/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hjælp Thor Möger
Fra : vagnr
Vist : 1156 gange
300 point
Dato : 19-01-12 08:16

Hej Kanduer

Skatteministeren har jo efterlyst forslag til at sænke skatten på arbejde, meget sympatisk, synes jeg, selv om jeg som pensionist ikke selv får glæde af det

Jeg gætter på det vil vælte med forslag til hvor skatten skal sænkes (PÅ MIG, OG PÅ MIG), men jeg mener det vil være mere interessant at komme med forslag til, hvor den kan stige, uden at gøre alt for ondt!

Så lad mig høre, hvor I gerne vil have (at andre?, eller jer selv skal betale) højere skatter?

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 19-01-12 08:23

Hej vagnr!
God indgangsvinkel du har dér
Jeg vil godt give mere i skat, hvis det betyder at de ældre mennesker jeg kommer til som sosu-hjælper, kan få støvsuget ordentligt og ikke ved hjælp af en robotstøvsuger.

Jeg synes den gode Thor er galt på den, når han vil give skattelettelser på arbejde i en krisetid.... vi skal jo da have biksen Danmark til at løbe rundt...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-01-12 08:32

Den er da allerede steget med de nye afgifter, og vil stige mere når de 5-doblede nox-afgifter slår igennem.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 300 point
Dato : 19-01-12 12:31

Citat
Skatteministeren har jo efterlyst forslag til at sænke skatten på arbejde, meget sympatisk

Enig.Men der er vel intet så vanskeligt,som at lave en 100% retfærdig skattereform.Ca. det samme som at få tandpastaen,tilbage i tuben.
Jeg kan godt li`hans tankegang.Det kan ikke passe,man har det samme udbytte ved at ligge,lunt og godt hjemme på sofaen,som mureren har ved at stå på stiladset,i en stiv kuling og regnvejr.

Men nogle vil altid føle sig forfordelt. Ellers skal der laves en speciel ordning for hver enkelt individ,i dette land. Dette er vist også uoverskueligt.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-12 12:51

Supplerende,

og man kan jo ikke med vore alt for store offentlige udgifter sænke skatten på arbejde,
uden at skulle hente flere skatte kroner andre steder...

Jeg hørte lige at den førende konservative amerikanske præsident kandidat kun betalte 15 % i skat,
hvordan skal vi kunne konkurrere med dette, han er mange milliardær?

Når mit gamle firma nu klarer sig bedre, er det fordi de har etableret sig i udlandet,
nu er Polen, Slovakiet og andre øst europæiske lande også ved at blive for dyre, men
så er der Kina, Indien og andre endnu billigere lande,
hvor man gladelig arbejder 12 - 16 timer for en skål ris.

Så vi må under ingen omstændigheder hæve beskatningen af eksport virksomheder,

boligområdet er tilsyneladende fredet, men også kun tilsyneladende,
der kommer stadig snigende øgede omkostninger, men lad det nu være med det.

H

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-12 13:00

Er det fordi jeg siger noget upopulært, jeg bliver hægtet af?

Hovedproblemet er de hårdt arbejdende hjemmehjælpere, men de mange pampere og nassere,
jeg hørte en eks LO formands kvinde miste 6-7 milioner i tabt pansion, for hvad??

Og en fattig grænse overskrider i hovedstaden med over 15. 000 kr om måneden i socialhjælp,
mange hårdt arbejdende tjener mindre...

Noget der har svigtet er besparelserne ved kommune sammenlægningen,
mange tidligere ansatte i de små kommuner har jo langtids ansættelse med pension.

Man skal yde før man kan nyde...

Kommentar
Fra : prio

Dato : 19-01-12 13:24

Vi skal sænke skatter og afgifter overalt!

- og sænke de offentlige udgifter overalt!

Ellers kan vi ikke konkurrere med det nærmeste udland, og ikke fortsætte som velfærdssamfund.

Tage mere hensyn til det private erhvervsliv!

Men hvad kan man forvente af en regering med barnerumpen Thor Möger som skatteminister (som vælgerne sagde nej-tak til ved valget).

En regering, der starter med at sætte overførselsindkomsterne op til de mennesker, som regeringen selv har måttet indrømme intet mangler.

En fuldstændig håbløs forsamling.

Skattestigninger og øget uddeling af andres penge har altid været det eneste, som Socialdemokratiet og dets lige har kunnet finde ud af.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-01-12 13:40

Citat
En regering, der starter med at sætte overførselsindkomsterne op til de mennesker, som regeringen selv har måttet indrømme intet mangler.

Det var jo "kun" starthjælpen og loftet de fjernede, resten af overførselsindkomsterne og diverse tilskud er uændrede.

Loftet var for at hjælpe de par hvor den ene mistede kontanthjælpen grundet ægtefællens arbejdsindkomst hvor der var risiko for at deres bolig skulle sælges på tvang, men det kom så også .....desværre..... folk tilgode som ikke havde brug for pengene, der er jo ikke kapacitet eller lovhjemmel til at kigge på hver enkelt families situation.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-12 13:44

Og hvem skal så fyres?

