/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Arbejde eller kontanthjælp?
Fra : Moggi
Vist : 1237 gange
500 point
Dato : 10-12-11 10:41

Så er weekenden skudt i gang.. Og jeg havde lidt point i overskud

Efter at have læst denne:
http://www.b.dk/politiko/saa-stor-er-forskellen-paa-arbejde-og-kontanthjaelp#

kunne jeg godt tænke mig at høre forskellige meninger om at kontanthjælpsloftet er fjernet.

Er det ok at der ikke er større forskel på kontanthjælp og et lavtlønsjob?
Hvordan skal forholdet mellem kontanthjælp og job være (rent økonomisk)?
Hvis forskellen skal øges, hvordan skal det så foregå?
osv. osv.
Ser frem til lidt god debat her..

God weekend

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-12-11 10:59

Kort sagt:

Som enlig kontanthjælpsmodtager kan jeg ikke genkende regnskabet da jeg betaler fagforening og ikke får boligstøtte.
Det løber rundt, men er ret utilfredsstillende da der mangler råderum

Og inden nogen overfalder mig med anklager om dovenskab (hvad der tit sker i sådanne debatter) er jeg i den alder hvor jobansøgningerne bliver arkiveret lodret, og desuden er jeg langtidssygemeldt.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 10-12-11 11:22

Umiddelbart vil jeg også mene at det ikke er de enlige kontanthjælpsmodtagere der skal berøres..
Min kone arbejder med aktivering af kontanthjlælpsmodtagere og jeg har hørt rigtig mange forskellige historier.
Men - som jeg ser det - er det mere forskellen når der er tale om folk med børn.

Skal vi have mere differetieret kontanthjælp? F.eks. sådan at der i kontanthjælpssystemet tages mere højde for folks individuelle status, problemer, alder mv..?? Altså f.eks. mere kontanthjæp til en på 57 år end en på 37??

Ingen overfald eller personlige anklager i denne debat.. En sober tone tak..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-11 11:24

Nu er det jo primært en hovedstads avis, der mangler også de regionale forskelle...

Især i udkants Danmark er lønnen, og også bolig omkostningerne, lavere,
så her vil mange, der arbejder, have en løn under de angivne kontant hjælps ydelser...

Men vi har jo selv valgt de unge, røde hovedstads politikere,
der ikke aner hvad der foregår vest for Valby Bakke.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-12-11 11:31

"Problemet" med den gældende lov i dag, er omvendt af den tidligere lov.
Den forhenværende lov var "trangsbestemt", dvs det var den enklete borgers konkrete situation, der var afgørende for, hvor meget økonomi pgl. borger kunne få. Dette indebar, at der var - i nogle tilfælde - stor forskel på, hver meget der blev udbetalt. Denne "uretfærdighed" blev med den nye lov ændret, så alle i "samme situation" skulle hav det samme. "Retfærdigheden skulle ske fyldest"!!!
Mange kommuner er bange for, at der bliver klaget over afgørelser - og at borgeren får ret!
Man kan i dag få tilkendt kontanthjælp, når man har været ude for en situation, hvor man kan være økonomisk trængt, fx ved skilsmisse, arbejdsløshed, sygdom, psykiske problemer mm. Hvis man iøvrigt er rask, skal man stå til rådighed for arbejdsmarkedet.
Når man har fået tilkendt en kontanthjælp fx. af sociale årsager, og får udbetalt kontanthjælp, og fx får tilbudt en aktivering - og man siger nej, (skal) lukkes der for kontanthjælpen. Hvis borgeren igen soger kontanthjælp, kan denne IKKE gives, hvis anledningen er den samme som ved første ansøgning - men her giver kommunen ofte efter, og starter på udbetaling igen - faktisk ulovligt, men bange for klagerne!
Den artikel du henviser til Moggi, viser bl.a. et oversigtsskema, som forvirrer mere ind det informerer. Der findes mange flere satser som fx satser for unge under 25 år. Satser for unge under 25 år som bor hjemme (den mindste sats på ca. 2800 kr.brutto = før skat) Sats for de samme grupper, men nu som forsørger, og så er der alle de satser for dem over 25 år, som igen er et sp. om de bor hjemme, er de også forsørgere?
Den gamle liv som var trangsbestemt var nok den både bedste og billigste for samfundet, men problemetvar dengang, at det var et stort arbejde for sagsbehandleren. I dag bliver alle bare klippet ens - praktisk og nemt, men langt fra retfærdiget - lige som den gang.
I dag har de yngre årgange en helt anden holdning til kontanthjælp, en den gang folk have vilje til at klare sig selv!!!

