgerne, som alligevel skiftede til V, i politiker/spindoktorsprog kaldet blå Bjarne.

I den sammenhæng var fastfrysningen af ejendomsværdiskatten en genistreg, selv om den (sammen med afdragsfrie flexlån mv. var en afgørende grund til, at den økonomiske krise i Dk startede et år før den globale. Men for boligejerne virkede det ret fedt, at vi på den måde kunne slippe billigere i skat, og lade lejerne betale regningen.

At Foghs højt besungne skattestop blev brudt mange gange årligt, var der ikke rigtig nogen der opdagede, journalisterne slet ikke, det var først efter Foghs forsvinden fra Dk, nogle begyndte at grave i det.

Så mit bud er, at den største del af derouten skyldes Fogh, en helt ny type politiker i Dk, der dygtigt fik sat en ny dagsorden, og evnede ikke at blive afsløret når han snød!

Samtidig er jeg MEGATRÆT af at høre politikere, HTS ikke mindst, fortælle at deres problemer ligger i kommunikation til vælgerne.
Ikke fordi jeg synes de kommunikerer godt, men det virker på mig som en korrekt diagnose, men ikke som om de prøver at forbedre/klargøre deres målsætninger, så det kunne blive klart havd de vil!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-08-12 10:44

Ved ikke om den kan stå,for en nærmere analyse: Men min fornemmelse er,at det så småt startede under Anker Jørgensen.Danmarks økonomi,blev glohed.Renterne steg og steg.Vi måtte låne i udlandet,for bare at kunne klare renterne. Folk der byggede nyt,"levede" delvist af rentefradragene.

Jeg sammenligner lidt Anker Jørgensen,med US`s præsident Lyndon B.Johnson.Begge meget populære og folkelige.....men som statsledere...??????

Citat
Så mit bud er, at den største del af derouten skyldes Fogh

Nok har Fogh,gjort meget godt for DK.Men mon ikke ovenstående,er lidt for stor ære,at tildele ham.

I bund og grund,må det jo være Socialdemokratiet`s politik,der har skylden.

M.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-12 12:47

Citat
A nu de tredje største arbejderparti

Din overskrift er misvisende.....

Der findes ingen "arbejderpartier" af den simple grund at der ikke længere findes vælgere der vil kaldes "arbejdsmænd/kvinde"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-08-12 13:21

Der må jo være nogen arbejdere tilbage,
når man strides om hvem der er det største arbejder parti.

Hvad med de ufaglærte i industrien, er de ikke arbejdere?

Iøvrigt er det værste ikke overstået, jeg kørte forbi en tank med benzin priser på 13.60 kr,
og så følgende resonnement, som Helle ikke har skyld for:

Når der er tørke i de store korn producerende lande,
vil man reducere fremstillingen af såkaldt grøn benzin, der burde forbydes,

så ud over at store fattige befolknings grupper vil sulte,
vil vi snart se benzin priser på 16, 17 måske 18 kroner pr. liter...

Hav en god tur hjem i bilen, snart må du cykle.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-12 13:30

Citat
Hvad med de ufaglærte i industrien, er de ikke arbejdere?

nahhhh

De er "specialarbejdere" med dertilhørende "fine" specialtitler

Det siger jo også næsten sig selv - hvis "kun" såkaldte" arbejdere skulle stemme rødt, ville de tilsammen aldrig nå 20%

Eneste årsag til at "rød" fik magten skyldes de mange på overførselsindkomster - fjern deres stemmeret og der er ikke 10% "røde" tilbage

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-08-12 13:51

Ja det er muligt Refi, men overskriften fik jeg "foræret" af "Altinget"

Men kunne det tænke sig, at socialdemokraternes deroute skyldes, at de radikale har alt for stor indflydelse?
For mig at se, startede Poul Nyrup med at pantsætte socialdemokratiets sjæl hos de radikale - og hvorfor gjorde Poul så det? Var der ikke noget om, at Niels Helweg i tidernes morgen, havde "forfattet drejebogen til det såkaldte mord på daværende formand, Svens Auken ? Og derved skyldte Poul desværre Det Radikale en hulens masse - og derved fremkom pantsætningen.

Helle har desværre ikke ophævet pantet. Helle har endnu ikke opdaget, at socialdemokratiets vælgere, ikke vil ha' tosse godhed og politisk korrekthed. Arbejdsfolk og håndværksvende plejer at kalde en skovl for en skovl og en spade for en spade - kort sagt, socialdemokraterne er ude ad trit med sin egen vælgerskare.

Som Vagnr var inde på, hører vi gang på gang Magnus Heunicke klynge; "Vælgerne forstår os ikke" ....Nej det ved gud vælgerne ikke gør.

Hvis jeg var spindoktor.......så langt rækker mine evner ikke.....men, hvis jeg var spindoktor, ville jeg give Helle det råd: Ophæv samarbejdet med SF og Det Radikale Venstre, vær jeres egen.
Find de gamle mærkesager frem - og hold fast, så kommer vælgerne måske igen - alt efter hvad og hvem der kommunikerer hvad ud.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-12 13:59

Det er da blot at udskrive valg - så er den skid slået - og oppositionen (de røde partier) kan så igen komme med al deres "vælgergøgl" og der vil IGEN måske være nogen der hopper på den

Indse det, først som sidst, "rød" politik er død i DK for altid.....

Samfundet i en moderne verden er slet ikke til den slags....

Dermed ikke være sagt at de "røde" partier er døde, men der skal blandes en del blå i partifarveladen....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-08-12 15:10

>Dermed ikke være sagt at de "røde" partier er døde, men der skal blandes en del blå i ...

Ja, men hvad og hvorfra?