Pamperne har årelange ansættelser med pension,
de, under "fattig grænsen" skal have penge til deres børns mobil telefon forbrug og kørsel til sport.
Vi havde ikke telefon og måtte cykle...

Tilbage er kun de hårdt arbejdende, som vi i høj grad har brug for,
plus os pensionister og et også stigende antal unge, der ikke laver noget...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-01-12 13:47

Det er da ikke så svært....

Lad ALLE betale samme skatteprocent....
Væk med ALLE fradrag der ikke erhvervsbetinget (cvr. nummer)

Dermed er der automatisk skåret ned på offentlige udgifter (til alle "kontrollanterne")

Dermed betaler dem der tjener mest også mest i skat

Hele ideen med at STRAFFE folk extra for at tjene penge er absurt så hvorfor forskellige skatteprocenter

Kommentar
Fra : prio

Dato : 19-01-12 14:05

Den ABSOLUT ENESTE grund til, at Thor Möger begynder at tale om skattelettelser til "de stakkels hårdtarbejdende lavtlønnede" - er det ramaskrig og den vælgerlussing til SF og Socialdemokratiet efter "Fattig-Carina"-sagen med Özlem Cekic.

Nu prøver man på vanlig vis at sleske lidt for de tidligere vælgere - ellers var skattelettelser ALDRIG kommet på tale!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-01-12 14:23

Helt enig i svendgiversen`s indlæg. Også fuldt enig med prio.Og dette rammer sømmet.....:
Citat
Skattestigninger og øget uddeling af andres penge har altid været det eneste, som Socialdemokratiet og dets lige har kunnet finde ud af.

Og dette:
Citat
Nu prøver man på vanlig vis at sleske lidt for de tidligere vælgere - ellers var skattelettelser ALDRIG kommet på tale!

Hvorfor kommer i altid først,med det jeg mener.Tankelæsere ???

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-12 14:26

Lad de bredeste skuldre bære mest refi, du er ikke nogen god socialdemokrat,
et rugbrød koster det samme for "Fattig-Carina" og "Gamle Mærsk", hvor mange kan han spise?

Og jeg tror Thor Möger er ved at se realiteterne, derfor dette positive udspil,
som han dog næppe kommer igennem med, i hvert fald ikke i den røde blok alene??

Engang fik en kollega i produktionen en ung kinesisk praktikant,
han havde forberedt en måneds arbejde, men efter en uge ringede han til mig,
kan du ikke overtage hende, hun har lavet det hele?

Jeg, der var meget specialiseret, gav hende en let opgave, nok en uges arbejde,
efter et par dage kom hun med det færdige resultat...

Så fik hun sværere og sværere opgaver, til sidst havde jeg ikke noget at lave selv

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-01-12 14:33

Citat
du er ikke nogen god socialdemokrat

Det har du dæleme ret i

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-01-12 14:35

Citat
et rugbrød koster det samme for "Fattig-Carina" og "Gamle Mærsk", hvor mange kan han spise?

Og så mener du vi skal have en misundelsesafgift

Hvorfor skal "Mærsk" straffes extra når "Carina" ER mæt...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-12 14:45

...må have begrænset taletid her i kandu?

Når hun var så hurtig, hun arbejdede hele tiden, 15 - 16 timer i døgnet,
ingen danske unge ville lave havlt så meget.

Senere, da vi etablerede samarbejder med kinesiske universiterter om kommende projekter
blev tyske doktor Robert sat på opgaven, det løste han fremragende med min praktikant som tolk...

Vi kender de fede amerikanske teen agere, tilsvarende ses nu også i Japan, og hvad med Europa,
hvordan skal vi kunne konkurrere i fremtiden?

Selv i Nordkorea, hvor flere millioner sulter,
efter den Store og den Kære leder, nu den nye Fede leder...

Det går som med Romer riget, for megen vellevned fører til forfald.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-01-12 14:47

Citat
Engang fik en kollega i produktionen en ung kinesisk praktikant,
han havde forberedt en måneds arbejde, men efter en uge ringede han til mig,
kan du ikke overtage hende, hun har lavet det hele?

Havde det været en muslimsk mand havde det ikke været færdigt endnu

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-01-12 15:13

Jeg kunne også ønske mig,der efterhånden blev set lidt på besparelser,i forhold til udlandet.
Bl.a. vores militære engagement,i udlandet. Eks Jugoslavien,Irak,Afghanistan og nu sidst Libyen.
Ved godt pengene er brugt,men nu skal vi gu`dødeme også betale for opbygningen igen.

Jeg har aldrig været antimilitaristisk.Men jeg har indtryk af at der også trænger til at blive luget ud blandt Oberster og Generaler i forsvarets top.Med alle de fejlslagne beregninger og fejlprojekter,vi har hørt om de senere år,med spild af milliarder af kroner tilfølge,burde der være plads,til forbedringer. Man får efterhånden det indtryk,at en hvilken som helst gymnasium elev,kunne lede det lige så godt.

Lyder det EH`s. Næh.....jeg er skam af god gammel borgerlig æt.

Hva`mæ`vores såkaldt U-lands bistand,hvor det viser sig det meste er humbug.Man hører om at der bliver svindlet med midlerne,i tide og utide.

