/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
født i tiggerhjem
Fra : svendgiversen
Vist : 493 gange
55 point
Dato : 16-12-11 16:41

Jeg har altid forbundet Betlehem med noget lyst og stort, hvor Jesus barnet blev født,
og stjernen oven over, som viste vej til de tre vise mænd...

Men så kom jeg til at tænke på at Betle jo er at tigge, og hem er jo nok hjem?

Er der en forbindelse, hvor blev Jesus rigtigt født, måske i en tiggerby??

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 16-12-11 16:47

Det betyder "House of Flesh", ifølge wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bethlehem

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 16-12-11 16:49

Citat
Betlehem, der betyder »Brødhuset«.

Det giver så en anden mening

http://www.ordetogisrael.dk/artikler.php?action=laesartikel&id=382

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-11 17:13

bet lechem = "brødets hus",

det tror jeg på, og så forstår jeg også at det ofte staves med h: Bethlehem,
mon ikke bet er hus og lech er brød?

Men ingen tiggere der, der findes jo ellers kristne munke tigger ordener...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 16-12-11 17:21

Citat
budskabet er, at når det indre lys og kærligheden fødes i os, kan vi forstå, at vi skal dele brødet, verdens goder

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 16-12-11 17:23

Som jeg læser wiki siden, kan det betyde begge dele, både "house of flesh" og "house of bread"

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 65 point
Dato : 16-12-11 17:25

http://da.wikipedia.org/wiki/Betlehem

den danske udgave oversætter det som brødets hus

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-11 17:29

Tak for svaret smuller54.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 16-12-11 17:38

selvtak

sjovt spørgsmål

så blev vi så kloge