Engang var det meget lettere, man havde:

De konservative arbejdsgivere og herremænd/godsejerne
venstre bønderne, arbejderne og så midt imellem de radikale Husmænd...

Her burde venstre være faldet langt tilbage, der er ikke mange bønder tilbage, men
de har formået/nået at omstille sig, til et liberalt parti med mange selvbestaltede, også i byerne.

Det samme har de radkale, fra husmænd til skole lærere og andre lavt lønnede pædagoger,
på det sidste også mange af anden ætnisk baggrund...

Det kniber mere for de Konservtive og Social Demokraterne, med mange nye parti konkurrenter.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-12 15:31

Hvis ikke partier fornyer sig og følger med "samfundsudviklingen" vil de stille og roligt "dø".....

De "røde faner" "revolution" og FRI dit og dat KAN IKKE fungere....
En "ordentlig" fane vejer vel mere end arbejdstilsynet kan acceptere

Og at "straffe" dem der holder det hele igang hjælper SLET ikke

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-08-12 15:34

Jeg er meget enig med svendgiversens sidste indlæg.

Fra jeg var 10 år har vi haft to ikke akademisk uddannede statsministre i Dk, Hilmar Baunsgaard (handelsuddannet) og Anker (arbejdsmand).

Sjovt nok kan jeg ikke huske brok over at Kampmann, Krag og Nyrup var akademikere, men med Helle bliver det pludselig til et problem??

Det viser tydeligt, at det ikke er lykkedes sosserne at skabe en fornemmelse i befolkningen af, at man skal udvikle sin politik til nutiden, ikke fortiden.

Egentlig er det faldende antal arbejdere i landet vel blot et bevis på LO-Thomas gamle udsagn, "Vi har sejret ad helvede til"!

Han forudså nok ikke, at man samtidig fik tabt vælgerne

Kommentar
Fra : prio

Dato : 16-08-12 18:20

Jeg vil også mene, at Socialdemokraterne har sejret sig selv ihjel, og at deres deroute startede under Anker Jørgensen.

Højere og højere skattetryk og øget gæld for at holde liv i en latterlig oppustet offentlig sektor - under Anker var der så mange ansatte i det offentlige, at man nærmest måtte slås om arbejdet.

Socialdemokraterne vedblev med at dele penge ud til bl.a. til en alt for dyr efterløn og en katastrofal indvandring.

Tidligere stod socialdemokraterne for at forbedringer af de fattiges vilkår, i dag er det blevet til en grotesk OVERFORSØRGELSE, som gør, at det ikke længere kan betale sig at tage et lavtlønsjob - man har mere at leve for som kontanthjælpsmodtager, især hvis man er enlig forsørger.

Den forsørgende tjener ofte mindre end den forsørgede!
- i hvilket andet samfund end det danske er man kommet så langt ud???

Venstrefløjens eneste eksistensberettigelse er nu blevet at dele penge ud - for at købe vælgerne - uden hensyn til samfundets økonomi.

Vi lader østeuropæerne (og andre udlændinge) tage de jobs, vi ikke selv gider, læner os tilbage og hyler op om, at vi ikke kan få efterløn længere, ej heller dagpenge i en ubegrænset årrække.
Velfærden forringes, arbejdspladser forsvinder
- Hov, hvad skete det lige her??

Der skete vist det, at hele venstrefløjen bildte os ind, at vi kunne fortsætte med at lave mindre til højere lønninger, med masser af ferie, og tidlig pensionering - og øget velfærd.

Nu er det gået op for danskerne, at vi skal til at betale regningen for mange års grådighed - og at venstrefløjen har stukket os blår i øjnene - og nu vender vi den ryggen.

Venstrefløjen kan ikke længere købe danskerne.
Vi er blevet klogere.

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-08-12 18:23

Yes, spændende om der udløses et folketingsvalg i efteråret. I såfald er jeg meget bekymret på A's vegne - ikke fordi jeg agter at stemme på dem - men mere....nå ja, vi er jo vant til at ha' dem her....

Tak for svaret vagnr.

Og vi går over til næste sag på dagsordenen......DING DING.......

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-08-12 18:36

Helt enig med prio.Han (hun) er inde ved sagens kerne.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-08-12 18:44

Selv tak, Kaptajn-Tommy

Til refi, det er nu overraskende, at når det er 30 år siden Anker gik af, og vi har haft borgerlige regeringer i over 20 af de år, skal alle dårligdomme tilskrives de røde

Dvs at Schlüter, Fogh og lille Lars fra Græsted ikke lavet en skid, men bare forvaltet de rødes politik

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-08-12 19:26

Prio's indlæg læser jeg først nu - altså, jeg var for hurtig på aftrækkeren. Det er ellers ikke noget der kendetegner mig....................siger konen, den skælm.

Menæh, ellers er jeg enig med Prio - og jeg er glad for han skrev som han/hun skrev.

Mvh.
Tommy.
Fik en æggekawe her til aftens, godt med purløg og frisk rugbrød og en lille øl, indkøbt i Bordershoppen til en billig penge - Carlsberg forøvrigt, jeg er helt tosset med Carlsberg......... Ummms de smauer godt sammen med æggekawe.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 16-08-12 20:59

Citat
Vi lader østeuropæerne (og andre udlændinge) tage de jobs

- og selvom vi bor i et lille land, gider vi heller ikke flytte efter arbejde eller uddannelse - selv ikke unge uden børn.

Mange virksomheder i Jylland kan jævnligt ikke skaffe arbejdskraft, ej heller ufaglært.

Næh, arbejdet skal komme til os, og kan man ikke uddanne sig i nabolaget eller storbyen, så har det ingen interesse.

http://www.information.dk/telegram/307885