/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows Vista
Fra : ferik
Vist : 970 gange
500 point
Dato : 21-11-11 18:08

jeg har hjulpet min nabo`s søn med hans ikke helt nye computer
den er købt med Windows Vista
der 768 Ram i den
efter at jeg har lagt forskelligt ind på den bl. a. antivirus
er computeren blevet endnu langsommere, kan næsten ikke bruges

? er 768 ram nok til at køre Vista,
eller skal vi installere Windows XP på den
jeg har en fabriksny Win XP
Erik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-11-11 18:12

Citat
er 768 ram nok til at køre Vista,

ALT for lidt.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-11-11 18:14

Citat
den er købt med Windows Vista
der 768 Ram i den

Der må være fjernet nogen ram - den er næppe købt med Vista og så lidt ram.....

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-11-11 18:23

tror heller ikke at den er født med 768 mb ram, for det er for lidt til Vista, der skal mindst 2 GB til for det er tåleligt.
Men en xp ind på så vil det gå lettere. Og søg lidt på nettet efter drivere inden du formaterer. Kig efter hvad for hardware der er i

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 21-11-11 18:48

jeg har talt med ejeren, han påstår, at den er købt sådan i Føtex
mens jeg havde computeren her, prøvede jeg at køre MSconfig
under opstart var der flueben i mere end 25 programmer
jeg er i tvivl om, hvilke der kan/må slettes

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-11-11 19:05

Den kan SAGTENS køre med Vista med de ram.
Har selv kørt med Visat med 725 mb ram/ og en cpu på 2,6
og det kørte rimeligt hurtigt, kunne næsten ikke mærke en forskel på den og XP

Men tror du har sat Virus-programmet op forkert.
Der findes mange måder at sætte sådant et program op på
fra fødslen scanner det ALT OG INTET, især når du åbner filer
gå i programmet og sæt den KUN til at scanne nye filer///
og ikke i arkiver = komprimerede filer og den slags.

Samt første gang du har gang i Virus programmet, så lad en scanne maskinen
en enkelt gang, så kan den bedre kende forskel på gamle og nye filer.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-11-11 19:07

NB:
Har et par stænger DDR 512mb ram??? billigt til salg.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-11-11 19:09

Citat
tror heller ikke at den er født med 768 mb ram, for det er for lidt til Vista, der skal mindst 2 GB til for det er tåleligt.

Det er også nok til at trække en Win7...

Ellers er der andet galt.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-11-11 19:10

Citat
under opstart var der flueben i mere end 25 programmer
jeg er i tvivl om, hvilke der kan/må slettes

Sikkert ikke et eneste, på en ny install = gå til JOBLISTE og se hvad der tager kraften fra din pc.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-11-11 19:15

Citat
tror heller ikke at den er født med 768 mb ram, for det er for lidt til Vista, der skal mindst 2 GB til for det er tåleligt.

Det er også nok til at trække en Win7...

Ellers er der andet galt.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-11-11 19:18

Man kan jo altid få det til at køre på mondre ram en det tålelige, og det har vel meget at gøre med ens tålmodighed. Lad mig sige det på den her måde. Min tålmodighed rækker ikke med 768 MB ram

I msconfig kan du jo godt prøve at stoppe programmerne. De bliver jo ikke slette med blot stoppet fra at starte sammen med windows. Men eller er Joblisten som nomore siger et rigtigt godt sted at starte.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 21-11-11 19:32

jeg har ilkke computeren her for øjeblikket
jeg får den igen onsdag eftermiddag

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-11-11 19:39

Citat
Man kan jo altid få det til at køre på mondre ram en det tålelige, og det har vel meget at gøre med ens tålmodighed. Lad mig sige det på den her måde. Min tålmodighed rækker ikke med 768 MB ram

har kørt med DET indtil for et par måneder siden
= ALTSÅ meget stor tålmodighed fra min side

+

Eller også har åbenbart ikke prøvet en såkaldt SUPER PC...
Men efter hvad jeg kan læse mig til, KOSTER DET, at have 8 KERNER kørende
samt 16+ i RAM..

