/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvorfor hænger det sådan sammen?
Fra : PeterTheisen
Vist : 522 gange
10 point
Dato : 01-01-12 13:34

Hvorfor hænger det sådan sammen, at de fleste arbejdsløse stemmer rødt, mens de fleste, der arbejder, stemmer blåt?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-01-12 13:37

HVORFOR

komme med en påstand UDEN beviser.....

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-01-12 13:42

Hvorfor går dem der ikke har penge ofte, ind for at dele "andres" penge?

Hvorfor mister man lysten til at dele det man selv har?

Hvorfor er mennesker ofte selv deres egen forhindring for succes?

Godt nytår
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 01-01-12 13:46

Hvor har du det fra.

Citat
Hvorfor hænger det sådan sammen, at de fleste arbejdsløse stemmer rødt, mens de fleste, der arbejder, stemmer blåt?

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 01-01-12 14:41

Citat
Hvorfor går dem der ikke har penge ofte, ind for at dele "andres" penge?

Hvorfor mister man lysten til at dele det man selv har?

Hvorfor er mennesker ofte selv deres egen forhindring for succes?

Hvorfor skal Nordsøolien foræres væk til A.P Møller... og endda til en skatte-procent der er fastsat til de næste 40 år.

ved i hvor mange % i skat i skal betale om 40 år.......

Hvorfor skal bankerne have milliarder af støtte kroner, bare fordi de er røvdårlige til at drive forretninger.

Godt nytår

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-01-12 14:46

Jeg kan ikke (og er nok ikke den eneste) se hvorfor mit indlæg skal citeres i cimbombom´s indlæg...

Men der kommer der vel en forklaring til.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-01-12 14:47

Hvorfor er det kun "røde" der altid bekager sig

Mig bekendt kan de bare bruge deres "midlertidige flertal"

Det stopper alligevel lige så hurtigt som det startede

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 10 point
Dato : 01-01-12 15:22

Der kunne tænkes den sammenhæng at "de røde" vil give mere i arbejdsløshedsunderstøttelse og give bedre vilkår for de arbejdsløse, det kunne være en grund til at arbejdsløse hellere stemmer "til venstre".

Men jeg tvivler meget stærkt på at det hænger sådan sammen i virkeligheden. På samme måde er det ikke generelt "de rige" der stemmer på "de blå", selvom rige måske kunne have en privatøkonomisk begrundelse for at gøre det. Det er bestemt ikke ualmindeligt at finde bistandsklienter der stemmer LA. I virkeligheden er vores grunde til at vælge side meget mere kompliceret end som så.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-01-12 15:51

Tjahhh---hvis du virkelig har brug for at stille den slags spørgsmål, du til stadighed høvler af, mon så ikke du skulle holde dig langt væk fra politik

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 01-01-12 16:26

Jeg tror, de fleste arbejdere stemmer på partiet Venstre.
Altså, at Venstre er et større arbejderparti end socialdemokraterne.

HH.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 01-01-12 16:36

Citat
Hvorfor skal Nordsøolien foræres væk til A.P Møller... og endda til en skatte-procent der er fastsat til de næste 40 år.
Her er en af grundene. Læg mærke til, jeg skriver ikke noget om - for - eller i mod A.P. Møllers "skatteprocent"

Først henvendte A.P. Møller sig til eksperter for at høre deres bedømmelse af, om der var håb om at finde værdier i den danske undergrund. Derefter modtog staten den 21 marts 1961 et skriftligt tilbud.

I udspillet tilbød A.P. Møller at efterforske den danske undergrund. Til gengæld skulle firmaet have eneret over hele det danske område 50 år frem i tiden.

Cirka samtidigt kom der henvendelser fra forskellige amerikanske selskaber om, at de ligeledes var interesseret i den danske undergrund. Dermed var der mulighed for at spille ansøgerne ud mod hinanden og dermed modtage bedre tilbud.

Men staten var opsat på, at danske arealer forblev på danske hænder. Dette kom A.P. Møller til gode. Virksomheden tildeltes koncessionen stort set på de krævede betingelser. Indsat blev dog den klausul, at aftalen bortfaldt, hvis en kommerciel udvinding ikke var påbegyndt inden udløbet af en periode på 10 år.

Bevillingen trådte i kraft fra den 8. juli 1962. For A.P. Møller kom den til at koste et gebyr på hele 40 kroner.

Foruden det nationale hensyn kan der primært nævnes to årsager til, at prisen var latterlig lille:

Staten tvivlede på, at der var olie eller andre værdifulde råstoffer i undergrunden.
Verdensprisen på olie var lav.
Men der kunne have været handlet anderledes. Til sammenligning kan det nævnes, at både Norge og Storbritannien opdelte deres undergrund i adskillig små blokke. Disse blev tildelt mange forskellige selskaber, som samtidigt betalte leje for området.
Udvindingen
Det var nationale hensyn, der gjorde, at A.P. Møller fik koncessionen. Men straks fra begyndelsen af samarbejdede virksomheden med udenlandske selskaber. Dermed faldt den danske andel af foretagendet således, at den allerede i 1967 var helt nede på 20%.

Men til gengæld blev der udført efterforskninger, og i Nordsøen blev der efterhånden gjort store oliefund. Udvindingen af det sorte guld begyndte i det små den 4. juli 1972.

Året efter - i 1973 - udbrød oliekrisen. Dette resulterede i olieprisernes himmelflugt. Dermed blev olieproduktion en rigtig god forretning.

Siden hen har der været en del uenigheder og tvister mellem A.P. Møller-konsortiet og den danske stat. Men det er en helt anden historie, som ikke høre hjemme her.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-01-12 16:41

Det var da godt at det var AP møller der fik aftalen i Hus den gang.

Havde det været MC Donalds, Coca Cola eller Nestle, havde olien ikke bidraget med mange kroner til statskassen...

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-12 17:03

Hvad er der for nogle røde du snakker om.
Og hvor er den røde regering henne.
Eksempelvis er arbejdernæven som holdt den socialdemokratiske rose...................forsvundet.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 01-01-12 17:24

Tak for svaret BertelBrander.