Kommentar
Fra : vagnry

Dato : 10-12-11 11:38

For mig handler det mere om børnene end de voksne.

Sandsynligheden for at børn af folk, der er på mere eller mindre permanent overførselsindkomst, får en uddannelse, så de kan klare sig selv er MEGET mindre, end for børn af folk der arbejder, de ser "lissom" de voksnes "karriere" som modtager af overførselsindkomst som naturlig

Så mere end at gå op i forskellen i "løn", mener jeg man skal bruge mange flere ressourcer for at få dem, der har mulighed for at arbejde, selv få timer om ugen, i arbejde, og for dem der ikke kan arbejde, støtte familien, især børnene, til at klare sig i skolen, og få en uddannelse, så de ikke "arver" forælderens karriere.

Samtidig så jeg gerne, at man lavede en glidende modregningsordning, når en bistandsmodtager får et job, så forskellen i "løn" blev højere i starten, de fleste stiger efterhånden i løn.

Det højere beskæftigelsesfradrag regeriingen har varslet er et skridt i den rigtige retning, der skal helst også være en økonomisk gulerod for at arbejde.

Forleden så jeg i TV en kommune, der havde fået nogle ind og lave mad til plejehjemsbeboere, rigtig god idé!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-11 14:17

Enig med de to sidste indlæg...

Jeg husker at da jeg studerede fik jeg et legat som kun kunne bruges til smørrebrød på DTH,
kan man ikke på samme måde målrette støtten så den kommer børnene til gode,
og ikke de forældre der ikke gider arbejde?

Eksempelvis gratis deltagelse på sportspladser og ferie ophold...

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 10-12-11 15:19

Når det kommer til kontanthjælp taler folk altid om at der skal være en stor forskel på lavtlønnede job og kontanthjælp.
Der er jeg ikke enig for det er ikke lønnens skyld om man tager et arbejde og i de få tilfælde det er så er der noget andet ivejen med disse folk jeg tænker på sygdomme eller misbrug, ingen normale mennesker vælger en karriere som bistandsmodtager.
Alm mennesker kommer på arbejde hver dag også i lavtlønnede jobs fordi det giver dem noget at der er brug for dem og det kan ikke måles i penge, hvis det kunne var der jo ikke nogen af os der gik på arbejde vel?.
Derfor kan man ikke stille det op på den måde, det er et gammel konservativ/venstre agument for at holde lønnen nede, for de håber at folk tænker som de nemlig med misundelse og den med at hvorfor skal vi arbejde når de bare kan gå hjemme og holde ferie mens vi betaler gildet, jeg må med skamme sige at det virker sku, mange hopper på den det er nemlig menneskets natur vi falder over dem der er anderledes.
De samme C og V folk bruger gerne vores skattepenge til overflødige motovejsstrækninger og nyt militærgrej, militæret burde kun være halvt så stort som det er idag jeg kan kun finde en fjende idag nemlig terror og der kan man altså ikke bruge alm: millitær måder, nogen må fortælle dem at den kolde krig er forbi, men det er altid nemmest at sparke nedad og det gør vi så desværre, jeg syntes at det er iorden at loftet er væk.
Så er der en anden ting jeg forstår ikke at man belønner folk for at få børn, man skulle heller belønne folk for ikke at få børn fordi vi nu er 7 milliader mennesker på denne lille klode hvor mange flere skal vi dog være?
Skal vi blive ved med at hugge plads fra dyrene?
Jeg ville ikke leve på en klode hvor der ikke er dyr og store skove, men kun mennesker og marker til mad og brændstof.
alan57

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-12-11 15:41

Citat
Der er jeg ikke enig for det er ikke lønnens skyld om man tager et arbejde og i de få tilfælde det er så er der noget andet ivejen med disse folk jeg tænker på sygdomme eller misbrug, ingen normale mennesker vælger en karriere som bistandsmodtager.

