/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
pinge sin pc
Fra : return
Vist : 1441 gange
400 point
Dato : 08-12-11 14:51

hej
nogen der kan fortælle hvordan man pinger sin pc og har det noget at sige at ens forbindelse feks er trådløs i gennen en router

nogen der kan hjælpe

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-12-11 15:10

For at pinge din computer skal du have en anden computer på samme netværk og på den computer skal du ind i Commando Prompten og skrive ping computernavn/IP-adresse. Der findes dog også routere som har en indbygget funktion så du kan pinge på dit netværk eller ud på internettet.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 08-12-11 15:11

Åbn et DOS vindue og skriv "Ping xxx.xxx.xxx.xxx" så vi du se om IP addressens indehaver reagerer..mvh bvh

Kommentar
Fra : return

Dato : 08-12-11 15:15

hvis man nu ikke har en fast ip adress hvordan går man så jeg har kun dynamisk ip

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-12-11 15:19

Hvad er det du gerne vil pinge? Hvis du vil ved hvilken IP du har så skal du skrive ipconfig i Commando Prompten.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 08-12-11 15:20

..Du kan også pinge på pcens navn..

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-12-11 15:21

Vil vide*

Kommentar
Fra : grow

Dato : 08-12-11 15:31

Du kan starte med at prøve dette link:
http://borger.itst.dk/verktojer/bredbaandsmaaleren

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-12-11 16:53

hvis det er den computer du sider ved du vil pinge kan du gøre sådan her:
ping 127.0.0.1
eller
ping localhost

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 09-12-11 05:43

problemet er lidt at du ikke fortæller hvor igennem du vil pinge, Er det en lokal computer du vil pinge. eller er det igennem internettet?

du kan pinge ved at skrive "ping ip".

Hvis det er igennem internettet er det en helt anden sag.

ping kommandoen består af ICMP pakker som fungerer på en helt anden måde end de almindelige pakker der sendes imellem enheder på et netværk. På rigtig mange routere er der blokeret for ICMP trafik i den forstand at routeren ikke svarer på ICMP forespørgsler.
Grunden til man blokerer på ICMP trafik fra internettet er for at formindske riskikoen for DOS angreb. altså hackere.

Om trådløs forbindelse har indflydelse på resultatet af ping kan jeg kun sige ja, svartiden kan være længere og evt med fejl på trådløs forbindelse i modsætning til den mere stabile og sikre kablet forbindelse.

håber det var svaret du søgte? :)

Kommentar
Fra : return

Dato : 09-12-11 14:06

prøver lige en gang til

vi har sat væres trådløse netværk op modem -router - bærbar -bærbar ,de to bærbar har samme key til routeren - men hvordan er det lige jeg gør for at pinge når vi ikke har fast ip adresse

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-12-11 16:07

så pinger du bare computernavnet i stedet for ip adressen.

hvis den ene computer hedder return-pc1 og den anden hedder return-pc2, så kan du på return-pc2 åbne en kommando prompt og skrive: ping return-pc1
Hvis ellers jeres dns virker vil den selv finde ud af hvilken ip den skal pinge.

prøv f.eks ping google.dk så kan du se hvad jeg mener.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 09-12-11 16:59

med mindre du har en special aftale med din internet udbyder har du én IP... som så bliver fordel udpå de ting du har tilsluttet dit netværk. I dette tilfælde 2xcomputere, 1xrouter og andet.

feks kan du have en internet IP der ligner 74.125.43.106 og nogle IPer der ligner 192.168.0.101 til dine computere. (husk der er ikke 2 IPer der er ens!)

Når du i dette scenario har en router tilsluttet vil den en gang imellem spørge din udbyder "hej, skal jeg ha en ny ip?".. din udbyder vil så svare igen. "nææ du.. du beholder bare den du har"...... liiiige indtil den dag du slukker for din router i nogle timer. evt dage.. alt efter hvad din udbyder er opsat til.

Det er derfor muligt du ikke har fast IP.. men det kan også sagtens betyde at du beholder din IP i flere måneder.

men for at pinge fra den ene bærbar til den anden er det i de fleste tilfælde nemmest bare at pinge på navnet. (også kaldet for hostname)
for at finde navnet kan du skrive "hostname" i en kommandoprompt.
Kode
C:\>ping landisk

Pinger landisk [192.168.1.12] med 32 byte data:
Svar fra 192.168.1.12: byte=32 tid<1ms TTL=64

Ping-statistikker for 192.168.1.12:
Pakker: Sendt = 4, modtaget = 4, tabt = 0 (0% tab),
Beregnet tid for rundtur i millisekunder:
Minimum = 0ms, Maksimum = 0ms, Gennemsnitlig = 0ms
C:\>

for at finde IPen (altså din lokale IP) kan du skrive "ipconfig" i en kommandoprompt.
Kode
C:\>ipconfig

Windows IP-konfiguration
Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:
Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : home
IPv4-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.15
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-12-11 18:04

Citat
men hvordan er det lige jeg gør for at pinge når vi ikke har fast ip adresse

så pinger du computernavn, det skriver du bare istedet for IP.

