/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Hvor er det koldest ved -10 grader?
Fra : ivanovic1
Vist : 683 gange
20 point
Dato : 25-12-11 01:32

Hvis man forestiller sig at vinden er 100% ens i f.eks. Serbien og Danmark og det er -10 grader hvor vil det så føles koldest samt hvorfor? :)

Accepteret svar
Fra : gwh

Modtaget 20 point
Dato : 25-12-11 02:33

Det ved jeg ikke , men jeg ved at luft fugtigheden faktisk har stor indflydelse på hvor hhv. varmt el. koldt man føler en given temperatur, tørre temperaturer føles langt mere tålelige end fugtige.
Vi kan feks. meget bedre klare varme 30-40 graders temperaturer på udenlands ferien, hvor luften er tør end vi kan klare en varm sommerdag på 25 grader herhjemme hvor luften er fugtig, så er vi ved at omkomme af varme.
Mvh. gwh.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-12-11 05:56

Det vil det et hvilket som helst andet sted, hvor vinden er kraftigere og/eller hvor temperaturen er lavere...
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-12-11 10:25

-10 gr. vel -10 gr. uanset hvor du er.
Hvordan det føles, er derimod afhængigt af vindforholdene.
Fugten har ingen indflydelse da luften er tør ved -10 gr.
Bare min mening uden at undersøge det

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-12-11 10:27

UPS--mangler lige et ord----er:
-10 gr. er vel -10 gr. uanset hvor du er.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-12-11 13:13

Det er koldest der, hvor amerikanernes termometer viser - 10.

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 25-12-11 15:00

Ja i har ret Kold luft er tør, vi kan jo også tørre tøj i frostvejr (frysetørre) jeg fandt dette link måske nogen kan bruge det og forstå lidt mere af det end jeg kan

http://www.nbi.ku.dk/spoerg_om_fysik/fysik/luftfugtighed/

Mvh. gwh.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-12-11 19:17

Det vil føles koldest der, hvor ens pålædning er dårligst tilpasset vejret og hvor luften er mest fugtig - stadig forudsat, temperatur og vindhastighed er ens.

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 04-01-12 09:45

Tak for svaret gwh.