Den undersøgelse som JP lavede hvor 34 kvinder ud af 100 svarede at de ikke søgte jobs eller ville påtage sig et hvis de fik tilbudt det står i skærende kontrast til det Du skriver.
Undersøgelsen er misvisende og dækker ikke alle grupper eller landet som helhed, men den giver alligevel et fingerpeg med den klokkeklare udmelding hvoraf man må formode at højst een dem er misbruger eller alkoholiker.
I min tid i systemet med diverse kurser og aktiveringer har jeg mødt flere der ikke gad, og endda pralede med det, disse gad jeg simpelthen ikke at tale med.

Det bliver spændende at se hvad Mette Frederiksen kommer med når hun vil reformere kontanthjælpssystemet for folk under 30 til foråret. Om det bliver ydelsesmæssige bøder hvis de ikke kan bevise sort på hvidt at de søger jobs, eller falder ud af uddannelserne eller noget helt tredie bliver lidt spændende, på den anden side kan man jo ikke pille hjælpen helt fra enlige med børn.
Her i Odense har man allerede i foråret satset mere på de unge

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 10-12-11 17:13

Jeg syntes vi skal satse på Uddannelse.
Og prøve at tiltrække produktions arbejdspladser, eller åbne nye..

Hvis folk bliver syge skal de have behandling & hvis de bliver arbejdsløse skal de have løn af staten.

Er det ikke derfor vi har et velfærdssamfund...

drop alt det fnider fnader med mindsteløn og dit og dat.

Problemet er at der mangler produktionsarbejdspladser i Danmark.

Den problem kan bla. løses ved at gører det lettere for folk at tage sig en uddannelse, og ikke gører det sværerer for dem.

Accepteret svar
Fra : prio

Modtaget 500 point
Dato : 10-12-11 18:32

Man har i Danmark villet sikre, at børn ikke vokser op i fattigdom.
De skal ikke føle sig meget anderledes end jævnaldrende i omgangskredsen.

Fint nok, men desværre har venstrefløjen ikke kunnet stoppe op, da målet var nået.
I stedet hyler venstrefløjen stadig op om de "fattige" børn, som ikke længere findes blandt familier på overførselsindkomster.

Der findes derimod masser af fattige enlige og par uden børn på overførselsindkomster, som virkelig har brug for en økonomisk håndsrækning.
Men disse mennesker har ikke mange politikeres interesse.
Det giver flere stemmer at tale om "fattige børn".

Hvis man kan tale om fattige børn, skal man se på de familier, som selv forsørger deres familie med et lavindkomst-arbejde.

Her kan det være vanskeligt at få det hele til at hænge sammen.
Samtidig skal disse familier føle sig holdt for nar, når de opdager, at det i mange tilfælde slet ikke kan betale sig økonomisk at være på arbejdsmarkedet for en børnefamilie.

De fleste selvforsørgende børnefamilier må også tage hensyn til økonomien, når de ønsker sig flere børn.
Har man råd til det tredje eller fjerde barn? - og mange må indse, at det kan blive svært.

De bekymringer har en familie på overførselsindkomst ikke.
Her er det nærmest omvendt, at jo flere børn, jo bedre økonomi.

Hvis børn skal vokse op og blive gode samfundsborgere, skal de helst påvirkes af forældrene til at uddanne sig og komme på arbejdsmarkedet, altså forsørge sig selv.
Forældrene skal være gode eksempler.

Den påvirkning får mange børn ikke i dag.
De lærer, at det er helt ok og helt normalt, at modtage penge fra staten.

Venstrefløjen er ved at forsørge hele Danmark ihjel.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-12-11 19:05

Jeg skal beklage, at jeg kom til at svare fra en vagnry-profil

Jeg oprettede den da jeg i en periode ikke kunne logge ind her og troede jeg var blevet slettet el lign, og jeg har i dag checket om den stadig var aktiv, og blev åbenbart automatisk logget ind på den profil

Men til sagen, det forhold at Carina ikke kan siges at være fattig, efter hun har været på kontanthjælp i 20!!!! år, fra hun var 16, er for mig at se et groft svigt af et menneske, men beviser langtfra at
Citat
I stedet hyler venstrefløjen stadig op om de "fattige" børn, som ikke længere findes blandt familier på overførselsindkomster.

Da de sidste 10 år af hendes liv har været med bistandshjælp fra VKO, har jeg også rigtig svært ved at se, at
Citat
Venstrefløjen er ved at forsørge hele Danmark ihjel.

Satserne på kontanthjælp kan ses her

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=134715 tabel 4.1.