Så jeg holder mig til det jeg har = 2x2,85ghz + 2GB ram
og det kan jeg få det mest vidunderlige ud af...
Hvis man ikke har for travlt..

Har du forrsten prøvet at forhøje din VIRTUELLE RAM
Pas på med ikke gøre den for stor = øjblikkelig genstart.
http://www.gratisimage.dk/image-F509_4ECAA111.jpg

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-11-11 19:41

Glemte lige at stavefejl følger med = helt gratis'

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-11-11 20:26

Du har sgu mange sjove påstande

Selv MS siger minimum 2Gb - men til nød kan det meste køre på 1 - IKKE under....

Jeg vil påstå der ALDRIG har været solgt en PC med Vista og "blandede" ram i de størrelser (512+256) for den kører næppe med TRE ramblokke

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 21-11-11 20:29

Her kan du se hvad MS anbefaler.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-vista/products/system-requirements
Jeg vil dog anbefale 2GB ram frem for 1GB.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 21-11-11 20:50

der er mange interessesante indlæg
jeg kommer med flere suplerende spørgsmål/oplysninger
når jeg får computeren her, på onsdag
måske lidt om joblisten
Erik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-11-11 21:00

Lad du joblisten være og sæt flere ram i maskinen

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-11-11 21:39

Citat
Her kan du se hvad MS anbefaler.

Håber fandme i kan holde fast på stol og taster/ og andet
----
Den første maskine jeg KØBTE færdig, var med en
1,2? intel + 128MB ram/ 20GB harddisk
og den var bare HURTIG = win3
Gad vide HVAD MS anbefaler nu OMDAGE...?

og den kørte sgu jeg altså også en vista PÅ ........128MB ram
512mb ram mere og den kørte WIN7 UDEN problemer
Så jeg aner ikke hvor i har de tal fra - NU omdage......
Men som skrevet sidder jeg også ved en gammel old-sag, der sikkert
kan klare de fleste opgaver bedre end ? andre´s.
Kan jeg da læse mig til ___herinde.

Men om i bare er forkælede og har hurtige maskiner/
MED MASSER AF FEJL og andet = hæ/ hæ
Griner rent - af grin, når de store ikke kan følge de små/
OG HJEMMELAVEDE strik sammen pc´er.
der intet koster at lave - REN VIDENSKAB/ lidenskab.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-11-11 21:43

BTW
Min maskine har ALDRIG kunne æde de stakkels 2GB ram jeg har på den.
Om den pløjer sig gennem de bedste og hurtigste spil = jeg gider spille.
Den kommer som MAX op på 1,2GB i brugt ram
-----

Men sig det er min PC der ikke = osv...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-11-11 22:02

hvis han har en original windowsinstallation, har han også et udmærket virusprogram integreret i windows. det skal bare aktiveres, hvis det ikke allerede er det. og når du så smider et ekstra virusprogram ind, får computerer alt for meget arbejde med at håndtere dem begge på en gang.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 21-11-11 22:02

Hvis den kører ualmindeligt langsomt kan det skyldes, at der kører to antivirusprogrammer samtidig.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-11-11 23:45

Citat
hvis han har en original windowsinstallation, har han også et udmærket virusprogram integreret i windows. det skal bare aktiveres

Har ALDRIG set det - på en Vista, (ikke at sige det ikke findes = hvad hedder det så)
der - imod kan den´s Firewall + sikkerheden i samme være en pine i PLAGEN

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-11-11 12:21

trimare46 og Thyregod8 I skal ikke male fanden på væggen, spørger har ikke på noget tidspunkt sagt at der er installeret 2 antivirus programmer.

Citat
hvis han har en original windowsinstallation, har han også et udmærket virusprogram integreret i windows. det skal bare aktiveres, hvis det ikke allerede er det. og når du så smider et ekstra virusprogram ind, får computerer alt for meget arbejde med at håndtere dem begge på en gang.

Og for en gang skyld må jeg give nomore ret, hvor er det og hvad hedder det integreret antivirus program i Windows vista???