Det er og bliver jo huleboere,som vi ikke kan "omvende".Vi har prøvet på det,nu i halvtreds år,uden resultat.

Hvorfor skal DK altid være duksedreng,når det gælder om at lade penge flyde ud,i den store verden.
PENGE SOM VI IKKE HAR.

Samtidig diskuterer man,om man har råd til at yde støvsugning til en 90 årig gammel dame,een eller to gange månedligt.

JEG FORSTÅR DET SIMPELTHEN IKKE.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-01-12 15:50

Tak for de foreløbige bidrag, men jeg synes ikke rigtig der er en buket, højst en enkelt tidsel, at sende til Thor!

Hvis I ikke lige har læst indlægget

http://www.b.dk/kommentarer/en-skattereform-til-dem-der-traekker-laesset

Som jeg forstod indlægget, vil han sænke skatten på arbejde, hvad jeg som nævnt synes er fint, selv om jeg ikke får anden glæde af det, end at der forhåbentlig kommer flere i arbejde, gang i hjulene osv., det er godt nok for mig!

Men, de godt 100 mia kr i statsunderskud, Thor m.fl har arvet fra VKO, gør at lettelserne til det arbejdende folk skal betales på anden vis, så det bliver ingen gavebod.

Spm. går på, hvor kan der kradses penge ind, så skatten hos den minoritet, der står op for at gå på arbejde, kan slippe billigere?

Og, for nu at være lidt bibelsk, husk, at glæde jer over den omvendte synder

"Selveste" Fogh kaldte sig en omvendt synder, da han pludselig talte varmt for klimakampen

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 19-01-12 15:51

Luk alle aktiveringsfabrikkerne, og spar 12-15 mia/årligt.

De findes kun for, at de "aktiverede" dermed ikke optræder i ledighedsstatistikken.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-12 15:59

Der er kun øget bolig beskatning tilbage, det bliver så det næste løftebrud...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-01-12 16:01

Citat
Spm. går på, hvor kan der kradses penge ind, så skatten hos den minoritet, der står op for at gå på arbejde, kan slippe billigere?

Hos PASSIVE krævere og PIPIRJUNGLØRER

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-12 16:45

Det var dem jeg kaldte nassere og pampere ovenfor...

Og lad mig så lige advare mod for tidlig og for dyr overgang til grøn energi, det lyder så smukt,
men vindbaseret El er stadig 3 gange så dyrt som kul eller olie baseret, og der er olie 30-40 år endnu.

Husk stadig at vi skal kunne konkurrere med industrier i lande der ikke bruger dyr grøn energi.
Til den tid må Kina være ved at blive kvalt i smog, og der er kommet ny teknik til nul energi huse...

Og man skal ikke kun investere i eksempelvis havmøller, de skal også vedligeholdes i et barsk miljø
og man skal selvfølgelig rydde op bagefter...

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 19-01-12 17:04

For det første vil jeg gerne vide, hvorfor skatten skal stige, vagnr. Hvorfor skal den det?

Ifølge CEPOS, Eurostat og OECD har Danmark verdens højeste skattetryk, så hvornår får skatteskruen en ende for jer venstreorienterede?

Desuden skriver du, at venstrefløjen har arvet 100 mia. kr. i statsunderskud fra VKO. Var det ikke primært finanskrisen, der var skyld i dette underskud?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-12 17:23

Når skatten skal ned for de få der arbejder, må den jo skulle stige andre steder Peter,
fordi vi ikke på kort sigt kan reducere vore alt for store offentlige omkostninger...

Men hvor?
sådan har jeg forstået spørgsmålet??

Industrien er presset af for høje omkostninger herhjemme og flytter arbejdspladser til udlandet,
bankerne har lånt for mange penge ud til tvilvlsomme ejere af fast ejendom, der er faldet i værdi,

og der bliver flere og flere ældre, nogle uden friværdier, andre, der har sparet op, med lidt,
og det bliver os der må holde for, ikke pamperne og nasserne, skal vi vædde???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-01-12 17:32

Citat
fordi vi ikke på kort sigt kan reducere vore alt for store offentlige omkostninger...

Det behøver da ikke tage mange minutter

Citat
og der bliver flere og flere ældre, nogle uden friværdier

Det må da være fordi deres "unger" har "bøffet" friværdien ......

Ældre mennesker i eget hus har IKKE problemer med renter og afdrag (det er de opraget til ikke at have) - de har problemer med forbrugsafgifter og brugerbetalinger .....

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 19-01-12 17:33

Jeg er delvist enig med refi.
Det er en gode ide med flad skat, så alle betaler 1/3 (33,33%) i skat. Og afgifterne kan sænkes til 1/5 (20%).

Så skal velfærden reduceres. Så det un dækker over kerneområder som.
Gratis uddannelse, gatis sygehjælp, og løn til syge/handicappede & ledige, pensionister.

fjern alt fradrag fra pamperne, bankerne og spekulant-aktionærerne, skal ikke have 1kr i støtte. de må klare dem selv ligesom alle andre.
Politikerne skal heller ikke have luksuriøse pensions-ordninger som skatteyderne betaler for.