Jeg kan se man får mere som forsørger, men jeg kan ikke se man får mere i kontanthjælp fordi man har flere børn, udover børnepengene(ydelse) , som alle får, med mellem 1400 og 900 kr/md afhængig af alder (barnets, altså)

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 10-12-11 19:28

Hvordan kan du formodede noget ud fra JP LuffeA ?
Man kan ikke ligefrem kalde det en sanddrulig avis, og jeg er ikke tyben der ikke læser JP for ind mellem har de ret eksv med tegningerne af profeten, man kan ikke forbyde folk der ikke tror på ham at tegne eller mene noget og det er ydringsfrihed færdig.
Men mine erfaringer er at mennesker godt vil arbejde, men tiden er løbet fra at man bare skal tage det der er også selvom man ikke kan holde det ud, heldigvis da det kaldes udvikling, det jeg mener er at når de får tilbudt noget arbejde de kan se en mening i så vil de også tage det også selvom lønnen ikke er ret meget større end bistandshjælp.
Det du mener og vil have er de skal sku bare tage det der bliver tilbudt og hvis de ikke gør det skal de miste deres bistand, hvad er det du sådan misunder dem? at de ikke skal arbejde, at de har fri eller er det at de får for mange penge?
De betaler skat af deres bistand og moms køber vare og ting der er med til at holde hjulene igang så folk har et arbejde da de ting skal laves, i et moderne samfund er der ingen nasser vi hjælper alle til og når det går ud over nogen går det ud over alle.
alan57

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-12-11 19:55

Citat
Det du mener og vil have er de skal sku bare tage det der bliver tilbudt og hvis de ikke gør det skal de miste deres bistand, hvad er det du sådan misunder dem? at de ikke skal arbejde, at de har fri eller er det at de får for mange penge?
De betaler skat af deres bistand og moms køber vare og ting der er med til at holde hjulene igang så folk har et arbejde da de ting skal laves, i et moderne samfund er der ingen nasser vi hjælper alle til og når det går ud over nogen går det ud over alle.
alan57

Det som der menes er at man har fundet ud af at der er er for mange der "gemmer sig i systemet" i årevis, sagsbehandlerne skal næste år bruge ekstra tid på at plukke disse ud og kigge på i detaljer hvordan forløbet har været.......om de har fået for lang snor osv.
Man er jo udmærket klar over at de ikke alle kan få et job, men så er det med at bruge tiden på uddannelse, alt efter hvor meget der bevilges på det i finanserne

Den med at folk på overførselsindkomst selv bidrager med hele beløbet til samfundet gennem skatter, afgifter og forbrug....de kan jo næsten ikke andet.....har jeg selv forsvaret i et andet forum.

Der kom så en kæmpe svada om nasseri fra en af dem der virkelig elsker at træde på folk

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 10-12-11 20:58

Citat
det er ikke lønnens skyld om man tager et arbejde

Selvfølgelig findes der mennesker der ikke vil arbejde til en lav løn.
Hende her f.eks. ---> http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-44666939:minister-g%C3%A5r-ind-i-dagpengesag.html?forside

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 10-12-11 21:02

Hvad angår Özlem Celcik , det tåbelige kvindemenneske - så valgte hun at præsentere os for den samfundsgruppe (enlige forsørgere) der får mest støtte oveni deres kontanthjælp, i hendes desperate forsøg på at vinde en debat med Joachim B Olesen. Ved at gøre dette helt fantastiske valg, har hun formået to ting:

1) At udstille alle kontanthjælpsmodtagere som forkælede
2) At håne det arbejdende folk

Lad os få flere af hendes kaliber ind i SF - hun er virkelig en gevinst - for BLÅ blok.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-12-11 02:37

Citat
Hvad angår Özlem Celcik , det tåbelige kvindemenneske - så valgte hun at præsentere os for den samfundsgruppe (enlige forsørgere) der får mest støtte oveni deres kontanthjælp, i hendes desperate forsøg på at vinde en debat med Joachim B Olesen. Ved at gøre dette helt fantastiske valg, har hun formået to ting:

1) At udstille alle kontanthjælpsmodtagere som forkælede
2) At håne det arbejdende folk

Helt enig, det var sgu noget af en bommert.

