/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Fryse tvivlsom mad
Fra : lham
Vist : 634 gange
50 point
Dato : 13-12-11 07:56

Mad der har fået en "tanke"/mugplet eller lignende af tvivlsom karakter.

Min datter mener man kan gøre det ufarligt ( forgiftningsmæssigt ) om ikke specielt lækkert ved at give det en gang i fryseren ved min minus 18.

Er det korrekt-jeg er i tvivl og hælder mest til "giften" vil være intakt efter optøning .

Er der nogen der ved noget exakt om det ( ikke bare " jeg tror-jeg mener " )

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 13-12-11 08:24

Da svampen danner toxin/aflatoxin (som er en kraftig nervegift), så vil det ingen effekt have, da frost ikke nedbryder giften.

Selve svampen (som mug og skimmel jo er) kan muligvis godt slås ihjel, alternativt tvinges i dvale.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 13-12-11 08:28

Og det er forresten ikke alle bakterier som afgiver synlige aftryk. En af de mere ubehagelige, nemlig clostridium botulinum, kan ikke lugtes eller smages. Giften overlever alt og selve bakterien slås relativt nemt ihjel ved kogning mens bakteriens dvalestadie kun slås ihjel ved opvarmning til 121 grader i 20 minutter.

Derfor gælder det om at hindre bakteriers vækst. Mad skal varmes helt op og køles hurtigt ned. Reglen siger, fra over 65 grader til under 10 grader på mindre end 4 timer. De fleste sygdomsfremkaldende bakterier kan godt lide fugt og temperaturer mellem 10-45 grader.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-12-11 08:41

øhh hvordan går det med http://www.kandu.dk/Spg159376.aspx

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-12-11 08:54

Når det begynder at tø op vil processen fortsætte.

En god sammenligning er bevidste suchi-kokke der jo helt bevidst dybfryser deres friske råvarer for at slå diverse ting ihjel, men her taler vi også om temperaturer på minus 40-60.
Mange af de ting vi smider i almindelige frysere smager gammelt, men ikke sundhedsfarligt, efter få måneder ved minus 15-20 , hvilket viser at processen ikke er gået i stå.

Gælder det fisk og skaldyr skal man ikke tage den mindste chance men smide det ud

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-12-11 09:23

Citat
En af de mere ubehagelige, nemlig clostridium botulinum, kan ikke lugtes eller smages.

Værd at hæfte sig ved. Denne bakterie er livsfarlig og man kan dø i løbet af få timer. Jeg har hørt om flere i Grønland, der døde, fordi deres kød hang dybfrosset på altanen og blev optøet af solvarmen. Hvis man gør det du siger udsætter du dit liv for dødsfare i yderste konsekvens. http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevarer/Bakterier_og_virus/Botulisme/Sider/forside.aspx

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-12-11 09:48

Charlotte har helt ret, giftstofferne bakterier, svampe mv danner, nedbrydes ikke af frysning, og sjældent af varme, så det er nytteløst at fryse det ned, og under alle omstændigheder farligt at prøve at varme sig ud af problemet, der dræber kun mikroorganismerne.

Når fisk til Sushi SKAL fryses ned (mindst 24 timer ved -20 grader, mener jeg det er) er det for at slå lidt størr parasitter ihjel, ikter, larver, æg el. lign, som kan gå i mennesker.

Accepteret svar
Fra : Charlottefrich

Modtaget 50 point
Dato : 13-12-11 10:07

Det er helt korrekt Vagnr. Diverse snyltere/parasitter slås fint ihjel ved langvarig og/eller ekstremt kold frysning.

Frysning har ofte kun lille effekt på mikroorganismer som svampe eller bakterier og har faktisk ikke effekt på de giftstoffer der er dannet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-11 10:52

Nej, løb dog ikke den risiko, smid det ud...

Hvad koster et hospitalts ophold i forhold til et nyt frisk stykke mad?

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 13-12-11 16:35

Tak for svaret Charlottefrich.
Videresender til datteren-så er det afklaret,