Og kunsttøtten og diverse pjat er der heller ikke råd til. Dem der vil se ballet må selv betale for det. Hvis der er et publikum overlever de. Ellers må det være sådan, at folk hellere vil se fodbold i stedet for ballet..

I stedet for ballet-danserne for så meget støtte, kan man støtte Museerne.

Regering bør satse på, at Dk har et højt niveau i uddannelseskvalitet og forskning. Og de ældre og de syge skal vi tage os af så godt vi kan.

LUK FOR HANERNE TIL PAMPERNE(Bankerne bla.) dem har vi ikke råd til at fodre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-01-12 17:43

At lade bankerne sejle deres egen sø er desværre IKKE en brugbar løsning....

Problemet ligger i at det er ANDRE FOLKS penge de opererer med og at andre folk er TVUNGET til en eller anden bank (ellers fungerer hverdagen ikke) - du kan jo ikke være sikker på netop DIN bank ikke går rabundus hvis div. statsgarantier ikke dækker.....

Derimod skulle banker ikke have lov til at "spekulere".....

Den oprindelige mening med en bank var jo netop at de der havde for meget kunne spare og få lidt renter, de der havde for lidt kunne låne af disse sparere til en højere rente - altså RENT ADMINISTRATIVT

Sådan er det desværre ikke længere

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-01-12 17:53

Jeg har et forslag:

Afskaf fradraget for kørsel til arbejde i privat bil !

Jeg kalder det noget andet: Statstøttet ekstra forurening.

Giv bare fradraget til dem der benytter det offentlige transport system (DSB, arriva, bus osv.)
De vil jo så gerne have os til at bruge systemet mere, men slår hårdt ned på forureneing.

MVH

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-12 17:59

Den holder slet ikke med samme skatte % til alle, og det bliver langt over 33%...

Enig, lad de, der vil i teatret betale for det, og de der vil se fodbold, ligeså.
en real værdi for omkostningerne til at gå til divisions fodbold er nok ca 100 kr,
for de der vil i Det Kongelige Teater mindst det ti dobbelte...

Og et par eksempler på nogle jeg kalder/kaldte nassere:

Jeg var til kobberbryllup i hoverdstaden, efter morgen brød med gammel dansk,
sagde mandens bank venner pænt farvel og gik på arbejde lige efter klokken ni,

mens konens social hjælps kollegaer bare blev siddende, ved elleve tiden tog de en taxa,
og heldigvis ved jeg ikke hvem der betalte denne taxi?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-01-12 18:07

Tak til svendgiversen for et glimrende svar til PT.

Jeg vil tilføje, at enhver sammenligning om skattetryk (hvis den skal give mening) skal omfatte de "ting", folk i lande med lav skat selv er NØDT til at betale, fx sygesikring, uddannelse, børnehave/vuggestuer, vejafgifter og meget andet.

Men hvad siger I til rentefradraget, da jeg købte mine første bolig i 1970 var rentefradraget op til 73%, i år er det faldet til 32%, i 2020 er det 25%, det trappes ned med 1% om året i otte år. Skal folk der bor til leje, ikke låner penge, være med til at betale for andres lån, eller kunne man fortsætte nedtrapningen til 0?
I mange lande er det KUN renter i virksomheder, der kan trækkes fra.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-12 18:11

...igen hægtet af kandu, for mange sandheder eller for meget sludder?

Det andet eksempel:

En bekendt fik tvillinger og havde så næsten et år barsels orlov, med hvert barn på skift!
Først med det ene barn og så med det andet...

Siden fik hun et tredie barn, og havde selvfølgelig igen barselsorlov.

Og da hun arbejdede i en børnehave,
når det kneb havde hun alle tre børn med på arbejde,
det kunne jo gå lidt ud over de mindre børn hun skulle passe der?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-01-12 18:29

Du kommer jo igen svendgiversen, men abstinenser kan man hurtigt få

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-12 18:53

Jeg vil nu ikke kalde det abstinenser, det får jeg af mangel på noget andet og stærkere...

Men jeg synes det er et udmærket spørgsmål. især:

> husk, at glæde jer over den omvendte synder

Han får det ikke let, allerede tyndhåret, men han har fattet noget centralt,
for mange pampere og nassere i dette land, og kun pensionister der vil/må/kan yde...

Efter flere eksempler på nassere, der forhåbentligt hører fortiden til,
har jeg lidt besvær med at finde lige så gravorlige eksempler på pampere,
men lad mig begynde med et ret uskyldigt eksempel fra min hjemegn:

Vi havde noget vi kaldte fællesjord, efter udstykningen,

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-12 19:06

Jeg kan ikke skrive mere end 20 linier i kandu fornuftigt? af flere grunde??

Fælles jorden, kun nogle bakker med sand, lidt juletræer men Himmerlands bedste kildevæld:
Sølv Slei. eller hvad det nu hedder, hvem kan hjælpe her?

Den blev lejet ud hvert år, for nogle få kroner og hvert år var der bestyrelses møde...