For en ting mange glemmer at tænke på når de her efterfølgende himler op over, at Carina (og andre i samme situation) har lige så stor indtægt som lavtlønnede, det er netop at i det beløb der er opgivet som månedlig indkomst, der er jo altså medregnet både børnetilskud og boligsikring.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-12-11 10:34

Det "største problem" en sagsbehandler kan komme ud for er, at de ikke har nogen tilbudsmuligheder. Hvad skal de tilbyde en kontanthjælpsmodtager - der har været kontanjælpmodtager i fx 10 år. De kan kun "kaste denfra det en ligegyldige projekt til det andet", og det fører - som alle ved ikke til noget!

jeg har arbejdet med den gruppe i mere end 10 år, og det er reelt få jeg har mødt, som ville fortsætte resten af deres liv på den måde, men "systemet" er selv medvirkende til, at fastholde dem i "systemet".

Hvis man ved en lille smule om ledighedspsykologi, så vil de fleste efter et års tid, have indtaget en "accept af egen situation", og fortsætte denne ligegyldige linje, som samfundet har medvirket til.

Politikerne råber op om uddannelse og arbejdspladser. Mig bekendt så skaber påolitikerne kun arbejde til offentlige ansatte - og ikke på det private arbejdsmarked.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-12-11 14:40

Citat
der er jo altså medregnet både børnetilskud og boligsikring.

Disse ydelser er jo også medregnet ved den lavtlønnede enlige med børn. "Fortjenesten" ved at jobbe i 37 timer bag kassen i Netto, som serviceassistent, butiks ansat m.m er således under 1000 kr - hvilket for manges vedkommende ikke en gang kan dække transportudgifter. Så lige den vinkel, synes jeg bestemt ikke taler for, at det kan betale sig for en enlig med børn at arbejde.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-12-11 14:43

Citat
der har været kontanjælpmodtager i fx 10 år. De kan kun "kaste denfra det en ligegyldige projekt til det andet", og det fører - som alle ved ikke til noget!

Det berettiger i mine øjne ikke til, at man undlader at sende dem ud i disse projekter.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-12-11 14:58

Citat
Som enlig kontanthjælpsmodtager kan jeg ikke genkende regnskabet da jeg betaler fagforening og ikke får boligstøtte.

Luffe, du skriver at du er langtidssygemeldt. Må jeg spørge, hvorfor du "spilder" dine penge på at betale til en fagforening?. Reglerne er jo, at man skal være medlem i mindst ét år og have arbejdet i et vist antal timer i det år før man er berettiget til at modtage dagpenge.

Jeg ved selvfølgelig ikke hvor længe du har været sygemeldt - men hvis du er landet på kontanthjælp efter at have gået sygemeldt i mindst 1 år, så har jeg svært ved at se fidusen i, at betale til en fagforening?

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-12-11 15:05

Jeg besvarer lige selv mit ovenstående spørgsmål.

Du har med al sandsynlighed været i arbejde indenfor de sidste 3 år. Kommer nemlig i tanke om, at de timer man skal have arbejdet, skal ligge indenfor denne periode for at man er dagpengeberettiget.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-12-11 15:14

Citat
Luffe, du skriver at du er langtidssygemeldt. Må jeg spørge, hvorfor du "spilder" dine penge på at betale til en fagforening?. Reglerne er jo, at man skal være medlem i mindst ét år og have arbejdet i et vist antal timer i det år før man er berettiget til at modtage dagpenge.

Jeg meldte mig ind i a-kasse da der begyndte at komme ugler i mosen på mit tidligere 30 års job grundet krisen.
Desværre for sent da jeg ikke havde nok timer til at få dagpenge den dag jeg forlod stedet, og jeg blev først syg efter et stykke tid på kontanthjælp......fysisk, ikke psykisk.

Grundet de nye skrappe regler for optjening overvejer jeg seriøst at droppe a-kassen da jeg i min sene alder ikke ser mange chancer for at optjene et helt års samlet, som jo er kravet i dag.

Med de skrappere regler jager de vist flere ud af af a-kasserne end godt er.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 11-12-11 17:35

vil det ikke værer bedre hvis, langtidssygmeldte som er oppe i alderen, kunne gå på efterløn eller få tilbudt førtidspension,
i stedet for at socialrådgiverne skal bruge tid på dem. Og de så alligeveller ikke kan komme tilbage til arbejdsmarkedet.