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 22-11-11 13:10

Til webnoob: Spørgeren skriver han har lagt et antivirusprogram ind. Samtidig bliver antivirusprogrammet fra windows aktiveret ved installationen. Der kan altså være to antivirusprogrammer o firewall, der kører samtidig, hvis det ene ikke bliver deaktiveret. Hvis to antivirusprogrammer kører samtidig, vi programmerne tage resurserne ogsystemet kører meget langsomt.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 22-11-11 13:15

jeg har tidligere kørt med Vista på en computer,
jeg kan ikke huske noget om, at der var antivirus indbygget i den, dem der skriver det,
bedes fortælle mig, hvor det ligger og evt, hvordan jeg fjerner det,
der var på computeren, et ikke opdateret antivirus program, som jeg selvfølgelig, har fjernet,
jeg hentede ca 600 MB opdateringe til computeren (aldrig gjort)

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-11-11 14:21

Thyregod8 hvad hedder det antivirus program som skulle være integreret i Windows? Er det i alle Windows versioner eller er det kun i Vista?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-11 14:35

Citat
Er det i alle Windows versioner eller er det kun i Vista?

Det er i alle de maskiner der er preinstalleret.....

Det er det de lever af - softwareprogrammer der skal købes....

Det HEDDER Symantic (Norton) på fleste

mon ikke det er det der menes med preinstalleret.....

Men hele diskussionen tager en forkert vending.....

Maskinen er LANGSOM fordi den mangler RAM

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-11 14:39

Desuden stemmer data ikke med fakta....

Fakta er at der IKKE er solgt maskiner med preinstalleret Vista og "kun" 762 Mb ram

Så enter er ram opgivet forkert eller maskinen var ikke preinstalleret med Vista...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-11 14:40

Hovsa - 768 naturligvis...

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-11-11 14:46

Refi, jeg ved ikke hvad jeg skal synes om dit indlæg Spørger skriver ikke noget om 762MB ram. Men du har kastet lys over spørgsmålet, for spørger skriver ikke noget om den er nyinstalleret med Vista eller om han bare supportere en eksisterende installation, det tyder dog ikke på at spørger kunne finde på at installere et antivirus program på en PC hvor der allerede er et uden og fjerne det andet.

Det kan være det er det samme Thyregod8 mener som du skriver, men han svare ikke på det.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 22-11-11 14:58

Refi
jeg kan selvfølgelig kun videre give de oplysninger, manden har givet mig
jeg har bedt om kviteringer/vejledninger/DVD skiver
der var med computeren, da den blev købt,
han kan ikke finde noget, han er ikke typen på en der siger noget forkert
som tidligere skrevet, får jeg computeren, igen imorgen,
så vil jeg oplyse type

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 22-11-11 15:37

Til webnoob: antivirusprogrammet hedder "Security Essentials" og der indbygget firewall i XP.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-11-11 15:47

Jamen Thyregod8 så tager du fejl, Microsoft Security Essentials er IKKE integreret i Windows, det skal installeres lige som et hvilket som helt andet program for at man kan bruge det. Windows firewall ja den er integreret, men den har ikke noget med antivirus og gøre. Installeret man MSSE så kan man vælge om kan vil aktivere Windows firewall, men det er ikke et krav.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 22-11-11 15:50

Men fakta er at maskinen kører langsomt, hvis der kører to antivirusprogrammer og firewall samtidig.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-11-11 15:52

vil den så stadig være langsom hvis der kun er et antivirus program og en firewall eller skal firewallen også væk???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-11 15:57

Citat
Spørger skriver ikke noget om 762MB ram.

Citat
der 768 Ram i den

Bortset fra min stavefejl jeg rettede - SÅ JO

Derfor er det hul i hovedet (hvis data passer) af forsøge noget som helst FØR den har fået mere ram

Det samme gælder for vista DEN ER KØBT MED....