Her fortærede/drak bestyrelsen de samlede indtægter fra fælles jorden,

Hvis man senere ville have en god ost på Skals mejeri?
Skulle man bare sige: Den Bestyrelsen plejer at få??

Det var min barndoms første kontakt med Pampere, det er gået værre siden...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-01-12 20:48

svendgiversen, det har ikke noget med mit spm at gøre, men er du typen der stiller op, når der skal vælges folk i beboerforening el. lign?

Jeg har været ejerforeningsformand for 315 lejligheder, er formand for ejerforeningen jeg har sommerhus i.

I ejerlejlighedsforeningen fik jeg hele 1200 kr/år i skattefri telefongodtgørelse, og bestyrelsen med kone/mand en årlig middag på en restaurant, jeg brugte omkring 15 t/uge på sagerne, i sommerhusforeningen er det langt mindre tid, måske et par timer/uge, men så er der heller ikke noget vederlag.

Som bestyrelsesmedlem i den slags foreninger er problemet især, at få nogle af dem, der altid har lange indlæg på generalforsamlingen, eller problemer, andre skal løse for dem, til at stille op, det lykkes stort set aldrig. Kampvalg har jeg aldrig oplevet, folk (mig selv inkl.), skal generelt opfordres til at stille op, en af bestyrelsens sværeste opgaver et at finde nogen der gider

Dermed ikke sagt der ikke er pamperi, det startede sikkert med de første mennesker (måske har dyr det også?)

Kommentar
Fra : prio

Dato : 19-01-12 22:37

Ja, lad bare rentefradraget blive nedtrappet til nul - som foreslået - der er altid blevet spekuleret for meget med det.

De offentligt ansattes betalte spisepause kunne også fjernes.

Det ville give en pæn sjat milliarder.

Hvorfor skal folk i det private selv betale for pauser, og ikke offentligt ansatte?

Selvfølgelig er der nogle områder indenfor det offentlige, hvor man må stå til rådighed hele sin vagt - fx i plejesektorens aften-/nattevagter - her kan man ikke fratage den betalte pause.

Men ellers skulle det være muligt for langt de flestes vedkommende.

Tvivler dog på, at en rød regering overhovedet tør TÆNKE på at forringe de offentligt ansattes vilkår så drastisk.

- og jo - er selv offentligt ansat.

PS:
Sørger du i øvrigt for, vagnr, at alle vores gode/mindre gode forslag komme Thor Möger i hænde?
Det er jo en hastesag!

Kommentar
Fra : prio

Dato : 19-01-12 23:01

Jeg mener, som nævnt, at skatter og afgifter skal nedsættes, de er kommet helt ud af proportioner.

Dog vil jeg mene, at forøgelse af boligskat/afgift ville være i orden.

Mange boligejere oplevede kæmpe værdistigninger under opsvinget, og de, der nåede at sælge i tide, opnåede ofte milliongevinster - fuldstændig skattefrie.

Hvis man arver en sum penge, skal man betale arveafgift, hvorfor slipper man for afgift til staten ved salg af bolig?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-12 23:09

Nej vagnr, du er helt galt på den,
jeg stiller aldrig op til noget og er selvfølgelig aldrig blevet valgt.

Jeg blev alene for godt 3 år siden og har nu som pensionist tid til lidt af hvert,
også til lidt kandu snak, men kun for sjov,
og dit spørgsmål om den unge forbedrede skatteminister har min interesse.
Kan det lykkes for ham at rette op på dansk økonomi, jeg tvivler...

Når min nye kone kommer i morgen, får vi travlt med andre ting og du slipper for mine indlæg,
hun er kunstner og jeg er gammel civil ingeniør, ingen af os har forstand på dansk økonomi.

Nogle gør selvfølgelig meget for diverse foreninger uden den store hyre,
så jeg undlader at komme med flere nedsættende indlæg, efter nasserne, om pamperne.

Med 40 år i en stor multinational koncern kunne jeg ellers godt komme med et par stykker...

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 19-01-12 23:12

Jeg har et glimrende forslag til : Fjern landbrugsstøtten...... er i enige / uenige ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-12 23:28

Indrømmer blankt at jeg ikke har læst hele tråden.

At de arbejdsløse skal "straffes" på denne måde er ganske urimeligt, mange har jo da ikke ønsket at blive arbejdsløse. Hvis der var rigeligt med arbejde var det en anden sag, men nu kan vi ikke vælge og vrage blandt jobs, og mange er ufrivilligt blevet ledige - er de ikke straffet hårdt nok ??- De fleste, om ikke alle sætter udgifterne efter indtægterne, og rigtigt mange er blevet rådet af deres bank, i opgangstiderne så de nu står med håret i postkassen - uden at ville det.

Kontanthjælpsmodtagere og pensionister... ka de få føden billigere fordi de går hjemme??

Jeg synes ikke skatten kan stige nogen steder, uden det gør ondt, vores skatteprocent er rigelig høj som den er, men der er dog flere steder hvor jeg godt kan se der kan være andre besparelser. Børnecheckens udbetaling som den var før... til tre børn var fin nok, man kan ikke basere en forsørgelse af børn via børnepenge, afviste asylansøgere skal hjem, det er uanstændigt overfor dem og dyrt for os at de kan være her i ti år eller mere, nedsættelse af ulandsbistanden, vi behøver ikke ikke give så meget mm

Kommentar
Fra : prio

Dato : 19-01-12 23:31

Skatten skal ned, og det skal kunne betale sig for alle at have et arbejde, lyder det nu pludselig fra venstrefløjen.