Og jeg tror ikke engang på at det vil koste mere endnu, da man bruger nytteløst penge på at aktiverer de langtidssyge som er oppe i alderen.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 11-12-11 17:44

Jeg tror faktisk ikke at vi når det kommer til stykket er så uenigt som jeg først syntes LuffeA og det er jeg da glad for, med hensyn til creamygirl og hendes klip med denne dame der efter min mening ikke bruger indersiden af hovedet, men som hun siger er det efter reglerne det hun gør, der er jeg ikke enig med hende, jeg mener at hun tager fejl, men hvis hun har ret er reglerne lavet om mens jeg åbentbart har sovet, jeg mener nu at hvis man selv går hen og siger op kan man ikke få penge i fagforeningen om de har set stort på reglerne her pga hun har, jeg så 3 børn ved jeg ikke men det må sku ikke ske sådan noget og efter hvad jeg ved så kan hun ikke få dagpenge, hvis det er lavet om sådan at det skal de give hende så SKAL det laves om igen.
Sådanne løse regler er ikke regtige for så kan det jo komme til at være forskellige rundt i landet, folk skal ikke kunne sige deres job op og derefter kunne få dagpenge, det skal gå rigtigt til færdigt.
alan57

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-12-11 18:07

Citat
jeg mener nu at hvis man selv går hen og siger op kan man ikke få penge i fagforeningen

Alan57 ..... man taler sommetider forbi hinanden indtil man finder ud af at at man er enig

Jeg går ud fra at man stadig får en måneds karantæne når man selv siger op....gammel tradition, om det gælder kontanthjælp ved jeg ikke, men der fås hjælp hvis kassen er helt tom.

Jeg fik ved min afsked fratrædelsesgodtgørelse + bonus, hvilket gav et beløb på 96.000 efter skat på sidste lønseddel, og selvfølgelig begyndte jeg at spare og leve af de penge i flere måneder inden jeg søgte kontanthjælp. Jeg fik et smil hos min første sagsbehandler idet jeg havde gjort det helt efter reglerne.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 11-12-11 18:13

Hvor pokker har jeg så fået den opfattelse at hvis man selv sagde op ville man ikke kunne få dagpenge?
Har det længe været sådan at man kunne slippe med en mdr på vand og brød?
alan 57

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-12-11 18:26

Karantænen er nede på tre uger nu, var såvidt jeg husker fem uger før

http://www.hk.dk/akasse/udbetalinger_og_regler/karantaeneregler

A propos luffea's overholdelse af reglerne, det er som det skal være, så vidste jeg ikke om jeg skulle grine eller græde da jeg forleden hørte en Poul Friis udsendelse i radioen, hvor det blev debatteret at fjerne kontanter, alt skulle ske ved elektronisk overførsel (forslaget kom selvfølgelig fra PBS/NETS, som ville få endnu flere penge på den måde).

En ældre herre ringede ind til programmet, og var meget forarget over, at han så ikke længere ville kunne gemme kontanter i madrassen sidst på året, så han kunne få pensionstillæg og ældrecheck.
Det er da ret "flot" at man med fuldt navn i radioen fortæller om sit socialbedrageri

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-12-11 19:04

Citat
Disse ydelser er jo også medregnet ved den lavtlønnede enlige med børn. "Fortjenesten" ved at jobbe i 37 timer bag kassen i Netto, som serviceassistent, butiks ansat m.m er således under 1000 kr - hvilket for manges vedkommende ikke en gang kan dække transportudgifter. Så lige den vinkel, synes jeg bestemt ikke taler for, at det kan betale sig for en enlig med børn at arbejde.

Nej altså, selv om for eksempel butiksassistenter ikke tjener den helt store løn, så har de nu altså betydeligt mere end 13345 brutto, hvilket jeg kan læse mig frem til er forsørgertaksten på kontanthjælp før skattetræk.
Der vil jeg tro bruttolønnen for den fuldtidsbutiksansatte er 18-19000 før skat (mellem ca 110-120kr i timen)

Og børnechecken er jo den samme for begge, oveni indtægten

Og værre ser det da ud for ikkeforsørgende kontanthjælpsmodtagere, jeg kan se de får den formidable sum af 10044 kr før skattetræk.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-12-11 20:18

Citat
En ældre herre ringede ind til programmet, og var meget forarget over, at han så ikke længere ville kunne gemme kontanter i madrassen sidst på året, så han kunne få pensionstillæg og ældrecheck.
Det er da ret "flot" at man med fuldt navn i radioen fortæller om sit socialbedrageri

Det var meget brugt at ældre tømte bankkontoen op til jul idet indestående pr. 31-12 skulle afgøre om de kunne få tilskud til briller m.m.
Jeg har hørt at de har lukket det hul......men hvordan ?

