/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Horisont væddemål
Fra : svendgiversen
Vist : 1291 gange
122 point
Dato : 05-07-12 22:17

Vi sidder 1,5 m over vandoverfladen ved Flensborg fjord og ser lyset fra en båd forsvinde,
jeg siger så at det er på grund af jordens krumning og bliver modsagt?

Herefter påstår jeg at sandbredden på den anden side 20 km væk
er mindst 0,5 m under det synlige, vist kaldet kimningen,

vi har væddet en milion, hvem har ret?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-07-12 22:24

Citat
Vi sidder 1,5 m over vandoverfladen ved Flensborg fjord og ser lyset fra en båd forsvinde,
jeg siger så at det er på grund af jordens krumning og bliver modsagt?

Minder mig om? ham der opdagede Americo / US
men dengang troede at Jorden var FLAD/ plat
og modsagde du den kirkelige kirke
blev du brændt på et S. Hans bål......
Tænk hvis de skvattede ud over kanten....... og aldrig kom igen.
-
Min tilkendegivelse af ????? et eller andet der forsvinder.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-07-12 22:26

Citat
vi har væddet en milion, hvem har ret?

Den der vinder...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-07-12 22:54

Citat
horisont, (af gr. horizon (kyklos) 'begrænsende (cirkel)'), i astronomi den storcirkel på himlen, der består af alle de punkter, der ligger 90° fra observatørens zenit. Den synlige horisont (kimingen), der er skillelinjen mellem himmel og havoverflade for en observatør på åbent hav, ligger under den astronomiske pga. Jordens krumning.

Citat
kiming, (af nty. kiming, kimming, opr. 'ophøjet kant'), naturlige, eller synlige horisont, synskreds, især grænsen mellem himmel og havoverflade for en observatør på åbent hav. Om afstanden til kimingen gælder følgende empiriske formel: , hvor L er afstanden til kimingen i km og h er øjenhøjden over havet i m. Se også horisont.

http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Astronomi/Himmellegemernes_positioner_og_bev%C3%A6gelser/kiming

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-07-12 22:55
Accepteret svar
Fra : ferik

Modtaget 132 point
Dato : 05-07-12 23:04
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-07-12 23:11

Du er så god til matematik

I middelalderen kunne man ikke beregne, hvor langt der var til horisonten, eller hvor langt, der var til det skib, der forsvandt ud over den.

Det kan vi i dag vha. en lommeregner og sinusrelationerne.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-07-12 23:12
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-12 10:30

Er man 1,5 m over havet bliver afstanden tilkimningen 4,715 km ifølge fomlen angivet af ans
og 4,415 km ifølge wikipedia angivet af ferik; selv får jeg 4,330 km ved en lidt tilnærmet beregning:

   h      l      13 h         r   r+h      (r+h)^2   r^2   l^2   l
3,85   1,5   1,224744871   4,715267755      19,5   4,415880433      6250000   6250001,5      3,90625E+13   3,90625E+13   18750002,25   4330,127279

Håbløst at angive bergninger fra excel her i kandu,
måske kan nogle gennemskue de tre beregnings metoder?

Vi mangler stadig afstanden fra kimningsliniens forlængelse ned til modsatte bred,
da den er 20 - ca 4,5 = 15, 5 km væk er der, trods den svagt hældende linie,
noget der tyder på at jeg har ret?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-12 11:22

Min metode, ren Pytagoras, giver samme resultat som den sidste med sinus relationerne
angivet af katekismus.

Når jeg siger tilnærmet, er det fordi lyset afbøjes svagt i atmosfæren og man så kan se lidt længere,
måske er det indbygget i de to første beregningsmetoder, der dog ikke er enige??

Da der er mere end 3 gange så langt fra modsatte bred til vor kimning må h her: h2 være flere m,
hvem finder h2?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-12 11:47

Rejs ned til den Græske ø Samos.................................der ved de det helt sikkert.
Ham med alle trekanterne kommer derfra.

Regneark kan du vise ved hjælp af www.peecee.dk som et screenshot åbnet og gemt i "Paint"

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 06-07-12 15:48

Jeg er mere interesseret i, om taberen er i stand til at betale sin spillegæld,
ellers kan det hele næsten være ligemeget.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-12 18:12

Når jeg vædder en million er det kun med min kone,
hun har vundet 3 gange, jeg kun to, men nu vinder jeg, og så er vi kvidt,
iøvrigt hvorfor siger man sådan: kvidt?

Og er der slet ingen der kan angive højden fra den lavest synlige line, til og efter kimningen,
fra øjepunkt 1,5 m over havet her og 20 km væk ned til den modsatte breds vandlinie??

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-07-12 18:45

Og er der slet ingen der kan angive højden fra den lavest synlige line, til og efter kimningen,
fra øjepunkt 1,5 m over havet her og 20 km væk ned til den modsatte breds vandlinie??

Jo, hvis du ikke vil selv!

At tvitte kan i tilsyneladende blive enige om.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-12 20:33

Citat
iøvrigt hvorfor siger man sådan: kvidt?

Det gør man heller ikke, eller det staves i det mindste ikke sådan.

Kvit er uden "d"

Kvit kommmer af ordet quit,.."to quit" = at afslutte/slippe af med/gøre en ende på/være færdige med/o.s.v

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-12 21:54

Her er ham trekantmanden, som har boet på Samos, Bl.a. i byen Pytagorion, som er opkaldt efter ham.
http://peecee.dk/upload/view/374152

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-08-12 14:06

Tak for svaret ferik.