/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Bindegal Pladder
Fra : svendgiversen
Vist : 882 gange
100 point
Dato : 15-01-12 12:45

Under et besøg i Nordjylland så vi en gammel Dario film, og jeg sagde "pladder",
det blev så gentaget flere gange, tilsyneladende forstod de mig,
men det gjorde senere nogle fynboer ikke, de siger vist "plutte"?

Kommer pladder af pløre/mudder, eller?
Og hvad med plutte??
Hvor siger man det ene og hvor det andet???

Uden forbindelse, jeg sagde også bindegal om nogle slægtninge,
selvfølgelig ikke min familie, hørte det også i radioen...

Er det fordi man er så tosset at man skal surres fast?
Gal er OK, men hvorfor binde??

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 110 point
Dato : 15-01-12 12:52

Jeg elsker min etymologiske ordbog:

Pladder: afledt af pladre: lån fra nedertysk: pladderen, pladdern; snakke, sludre

Bindegal: ”så gal at han må bindes"

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 15-01-12 12:56

Se nu ved jeg ikke om jeg bare bringer mere ved til bålet (som man siger)

Men da jeg sejlede, sagde vi altid om Bornholmere (Undskyld) og Færinger (undskyld) det måtte ikke være flere ombord end der var Master / skorstene så vi kunne binde dem, og så er vi henne ved ordet "bindegal".

Og dette mente man - så kunne de ikke komme op at slås.

Så det er ikke et nyt ord, det stammer langt tilbage, er nok fulgt med fra sejlskibenes tid, og så undergået en lille forandring til Skorstene da skibene blev til MS.

Ja der sker de særeste ting.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-12 13:01

Foreløbig tak...

Bindegal er helt klar, og jeg forstår at pladder ikke har noget med pløre at gøre,

når der er fra tysk er det måske forståeligt at det er mest kendt i Jylland,
men hvad med Putte, udbredt på Sydfyn men også Langeland og Lolland m.fl.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-12 13:06

Også tak,
men bindegal, det må da være binde til masten ikke skorstenen?

Hvem kan sige om det er ældre sømands sprog??

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 15-01-12 13:22

Det er det helt sikkert - min afdøde mand var med sejlskibe, og derfra hørte jeg det første gang.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-01-12 13:27

Citat
Svar: I moderne ordbøger findes "plut" ikke. Men i "Ordbog over det danske Sprog" (1936) findes "at plutte". Det kan betyde at plaske eller at syde. Politikeren Margrete Auken brugte i 1984 ordet plut i betydningen "vrøvl, pjat" i en tale på SF's landsmøde. Ordvalget gav anledning til en vis debat på avisernes sprogsider, og det kom frem, at ordet plut findes i flere dialekter og med flere betydninger. Til Jyllands-Posten oplyste en læser således, at ordet har været brugt på Lolland i 100 år om "det pladder, sukkerroer tages op af". En fynbo tilføjede, at plut betyder "ævl" eller "ruskomsnusk" på fynsk, mens en læser fra Kolding meddelte, at han kendte ordet i betydningen "paf, overrasket".

http://www.fyens.dk/article/850939:Bagsiden--Spoerg-om-sprog

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-01-12 13:45

jo, pladder er netop mudder, pløre, plutte, smadder, smatte og hvad det ellers bliver kaldt rundt om i landet

check ordbog: http://ordbog.gyldendal.dk/sitecore/content/Ordbog/Home/Opslag/Resultat.aspx?lcode=DADA&q=pladder&pos=sb.&lemdesc=&dym=pludder%7cpjadder%7cpladed%C3%B8r%7cplaster%7cplaser%7cplanter%7cplanner%7cplager%7cpladre%7cparder%7cpadler%7cpaddel%7cpadde%7cpudder%7cplade

Her på Stevns kalder vi det pladder, og når vi taler med/om folk fra Lolland/Falster er det folk fra plutten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-12 14:09

Min fejl,

jeg har nok overfortolket ordet pladder, der så ikke ikke hor noget med pløre at gøre,
og spurgt, ikke om pladder, men om mudder, der så på sydhavsøerne hedder/hed plutte...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-01-12 15:04

Pladder er noget ænderne snadrer i = Andemad.

Putte er simpelthen en hundenavn. Ialtfald på mine forældres dværgpinscher,for 30 år siden.
Og den var så kælent,at det grænsede til det bindegale.

Måske mine konklusioner kan diskuteres.Da jeg må inrømme at de største videnskabelige afhandlinger jeg har lagt øre til,var i UMAK på Randers kaserne.

M.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-01-12 18:22

Ja her på Falster sige bønderne . Vi skal i plutten.
Det siger de i forbindelse med at de skal på markvandring efter det har rengen voldsomt meget og markerne efterfølgende er meget pladrede/pløret.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-12 18:37

Altså er Plutte pløre på Sydhavsøerne, Langeland og vist også dele af Fyn...

Er der nogen der kender oprindelsen af dette mærkelige ord?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-01-12 18:46

Citat
En fynbo tilføjede, at plut betyder "ævl" eller "ruskomsnusk" på fynsk

Jeg ville bare lige erindre, en sætning i mit citat - som altså ikke har noget med pløre at gøre

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-01-12 18:49

Citat
Endelig kan man i fynske dialekter støde på ordet plut/plot i betydningen 'snak,
sludder, vrøvl', og tilsvarende bruges verbet plutte/plotte om at 'sludre, vrøvle, lade
munden løbe' - en betydning man også finder i sammensætningerne pluttebøtte,
pluttehoved, pluttemager, plutterøv, plutteskæg, pluttevrøvl og plutsak.

http://dsn.dk/nyt/nyt-fra-sprognaevnet/2005-3.pdf

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-12 19:19

Nu bliver jeg da i tvivl, Plutte er ikke kun pløre men også Puttevrøvl, altså Pladder som vi jyder siger...

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-01-12 20:21

pladder (altså ikke mudder betydningen) bruges vist over det meste af landet om noget der ikke passer
altså pladder = sludder og vrøvl
står også i link jeg lagde tidligere

plut kommer op som:
1. lyd
2. vrøvl

så det er ikke helt ved siden af svendgiversen

Den dansk spåg vær svær

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-01-12 20:23
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-12 20:39

Hos os i Kbh og omegn, er det en værre gang plidderpladder, når i vrøvler.
Men i starter jo også med, at pludre som helt små.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-01-12 21:38

Citat
Nu bliver jeg da i tvivl, Plutte er ikke kun pløre men også Puttevrøvl, altså Pladder som vi jyder siger...

Ja da, det var derfor jeg var nødt til at gentage mig selv og finde mere dokumentation, da du pludselig troede det kun var noget med mudderpløre

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-01-12 11:55

Tak for svaret frieda.

også tak til alle andre...