Kontanthjælpsmodtagere skal ved visiteringen vise bankopgørelser for de sidste tre måneder, man er jo klar over at der trækkes beløb ud, især hvis folk har haft en lønnet 3 måneders opsigelse.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 11-12-11 22:04

Efter min mening må der være en neder grænse for bedrageri dova, når jeg tænker på bedrageri kommer sådan noget som folk der hæver dagpenge/bistandshjælp og laver sort arbejde osv: men det han gør er ikke lovligt det kan vi godt være enigt om.
Men den gamle mand har ret man skal have valget om man skal bruge kontanter eller kort, selv foretrækker jeg kontanter og den ret skal jeg sku ikke til at betale ekstra for, jeg er ved at være rigtig godt træt af bankers griskhed, jeg husker hvordan de i starten af 70 var nede på min arbejdsplads og forklare os idioter om hvor flinke de var og at de nu kom for at hjælpe os så vi slap for at få vores løn udbetalt i en pose og istedetfor nu bare kunne hente i banken hvad man skulle bruge de lovede endda at det ikke ville komme til at koste os noget det var skam en service de ville gøre kun for vores skyld.
Den service ville jeg godt havde været foruden, for vi kender jo historien.
Det var det samme som når politikerne sagde i 70ne at EF aldrig ville blive ligesom USA og det har de heller ikke holdt i begge dele blev brugt salamimetoden, kors skån mig for flere gaver fra denne kant.
alan57

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-12-11 22:58

Dova, enten så har du ikke læst den artikel Moggi linker til - eller også fatter du ikke, at det ER rådighedsbeløbet mellem den lavtlønnede med fuldtidsjob og kontanthjælpsmodtageren der er genstand for kritikken.

Du undsiger helt nye tal fra en rapport i beskæftigelsesministeriet, der dokumenterer, at en enlig med ét barn kun får 923 kroner ekstra udbetalt om måneden, hvis vedkommende flytter sig fra kontanthjælp til et fuldtidsjob, der giver 17.600 kroner om måneden før skat. Plus du komplet ignorerer, at når man er i job, så får man mindre udbetalt i boligsikring, plus man har en ekstra omkostning til fagforeningskontingent. Havde du tjekket linket, så ville du have opdaget, at beregningen tager udgangspunkt i et enslydende budget for henholdsvis en lavtlønnet og kontanthjælpsmodtager.

I øvrigt afhænger det både af erfaring og hvor i landet man jobber, hvor høj/lav gennemsnitslønnen for en kasseassistent er. http://www.lonstatistik.dk/lonninger.asp?job=Kasseassistent-4192

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-12-11 23:09

Citat
Det er da ret "flot" at man med fuldt navn i radioen fortæller om sit socialbedrageri

Apropos socialbedrageri. http://politiken.dk/indland/ECE1476574/danskerne-begaar-socialt-bedrageri-for-milliarder/

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-12-11 23:26

Apropos socialbedrageri:
http://www.dr.dk/P4/Bornholm/Nyheder/2011/10/12/161155.htm

Sidste år hentede kommunerne 175 millioner hos bedragerne.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-12-11 23:51

175 millioner er alt for lidt at hente, hvis det står til troende, at vi vi systemet for mellem syv og 12 milliarder kroner.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 12-12-11 08:17

Ja creamygirl det har jeg også lige hørt, men jeg tror ikke på at det er så højt og hvis det er så mener jeg at der er mange kommuner der burde have gjort noget for meget længe siden bla bedt om at få lavet loven om så man kunne sammenkøre nogle af de registere de har for det står et eller andet sted i dem i de fleste af dem.
alan57

Godkendelse af svar
Fra : Moggi

Dato : 12-12-11 18:58

Jeg havde håbet på en stille og rolig weekend, men den blev noget mere hektisk end jeg havde forudset. Så jeg fik desværre ikke deltaget så meget i denne tråd. Jeg ser at der er kommet en masse gode indlæg, men jeg lukker den her med point til et af dem jeg synes bedst om.
Moggi