Læser du ikke spørgsmålet

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 22-11-11 15:58

Thyregod8
jeg har installeret AVG
hvis der er andre antivirus programmet (gemt i Vista)
kan du måske fortælle mig hvor de ligger

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-11-11 16:01

ferik det er der ikke.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-11-11 16:28

Jeg tror der menes at (som refi refererer til) er at der tit er preinstalleret et antivirus program på de pc man køber med preinstalleret windows. Og det er noget der bliver lagt på for at de på den måde tjener fra leverandøren af softwaren. Og det må ikke misforståes at det er i windows det er indbygget. Det er blot installeret på pcen. Men det er jo slet ikke sikkert at der er et ekstra antivirus program.
Derfor mener jeg også at vi ikke skal forhaste og konkluderer noget udfra gisninger men forholde os til facts, og det er at pcen kører langsomt og der så bliver spurgt om det kan slyldes mangel på ram. Og i efter min mening er det højst sandsynligt det der driller. At vi så er flere der mener at hvis pc en er købt preinstalleret med Vista så er den født med mere ram.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 22-11-11 17:04
Kommentar
Fra : ferik

Dato : 23-11-11 17:48

jeg har nu fået computeren tilbage, det er en
Acer ASPIRE 4520
der er 1024 Ram (heraf bruges de 256 formentlig af grafitkortet)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-11-11 18:49

Det ændrer ikke på at det stadig er den bedste start at sætte minimum 2Gb i den...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 23-11-11 21:06

Ja læs blokken, der menes også min 2GB er det bedste. Jeg opgraderede også selv, da jeg købte vista

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-12-11 12:13

Du kan køre en Vista på 512mb, det er selvfølgelig bedre med mere.

Prøv at slukke for AV program, du skal selvfølgelig os sluk for netforbindelsen,
så kan du se om det er det der driller! der er os Windows Defender, det kan os slåes fra.

Du kan os kig i opstart for at se hvad der kører, der er sikkert en masse med autoupdate osv.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 02-12-11 12:25

Hvis der kun er 512MB så burde windows aero være slået fra, men du bør lige kontrollere at det er.

Kommentar
Fra : return

Dato : 02-12-11 12:31

hej ferik

har fundet det her og linket er det samme som står her nedenfor

http://newz.dk/tekniske-krav-til-vista-offentliggjort

Tekniske krav til Vista offentliggjortVia Microsoft, af newz-quimby
19. maj 2006 12:32Så kom de endelige tekniske krav til Windows Vista frem i lyset. Microsoft kører med to forskellige krav til brugernes computeres specifikationer. Et krav for dem som blot vil have Vista installeret og et andet for dem som vil kunne benytte sig af alle de nye ting i Vista.
For den første type (Windows Vista Capable) er kravene flg.:
800 MHz processor, 512 MB hukommelse og et grafikkort der understøtter DirectX 9
For den anden type er kravene flg.:
1 GHz processor
1 GB hukommelse
Et grafikkort med 128 MB RAM som samtidig skal understøtte Vistas nye grafik driver
Microsoft har i dag også udgivet et værktøj som kan fortælle dig om din computer vil kunne køre Vista.

hilsen return

Kommentar
Fra : return

Dato : 02-12-11 12:36

hej ferik

http://www.computerworld.dk/art/33988/microsoft-afsloerer-hardware-krav-til-vista

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/products/system-requirements

det sidste link er fra selveste microsoft så håber da du kan bruge det til at kunne blive klogere på
hvad vista faktisk kræver af en pc for at kunne køre
hilsen return

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 500 point
Dato : 02-12-11 15:59

Pc kan og vil altid være en alm kontor pc der ikke kan være hurtig på nogen områder, og nu grafikkortet ogs "æder 256 MB af ram, er det på tide at skide nogle flere GB i.
Jeg kan ikke huske i denne lange tråd om hvilke type ram det er der er monteret i, men til de priser ram koster, kan det ikke svare sig at lade være.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 03-12-11 12:51

Du kan bruge dette her program så du kan se hvad maskinen indeholder
http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
Dernæst ville jeg bruge Microsoft Security Essentials virus program

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 03-12-11 13:30

tak for de mange indlæg
computeren er nu FORMATERET
og den kører nogenlunde
ejeren overvejer at købe en ny
jeg lukker tråden nu, og trækker lod om point

Godkendelse af svar
Fra : ferik

Dato : 14-12-11 13:44

Tak for svaret Fijala.