/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Myrefarm.Skaffe myrer og hvad spiser de?
Fra : kartoffel88
Vist : 5883 gange
50 point
Dato : 12-12-11 14:53

Hejsa.
Min nevø får en Myrefarm i julegave.
Kan man købe myrere et sted? Eller skal man selv ud og ødelægge en naturlig farm?
Og hvad kan man fodre dem med?

Er der risiko for at de spreder sig i hele huset?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-11 15:01

Det er den dummeste julegave jeg har hørt om...

Skovmyrer bor i skoven, mindre myrer bor i din have og spiser mest bladlus,
de gør altså nytte, men ikke inde i dit hus...

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-12-11 15:02
Kommentar
Fra : alan57

Dato : 12-12-11 15:16

Hvad med at ringe rundt til dyrehandlere kartoffel88 for at høre om de har sådan noget ellers ved de hvor man kan få det, jeg ved at man kan købe dem i USA til børn hvor der er bo og gange og alt mugligt, men om man kan få dem her i Danmark ved jeg desværre ikke og det er sku ikke en åndsvag gave, den kan lære børn en masse bla at sådanne små dyr er meget vigtige for naturen og børn kan også lære at tage sig af dyr der er så uanselige osv: så gå bare vidre hvis dit barn/ barnebarn ønsker sig sådan noget at holde dyr er aldrig noget dårligt, håber at du finder en.
alan57

Kommentar
Fra : webm

Dato : 12-12-11 16:30

Citat
Det er den dummeste julegave jeg har hørt om...

Giver dig fuldstændig ret bortset fra at myrerne ikke spiser bladlus, men holder bladlus, som leverer honningdug til myrerne. Honningdug er bladlusenes sødt smagende ekskrementer.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-12-11 17:16

Myrer er rovdyr.
http://www.skoveniskolen.dk/default.asp?m=10&a=139

Jeg så i TV en art myrer der dyrker svamp i "kælderen" af boet og hovedsalig lever af denne.
Svampen dyrkes på bestemte tyoer grønt der hives ned, og en en del af myrerne har så den opgave at holde gangene i boet vedlige så svampen har den ideelle temperatur hele tiden.

Man ser jo også at bier sætter sig ved indgangshullet og vifter med vingerne på de varme dage så deres larver ikke dør af hedeslag.

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 12-12-11 18:26

Nu er det ikke mig der giver ham gaven, men hans far.
Dog er jeg enig med Alan57 at det kan være godt for børn at holde dyr. Det er måske synd for dem osv, men det er det da også med alle andre dyr, der bliver holdt som kæledyr?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-11 18:32

Så har barnets far helt misforstået...

Myrer er ikke kæledyr, som hund og kat, kanin eller hamster,
giv dog barnet noget det kan kæle og være glad for...

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 12-12-11 22:57

Det er så din mening at han har misforstået noget. Folk har jo forskellige holdninger og meninger i livet.

Jeg ville heller ikke købe det til min søn, hvis jeg havde børn selv, men om det er mere korrekt at holde kaniner og hunde og andre dyr som "kæledyr" kan vel være lige meget.
Nogle har jo fulgeedderkopper og slanger og andre krybdyr.

Enten er det synd for alle dyrene eller også er det vel et fedt..

Accepteret svar
Fra : alan57

Modtaget 50 point
Dato : 13-12-11 06:38

Jeg mener heller ikke at myre er kæledyr, men det er heller ikke derfor man får en myrefarm, grunden er at det er fantastisk at se hvordan de lever, myre er meget forskellige og der er mange slags myre, der er nogle der holder bladlus som vi holder køer.
De sørger så for at bladlusene ikke mangler noget, mad osv: og bladlusene afgiver så et sukkerstof som så myrene malker og bruger til at leve af.
Husk på at det er kun en af arterne, man kan så få en pen som man mærker nogle af myrene med i forskellige farver for så kan man kende dem fra hinnanen og følge hver af dem.
Faren skal bare købe en myrefarm til din nevø.
Held og lykke kartoffel88.
alan57

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 13-12-11 18:50

Glimrende indlæng.. tak til jer alle