Ikke mange vil her sige venstrefløjen imod, nok bare undres over - som nævnt tidligere - at regeringen lige har øget overførselsindkomsterne til de, der ikke mangler - nemlig børnefamilierne.

Venstrefløjen vil også afskaffe fattigdommen.

OK, fint, hvem vil ikke det?

Lad os komme i gang.

De fattige i det danske samfund er de enlige uden børn på kontanthjælp eller førtidspension - og folkepensionister uden egenpension.

Disse fattige, som i forvejen har svært ved at få det hele til at hænge sammen økonomisk, skal nu leve med øgede afgifter på mad, varme, el, transport - og sikkert meget andet.

Altså forringede økonomiske levevilkår!!!- for de absolut fattigste i samfundet.

Jamen, så vil man jo sætte skatten ned!!! - så går det vel lige op?

Næh nej, da ikke skattelettelser til de egentligt fattige, og heller ikke hjælp på anden måde, så de kan få et anstændigt liv - de skal bare betale ved kasse 1.

Så meget for en rød regerings snak om fattige - værsgo og spis, siger jeg bare!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-12 23:47

Jamen de arbejdsløse og pensionisterne behøver jo ikke skattelettelser, de arbejder jo ikke-- logik for burhøns??

Som om leveomkostningerne blev billigere af den årsag... og ingen af de nævnte har i de fleste tilfælde ønsket at komme i den situation, faktisk bliver både vand/el varmeregningen dyrere af at man er hjemmegående

Kommentar
Fra : prio

Dato : 20-01-12 00:44

Hvis regeringen i det mindste havde givet de fattigste folkepensionister den lovede ældrecheck på kr 5000 om året - ja, så havde man følt, at regeringen besad en vis anstændighed.

I stedet giver man uden skam "fattig-Carina" og hendes ligestillede mindst kr 6000 ekstra om året
- og fjerner, som Nordsted1 nævner, den nødvendige stramning på børnecheck-området.

Hvorfor skal de uuddannede og lavtuddannede gamle, som har arbejdet i en menneskealder i en tid, hvor det ikke var almindeligt at have pensionsopsparinger knyttet til lavtlønsjobs, i den grad sjofles?

Fordi denne gruppe ikke råber op og ikke kræver ind, men affinder sig med tingenes tilstand - nemlig at deres folkepension udsultes år for år.

De fattige gamle har ingen interesse for venstrefløjen, for de udgør en for lille gruppe til, at de har interesse rent vælgermæssigt.

Det er sådan, venstrefløjen siger tak til de mennesker, der har bygget vores velfærdssamfund op.

Kun den store pøbel skal fodres.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-01-12 03:54

Hvis de vil sænke skatten for at sætte gang i forbruget kan de godt glemme det, den lille opgang vi havde i sidste år gav ikke mere forbrug, tværtimod satte folk pengene i banken......til hårde tider som jo ikke klinger af de næste 5-10 år da hele Europa har arbejdsløse og store regninger der skal betales.

Fjernøsten kan vi ikke eksportere til, og eksport til Afrika får vi aldrig pengene for, de lander i negerhøvdingenes konti.

Hvad med at sætte lønnen ned inden den sidste arbejdsplads forsvinder grundet pampernes krævementalitet, skatten følger så naturligt med ned.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-01-12 05:54

Tak for flere bidrag, mens jeg har sovet

Såvidt jeg har forstået Thor, regner han med at få bidrag i de kommende måneder, så der er god tid til flere gode ideer. Jeg har lige checket ham ud på Facebook, det kunne jo være der han kunne få gode råd, men han har vist ikke rigtig haft tid til at opdatere, han er stadig i virtuel valgkamp

svendgiversen

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-01-12 11:06

Jamen det er da en glimrende ide,Cimbombom:
Citat
Jeg har et glimrende forslag til : Fjern landbrugsstøtten......

Lad os gi`de bonderøve,det sidste skub mod afgrunden.....følgevirkninger,man er fri for gyllelugt,fri for deres trafik på landevejene.Man kan igen uforstyrer høre fuglesang.Fri for køernes og fårenes larmen.Og jorden kan udlægges til jagt.Har forstået at der er så mange rå og krondyr,at der kræves mere plads.
Følgevirksomheder er befriet for problemer med udvidelser.(Bl.a. Tican).Det bliver jo det rene paradis.
Og det smule problemer det vil give,150.000 mennesker "fritaget "for arbejde og manglende eksport indtjening (25 milliarder for svinekød,alene),betyder vel ikke så meget i det store spil.

https://www.mm.dk/landbruget-a-z

Du er den fødte økonom,Cimbombom.Dig burde der være plads til på de bonede gulve.

M.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-01-12 11:33

Citat
(25 milliarder for svinekød,alene

Hvoraf vi SELV har betalt

hvor meget ??????????