Kommentar
Fra : return

Dato : 09-12-11 20:30

Brommi

har lige prøvet det her C:\>ping landisk men den skriver bare at den ikke kan finde værten kan det være fordi man køre Offentligt netværk ?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-12-11 21:08

Du kan ikke pinge en mappe på en computer. Din computer har et navn, det kan fx. være return-pc og så skal du skrive i Commando Prompten ping return-pc

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 10-12-11 09:21

Grunden til du ikke kan pinge "landisk" er fordi du ikke har noget på dit netværk der heder det. Du skal pinge en enhed du har på dit netværk. :) Som 'Webnoob' skriver, så kunne et navn på dit netværk være "return-pc".

om netværket er offentlig eller andet burde ikke ha indflydelse på om du kan pinge eller ej.

Kommentar
Fra : return

Dato : 10-12-11 13:11

hej

nu har jeg prøvet at gøre sådan her

pinge "navnet på min -pc" men kan altså ikke se noget ip nr overhovedet kan feks se at der er sendt 4 pakker og tabt 4 pakker (0%=tab) og det regner jeg så med at man skal læse som at det køre perfekt ?

men hvorfor kan jeg ikke se ip nr?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-12-11 13:35

Har du sat netværk op på begge computere på netværket?
Når du sætter computeren op til netværk så giver du computeren et navn eller bruger navnet som systemet foreslår, det er dette navn du kan pinge!
Husk at begge computere skal bruge samme netværk, du vil få problemer hvis den ene kører HOME netværk og den anden kører WORKGROUP
Se på computerens netkort (højreklik og vælg Egenskaber) hvilken IP adresse computeren har og prøv så at pinge igen.
Men først skal netværket sættes op

Kommentar
Fra : return

Dato : 10-12-11 15:35

o.v.n.

hvad mener du med om jeg har sat netværk op på begge computer hvis du mener
om jeg har sat dem op med om det er offentlignetværk vores pcer skal køre med somt nøglen til at kunne logge på routeren er skrevet ind i vores pcer så er det blevet gjort på begge pcer

har sat netværket op køres stofa så først kommer modem derefter er vores router og i routeren har vi sat det op som det skal det køre fint og uden problemer

så er der jo lige det med netkortet den ene køre et gammelt et og køre selv noget nyere men inte er at finde når man går i system og vælger netkort og højre klikker kan jeg ikke se det mindste at et ip nr hvordan kan det være

ps når man går i system og vælger netkort kommer der en kasse frem hvor der er faneblade der hedder detaljer og avanceret men er det noget i under deisse to faneblade man skal klikke på for at se ens ip adress ? håber du kan hjælpe

Kommentar
Fra : return

Dato : 10-12-11 15:53

o.v.n

forresten når jeg går i system på begge pc står der ud fra arbejdsgruppe WORKGROUP

hvad betyder det at der står WORKGROUP for det ?

Kommentar
Fra : return

Dato : 10-12-11 15:54

o.v.n

forresten når jeg går i system på begge pc står der ud fra arbejdsgruppe WORKGROUP

hvad betyder det at der står WORKGROUP ud for det ?

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 400 point
Dato : 10-12-11 16:29

http://peecee.dk/upload/view/340264
Prøv nu lige og se her. Du starter med at skrive cmd i windows søgefunktion eller finder programmet i Alle programmer -> Tilbehør -> Kommandoprompt.

Så skriver du ping [dit computernavn], lige som jeg har gjort i den første røde cirkel. Det er et servernavn på mit netværk.

I den første linje efter vil dit computernav så står igen, da jeg har et domain så får jeg 3 navn, jeg har slettet de 2 sidste af sikkerhedsårsager. Dernæst vil ip adressen på den computer så fremgå i en [ ]-parentes, den ip adresse jeg får er [xxx.xxx.xxx.4] som du kan se i den næste røde cirkel og igen har jeg slettet noget af sikkerhedshensyn.

Det næste vil være oplpysninger om de pakker der bliver sendt og til sidst hvor mange pakker der er modtaget, som det ses i den sidste røde cirkel.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 10-12-11 16:30

Og forresten har det ikke nogen betydning om computeren ikke er i samme gruppe eller domaine, bare de er på samme netværk.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 10-12-11 20:14

prøv at oplyse os de IPer du har på netværket, så tager vi den derfra. det her gætteri er ved at være lidt for langt ude.
dvs. IP på begge computere. og ip på din router. jeg har tidligere fortalt hvordan du fandt dine iper.

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 12-12-11 15:05

Tak for svaret webnoob.