/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
240 v fra 10 amp kraftgruppe?
Fra : Walteren
Vist : 1133 gange
50 point
Dato : 18-01-12 09:25

Jeg er rendt ind i at tre 10ampsikringer har den samme afbryder. Hver især dækker de sikringer så nogle udtag rundt omkring i huset. Når det er lavet sådan er det nok fordi der sidder et 400 v (10 amp) stik et eller andet sted.

Er det en lovlig måde at gøre det på idag?
Er det muligt at lave det om i sikringstavlen, så der er 3 "almindelige" 10 amp-sikringer med hver sin afbryder, hvis jeg opgiver at have 400v (hvor det end er)?

Venlig hilsen
Walteren

Kommentar
Fra : kj

Dato : 18-01-12 09:45

Tal med en Installatør, du må alligevel ikke lave det selv.

Kommentar
Fra : Walteren

Dato : 18-01-12 09:50

Det er ikke mit hus. Jeg vil bare vide hvad jeg kan forlange af ejeren - og hvor stort et problem det er at bringe tingene i orden.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-01-12 10:18

I vores hus (bygget 1979) er 230volt lysdelen dækket som du beskriver af en gruppeafbryder med 3 10/13 A sikringer. Denne løsning er ikke nødvendigvis lavet pga. der skal bruges 400v nogen steder.
Hvor vidt det er lovligt at lave det i dag, er jeg ikke klar over, men jeg havde besøg af elektrikeren for 1 måned siden og han afprøvede bare min gamle HFIafbryder og erklærede at anlægget var i orden.

Jeg kan ikke forestille mig, der skulle være noget i vejen for at udskifte sådan en gruppe med 3 stk. 10/13A sikringer - i dag som automatsikringer, der ikke koster ret meget, når man køber dem selv - men jeg mener ikke det er nødvendigt.
Installationen skal "bare" opfylde de krav, der var, da huset blev bygget - men det gør da ikke noget, at det bliver lavet bedre

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-01-12 10:20

Vi har IKKE 400 volt på den gruppe nogen steder og alle faser er ikke trukket med hele vejen rundt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-01-12 10:27

>er det nok fordi der sidder et 400 v (10 amp) stik et eller andet sted.

Eller der sidder en 25 amp begrænsning på alle tre 10 amp grupper tilsammen,
en almindelig måde at begrænse de faste el forsynings omkostninger på...

Hvis du ikke har problemer med forsyningen af de tre grupper og det ikke er dit hus,
så kan du være ligeglad, men sæt ikke tre kaffemaskiner plus strygejern i samme gruppe...

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-01-12 10:30

svendgiversen -> Vil du godt prøve at uddybe: "en 25 amp begrænsning på alle tre 10 amp grupper tilsammen"
Hvorfor - hvornår ????

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-01-12 10:44

Jeg kender ikke detailler, men har selv to 10 amp og to 16 amp grupper,
og kan så trække ialt 52 amp, noget der jo aldrig sker...

Så jeg fik indsat en 25 amp sikring på total forbruget,
går ud fra at det var for at begrænse de totale el forsynings omkostninger?

Og da vi havde sølvbryllup havde jeg sat tre kaffemaskiner i hver sin gruppe,
men hjælperne fandt det mere praktisk at de stod sammen,
og sikringen gik midt under morgensangen...

Kommentar
Fra : flemming_h

Dato : 19-01-12 09:52

hej Walteren

du har ikke fået svar på dine spørgsmål.

Ja der må godt fremføres en flerfaset gruppe til lys

Nej - me men men alt kan laves , det kræver indgreb i installationen, idet der skal fremføres
3 separate kabler frem til man kan dele instalationen.

Men hvorfor ændre installation der virker og er lovlig-- er der andre problemer.

Venlig hilsen
Flemming

Kommentar
Fra : Walteren

Dato : 19-01-12 10:34

Tak for dit indlæg, Flemming

De tre seperate kabler du taler om skal fremføres, er det nul'er? Faserne er jo ført frem. Det kunne måske give problemer med rørenes dimension.
Der er det problem, at der har været elsyn på ejendommen. Installationen lider under knopskydninger og stofkabler. SÅ nu går snakken: Skal vi trække nye og evt udbygge, eller starte forfra med kabelbakker. Det er ikke den samme, der skal betale, som skal bruge bygningen, og se på installationen.

Walteren

Accepteret svar
Fra : flemming_h

Modtaget 50 point
Dato : 19-01-12 11:33

Hej

Hvis du deler grupperne, skal de være totalt adskilt, en fase+ en nul +en jord ihvert kabel eller rør

og så skal de fuldstændigt skilles ude i installationerne .det kan være svært

jeg vil formode der er ført en 4 eller 5 leder ud fra den 4 p hovedafbryder men hvis

der er samlet 3 stk. 2 eller 3leder kabel eller rør kan de selvfølgeligt skilles, til ver sin 2 p

hodafbryder

v/h Flemming

Godkendelse af svar
Fra : Walteren

Dato : 19-01-12 13:07

Tak for svaret flemming_h.

Vh

Walteren

Kommentar
Fra : flemming_h

Dato : 19-01-12 13:50

Velbekomme

v/h
Flemming