Det er det her med omfordeling for omfordelingens skyld - det giver ikke mere i lommen men det ser flot ud

Og misforstå det nu ikke - jeg vil ikke af med landbruget

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-01-12 11:48

Det ER mærkeligt med landbruget, vi importerer langt flere kalorier, bl.a. sojabønner fra Sydamerika mv, tjener penge på at smide det ind i grisene, så eksporterer vi mange af skinkerne til Italien, som tjener penge på at lave dem til Parmaskinke (ikke den bedste, der bruger de deres egne grise og spiser den selv) til eksport, bl.a. til os

Og for at få det hele til at løbe rundt får landmændene så meget i tilskud (meget af det af penge DK sender til EU + en stor del af bankpakkerne), at Carina ville blive syg af misundelse

Men tilbage på sporet, Thor (eller hans medarbejdere) har fundet ud af, at "tillid er godt, kontrol er bedre". Det var ikke nok med venlig oplysning til erhvervslivet om skattereglerne, som VKO mente, de skal fremover kigges efter i kortene, det kan give 6-7 mia, det kunne blive til 100 kr til hver dansker pr måned i skattelettelse, eller ca 250 kr til det arbejdende folk.

Men lad os nu se, man skal ikke tælle pengene før de er kommet ind

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-01-12 12:04

Citat
Og for at få det hele til at løbe rundt får landmændene så meget i tilskud

Så længe jeg kan huske har man haft tilskud til landmænd oppe til diskussion på verdensplan, alle er enige om at de bør nedtrappes, men det skal ske samlet.

Og så kan tilskud jo pakkes ind på mange måder, såsom billigt lån af statsjord.

I sidste ende er det mad vi taler om som bør have en pris alle kan betale.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-01-12 12:09

Citat
Og misforstå det nu ikke - jeg vil ikke af med landbruget

Næh..så tror jeg også det for alvor,vil se sort ud.Du har nok ret med hensyn til "omfordeling ".(Hvis jeg har forstået det rigtig).Netto-beløbet,er nok vanskeligt,at komme frem til.Men jeg er ikke i tvivl om at landbruget stadigvæk er uundværlig,når vi snakker om smør på brødet,til den danske befolning.
Og ikke mindst nu,hvor industrien kappes om at flytte til udlandet.

Jeg er skam enig med Cimbombom,i at tilskud og økonomiske støtteforanstaltninger,af mere eller mindre heldig art,ikke er af det gode.Men verden er jo fuld af disse.Bil- fly fabrikker....hvad ved jeg.
Noget bl.a. EU,har været god til at søsætte.Man kan vel sige at hele EU,er baseret på dette.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-01-12 13:36

Citat
Så længe jeg kan huske har man haft tilskud til landmænd oppe til diskussion på verdensplan, alle er enige om at de bør nedtrappes, men det skal ske samlet.

Politikerne stemmer i flok, når de er enige nok Frit efter Benny Andersen.

Hele ideen med globalisering (OECD, WTO, EU, ASEAN osv) er, at varerne skal produceres der, hvor de kan laves billigst, der skal ikke være toldbarrierer (det forhindrer varernes frie bevægelighed, fyhhh!), så vi skal være GLADE for billige roser fra Afrika, og KEDE af danske drivhustomater, der er dyre og koster en masse energi.

Derfor skal vi også være glade for sprøjtemidler, dem er de MEGET glade for der hvor de producerer billigt

Mærkelig verden, vi lever i, men nok umulig at stoppe!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-01-12 16:09

Inden i giver den pubertetsforstyrrede "skatteminister" flere gode ideer så læs lige her:

http://epn.dk/brancher/foedevarer/article2670157.ece

Hvad pokker er meningen med at lægge afgift på sunde råvarer (sukkerfri marmelade), dvs at hvis linien skal følges skal stort set alt frugt og grøntsager brandbeskattes så vi heller ikke har råd til at spise sundt !

Idioter

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-01-12 16:13

Citat
Hjælp Thor Möger

Javel

Søg et andet job (f.eks. i en børnehave)

PS....

Husk at tage "undersåterne" med

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-01-12 16:53

Luffea, det er fuldstændig hjernedødt at beskatte vand som sukker, det må SSFR hurtigst muligt lave om.

Men for en ordens skyld, det var forslag VKO fremsatte i deres Finanslovforslag, som er blevet videreført. Ikke at det bliver bedre af det, men lad os lægge ansvaret for tåbeligheden det rette sted.

Heldigvis laver jeg (næsten) alt mit syltetøj selv, så jeg kan vel nøjes med afgiften på det rene sukker.

Afgiftsforhøjelserne på slik, øl og sodavand var egentlig mindre end jeg havde ventet, når man tænker på den snak om, at vi alle skulle køre til Tyskland på lørdagsindkøb.

Selvfølgelig, hvis jeg boede 30-40 km fra grænsen var det nok en anden sag, men så havde jeg nok gjort det i forvejen.

