/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
novice krog med orm
Fra : svendgiversen
Vist : 864 gange
125 point
Dato : 14-07-12 12:00

Som ren fiske amatør fandt jeg en gammel kastestang i mit nye hus,
vi har nu besøg af et barnebarn der gerne vil fiske, hvad gør vi.

De gamle kroge var rustne men jeg har købt nye,
findes der specielle knob, som eksempelvis flag knob, når man binder krogen på snøren?

Skal ormen bare sidde på tværs eller trækker man den på langs ind på krogen??

Er det sandt at man kun behøver at have fiske kort mellen 18 og 65 år???

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-07-12 12:33

Kilde:
https://www.fisketegn.dk/fisketegn/common/helpShow.jsp?userType=FAQ

Hvem skal ikke have lystfiskertegn?
Personer under 18 år
Personer på 65 år eller over
Fritidsfiskere som har et gyldigt fritidsfiskertegn
Ejeren og resten af husstanden af den grund, der ligger nærmest ved det ferskvand, der bliver fisket i.
Lystfiskere der fisker i "put and take" søer (ørredssøer).

Der er ikke nogen regler for hvordan du sætter orm på. Men jo mere af ormen der er på krogen, jo længere tid går der før krabber og fisk har bidt den af.

Jeg har ikke forstand på knuder men jeg laver de selvspændende, første igennem krogens øje, et par gange rundt og slutte af med at putte enden igennem ved øjet på til krogen og så trække linen til.

Mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 135 point
Dato : 14-07-12 12:34
Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-07-12 12:38

http://mikandersen.dk/Knuder.htm#San%20Diego%20Jam%20Knot
Hm.. den jeg bruger har et navn, det var jeg ikke klar over...

Her er andre at vælge imellem.
http://mikandersen.dk/Knuder.htm

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-07-12 12:46

Hvis du fisker i offentligt vand (uden fiskekort, ikke put-and-take), skal du kun have fisketegn mellem 18 og 65. Du og barnebarnet slipper altså. Hvis i bruger monofil nylonline, skal krogen bindes på med en "halv blodknude", findes på google og på mange linespoler og i alle fiskebøger. Ormen kroges på langs, så der hænger en smule løst i hver ende af ormen. I Nybøl Nor kan I også bruge muslingekød og rejer som agn. Muslingerne ligger i vandkanten, og rejerne kan ofte tages med en almindelig trådsigte fra køkkenet; vent til bedstemor vender ryggen til eller køb en billig i plast eller rustfrit til formålet. Lån "Jeg er lystfisker" på biblioteket eller køb den antikvarisk. Find andre nemme fiskebøger ved samme lejlighed. Husk solbriller og en stol til hver.
Knæk og bræk.
pbp
Bring grejet i orden inden i tager hjemmefra: Skyl, tør og smør hjulet med syrefri vaselin til tanddrevet og vaselinolie til resten. Tør overskud af. Rens stangens løberinge. Er der skarpe kanter på, så køb en ny stang hos ALDI, Fakta, LIDL eller Metro - billigere end et sæt stangringe. Burde kunne skaffes for under en hund. Mange butikker sælger samlet sæt for 99:85 til 300 kroner. Hvis der er flere spm., så kom bare igen.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-07-12 15:28
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-07-12 15:39
Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-07-12 17:16

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-07-12 21:52

Den knude, du har kigget på, er alt for besværlig til nylonline. Brug ½ blodknude i stedet. En tredie ting, du skal have for øje er, ar nylonline er frygtelig følsom for kærvvirkning, så hjulets spolekant og øjerne på stangen skal være glatte/nærmest højglansede og uden skarpe kanter. Ellers flosser linen og mister 80 % af sin brudstyrke.
vh
pbp
selv bedstefar for et år siden - har lovet fisketure!

Den knude, der åbner sig ved linket, er til superliner. Den er faktisk dårlig til glat monofil nylon.