/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Aale lukning af bildæk
Fra : svendgiversen
Vist : 841 gange
160 point
Dato : 04-08-11 18:55

Jeg har nu fulgt kloge anvisninger her i kandu til mit tidligere spørgsmål og har fundet et bildæk, der er så smalt at jeg har kunnet "sy" indersiderne sammen; jeg brugte hverken sy- eller stål- tråd, men strips, der jo bruges som håndjern, så de holder nok også til ål...

Der er allerede to huller i slidbanen med ca 20 cm afstand,
lidt firkantede, men måske store nok, til at de små ål som vi gerne vil fange, smømmer derind,
og så kommer spørgsmålet:

Når vi hiver bildækket op vil ålene jo flygte ud af de to huller,
hverken min kone eller jeg kan dykke og spærre for dem.

Der må da kunne laves en mekanisme,
der først lukker de to huller ved et simpelt træk med en tynd line
inden bildækket halet op på land med et tykkere reb?

Hvem har forslag til en sådan lukke mekanisme??

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 04-08-11 19:01

Da jeg fiskede med dæk havde jeg to huller på hver side af dækket ( altså 180 gr. fra hinanden)
Disse var runde ca 8 cm ..Firkantet går nok også
Jeg bandt en snor ved det ene hul ( til at hive dækket op med) og foran det andet hul " i bunden" havde jeg sat finmasket ruse net foran.
Når jeg hev dækket op rendte vandet ud gennem nettet, og ålene ( som sommetider var der ) blev i dækket .

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-08-11 19:15

Altså et bildæk, suppleret med en ruse, så kan vi vel lige så godt købe og udsætte ruse?

Jeg tænker enten på noget elastisk, som et gammelt bildæk rundt om fælgen,
der holdes ude fra ålehullerne af den pind jeg først hiver hjem??

Eller en fjeder mekanisme, der holder hullerne åbne, indtil jeg hiver i snoren???

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 170 point
Dato : 04-08-11 19:21

Nej nej,,, du misforstod mig.... Jeg satte bare et stykke net over hullet ( som ville vende nedad under ophalning) . Du kan også bruge kyllinge tråd
Hvis du hiver godt til ,idet du tager dækket op fra bunden når ålen ikke at svømme ud .
De skal jo ikke stå ret dybt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-08-11 10:11

Foreløbig tak, sverola...

Jeg fik jo ikke nogen løsning, hverken på mit rubber band eller spring forslag.
Nu har jeg selv lavet en lappe løsning:

Jeg fandt et gammelt pude betræk og to korte jernstænger som jeg lagde i hver side af betrækket,
så monterede jeg to kabel holdere, næsten på midten, vinkelret på de to åle huller,
ved at trække dem gennem to af de strips, der holder dækket lukket indvendig,
og jeg stak enderne af den ene stang i pude betrækket gennem hullerne i kabel holderne...

Nu monterer jeg et lige langt træk gennem de to kabel holdere og forbinder til yder enderne
af den anden stang, der skal ligge yderst fladt på havbunden.

Når jeg så trækker i linen er det første der sker, at pudebetrækket svøbes rundt om dækket
og dækker ålehullerne, håber jeg?

Er der ingen der har en bedre løsning??

Er det noget jeg kan patentere?
Mine ældre patenter har jeg solgt alle sammen...

Og sverola, jeg overjer at bore afløbs huller i modsat side, men er bange for at ålene får træk??

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 05-08-11 15:46

Citat
Når vi hiver bildækket op vil ålene jo flygte ud af de to huller,

Nææ,.. ikke hvis du ser situationen med ålens øjne,
ålen betragter dækket som et skjulested, eller hjem / jagthytte, hvor den føler sig tryg,

ål,. har det med at skjule sig i huller,
så når du trækker dækket op, vil ålen/e foretrække at blive i dækket,

det er noget jeg har læst for år tilbage,
men kan ikke huske hvor,.. men du kan jo afprøve teorien,

hvorfor tror du ålene svømmer ind i et dæk,
der er langt større chance for at finde mad udenfor dækket.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 05-08-11 16:26

ålen gemmer sig i dækket om dagen, og vil derfor ikke stikke af hvis du trækker dækket op forsigtigt.

men tror ikke det er lovligt at fange dem med denne metode længere, ålen er truet og er ved at uddø.

http://lystfiskeroplysningen.dk/Fredning-mindstemaal/fredningstiderogmindstemaal.htm

http://ditcentrum.nordjyske.dk/forums/p/80793/151960.aspx

hilsen cimbombom

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-08-11 16:49

Vil nu først prøve uden lukke mekanisme, måske er der slet ingen ål i dækket?
Der var ingen i mit morakker rør.

Hopper nogen ud, når jeg haler det op, må jeg revurdere...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-08-11 10:04

Tak for svaret sverola.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-08-11 13:34

Selvtak ....Svend..
Du må nok regne med at dit dæk skal lægge i vandet i ganske lang tid før du får ål....Ål er meget følsomme overfor fremmed lugt.
Jeg har set at fiskerne heroppe i Norge ( da det var tilladt at fange ål ) smurte deres tejner med rejer før de lagde dem ud ..
Måske var det en ide at lægge et par orm ind i dækket ???!!!

Held og lykke