Citat
Husk at tage "undersåterne" med [Blink]

refi, du ville kede dig hvis de forsvandt, hvem gider sidde og give hinanden ret hele tiden

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-01-12 18:48

Altså vagnr,din normale fine bowlerhat og stok stil,synes jeg ind imellem krakelerer lidt:
Citat
Men for en ordens skyld, det var forslag VKO fremsatte i deres Finanslovforslag, som er blevet videreført. Ikke at det bliver bedre af det, men lad os lægge ansvaret for tåbeligheden det rette sted.

Det er da en underlig vatpikke undskyldning,at fremføre.... det er alle de andres skyld.
Mig bekendt har dette underlige sammenrend af dybtrøde og lyserøde,flertal i Folketinget.
Er det et dårlig VKO forslag,er det da regeringens forbandede pligt at ændre det.

Er det min bedstefar,der er skyld i at jeg ryger (for meget) pibe idag.Han røg lang pibe.Min egen far har aldrig røget.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-01-12 23:09

Mosebaek, jeg har hverken stok eller bowlerhat, Jeans og læderjakke er mer mig, mit ærinde var, at det var VKO der fik ideen, og at der var flertal hele vejen rundt, kun LA stemte imod finansloven.

Så der er tale om et (næsten) kollektivt ansvar for at man har lagt sukkerafgift på vand i marmelade, men åbenbart ikke på vandet i cola

Heldigvis drikker jeg ALDRIG cola!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-01-12 23:46

Citat
Luffea, det er fuldstændig hjernedødt at beskatte vand som sukker

Afgiften på vandet kommer af at regeringen har pålagt virksomhederne at rense deres spildevand, de forskellige målinger af spildevandet er nogle steder krævet renere end vandet de får ind fra kommunerne.

Summa summarum, vildledte vælgere er nu årsag til at at vi ikke får råd til at spise ordentligt og at virksomhederne lukker eller flytter produktionen til udlandet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-01-12 00:01

Luffea, det har jeg så ikke set i dit link, men det bliver man da nødt til at lave om.

Tænk hvis bønderne skulle rense deres spildevand til det niveau, så blev vi vegetarer allesammen, sikkert godt for miljøet, men tænk at menneskene skulle æde dyrenes mad, så dyrene døde af sult, der ville ikke være plads i fængslerne til alle os dyrplagere!

Så jeg gætter stadig på, det var (endnu) en uigennemtænkt følgevirkning, som aldrig når at blive til virkelighed

Selv VKO havde, hvis de havde vundet valget, måtte lave det om

Kommentar
Fra : gaurn

Dato : 21-01-12 21:32

Jeg vil intet gøre/ofre for at hjælpe konfirmanden, hvis far købte sønnike et job som skatteminister for pension Danmarks penge.

Jeg vil kun se dem gå helt i opløsning ned med.regeringen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-01-12 19:20

Er regeringens hovedproblem,i virkeligheden af seksuelt art.
Især SF`ernes medlemmer,kunne mistænkes for at være ude i noget masokisme.
Jeg kan ikke huske en regering,der så ihærdig har ydmyget sig selv.

Den kvindelige orakel her,er dog ikke medlem af regeringen,men er da nok en af de toneangivende "idealister".

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/article1695927.ece

Citat
Pernille Vigsø Bagge er prototypen på en levebrødspolitiker når de er værst.Først truer hun med at melde sig ud af SF fordi hun ikke bliver minister, men kommer på andre tanker da hun bliver gruppeformand.Så melder hun bombastisk ud ,som gruppeformand, ud at kirkeministeriet skal have nyt navn.Så bliver hun banket på plads og skynder at melde ud at det aldrig har været hendes eller regeringens mening.Hvis hun havde lidt stolthed i kroppen, forlod hun SF og folketinget. Men nej... pengene kommer i første række. Konen kunne aldrig tjene så mange penge + fryns for så lidt arbejde i virkelighedens verden.

Nej,og de tyder heller ikke på at hjernen er dimensioneret,til andre jobs.

Måske en chance på f.eks.en møbelfabrik,hvor fire kæppe af samme længde og bredde,skal lægges ovenpå hinanden. Mere indviklet,tror jeg heller ikke det må være.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-01-12 20:18

Mosebaek, jeg er enig, det ville sikkert være en hjælp for Thor, Villy og hele regeringen hvis PVB forsvandt, mage til vrøvl.

Husk, hun er teolog, de lever af gammelt vrøvl, men hun er nu storslem

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 02-02-12 11:38

Tak for svaret Mosebaek, og tak for de øvrige bidrag. Jeg lukker nu, ingen grund til at piske en død hest

Jeg synes ikke rigtig vi har fundet på noget, der kunne være nyskabende, så vi må vist vente at se hvad Thor når frem til fro at løse den gordiske skatteknude.

Vi kan, af mange grunde, håbe på endnu et godt år for vores pensionsinvesteringer/livsforsikringer mv.
Dels vil det gøre mange af os lidt "rigere" i pensionsårene, dels har beskatningen af pensionsafkastet i 2011 åbenbart givet 33 mia! kr ekstra skattekroner sidste år, vist nok til at vi kan knibe os under de 3% i underskud vi max må have som EU-land

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-02-12 18:01

Selvtak vagnr.

VH. M.