/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Aktivering...
Fra : Nuserpigen
Vist : 525 gange
200 point
Dato : 26-05-03 00:03

Hejsa
Hvis man er i aktivering, hvilke regler gælder så....nu tænker jeg ikke på de paragraffer om, hvis man ikke møder op osv....
Jeg tænker arbejdstid... Må man f.eks have en vagt på 11 timer ?
Hvad med aftenvagt og natvagt ?
Hvad med pauser og så videre....?
Nu snakker jeg aktivering på hotel...
Hvilke regler gælder ??

På forhånd tak

Kommentar
Fra : 1april

Dato : 26-05-03 01:35

Da det jo er et servicefag som du er inde i gælder der nogle lidt specielle regler. Men de burde følge de overenskomster som er alm.for branchen. Du kan finde mere her. http://www.rbf.dk/sw902.asp Ellers kontakt RBF med dine spørgsmål.
V.H.1april

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 26-05-03 07:09

Nuserpigen.......

Du må ikke have fuld tid. Jeg mener at vide at arbejdstiden skal være ca. 33-34 timer pr. uge. Du skal følge den overenskomst der findes på området + at der skal udfærdiges "ansættelsespapirer" der regulerer dit forhold på den på gældende arbejdsplads. Din løn kan ikke overstige max. dagpenge og AF og din eventuelle fagforening skal godkende dit ansættelsesforhold. Ideen med det er at en arbejdsplads ikke må drives med udelukkkende aktiverede folk. Køb ikke alt hvad AF siger men bland din fagforening ind i sagen.

Søren Roskilde

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 26-05-03 13:53

Efter hvad jeg kan se har hotellet ikke en overenskomst...
Hvis man er blevet sendt i aktivering gennem kommunen, gælder reglerne for branchen så også eller er der nogle andre regler der gælder....?
Jeg ved at man må have 30 timer om ugen....
Må man godt lave det om til 60 timer på 14 dage uden skiftlig aftale....?
dvs. at den ene uge har man måske 40 timer og den næste 20 timer....

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 26-05-03 15:48

Hej igen

Det ved jeg ikke, men kommunen har en arbejdsmarkedskonsulent, og hun/han skal vide den slags. Er du i fagforening så kontakt dem. Det grundlæggende synspunkt er at det er jobtræning og ikke udnyttelse af billig arbejdskraft. MEN-MEN-MEN. Der er sket ting og sager i forhold til tidligere, så tag for din egen skyld at gå til siden "danmark.dk", brug søgefeltet og tast "aktivering" Og på den side der kommer frem vil du kunne finde punktet "aktivering af kontanthjælpsmodtagere og læs dette og relevante links omhyggeligt, fordi hvis reglerne ikke overholdes mister du kontanthjælp.

Princippet der gælder i dag er NOGET FOR NOGET.

Søren Roskilde

Søren / Roskilde

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 26-05-03 16:15

Det der står på http:/www.danmark.dk ved jeg i forevejen.... synes ikke rigtig, der står noget, jeg kan bruge...
Nogen der har nogle andre foreslag ??

Accepteret svar
Fra : ibasa

Modtaget 200 point
Dato : 26-05-03 16:37

Ikke umiddelbart andet end du må tale med kommunens arbejdsmarkedskonsulent for at høre om de specifikke pligter og rettigheder der er gældende for lige netop dit tilfælde.

Søren Roskilde

Godkendelse af svar
Fra : Nuserpigen

Dato : 20-06-03 23:04

Tak for svaret ibasa.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 06-07-03 20:54

Hej Nuserpige

Tak fodi du kunne bruge min udredning om aktiveringen. Det er en jungle uden lige så pas på hvad du gør. Har været bortrejst så det er først nu jeg kan svare dig

Sren Rskilde