/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Hvordan fange ål i bildæk
Fra : svendgiversen
Vist : 4513 gange
100 point
Dato : 22-07-11 12:33

Jeg husker fra min barndom at nogle kunne fange ål i gamle bildæk, men hvordan?

Hvorfor kryber ålene ind i bildækket?
Og især hvordan undgår vi at de svømmer væk når man haler det op??

Ved alternativet drønrør skal man jo lukke begge ender først,
men måske er ålene blevet rundtossede...

Skal man have fiskekort for at tabe et bildæk i fjorden og hale det op igen???

Accepteret svar
Fra : ferik

Modtaget 110 point
Dato : 22-07-11 12:45

man samler dækket med ståltråd hele vejen rundt, så det er lukket i inde cirklen,
og skærer et enkelt hul i slidbanen, som man så holder hånden over når man tager dækket op, og hælder indholdet over i et net,
desvære er der næsten ingen ål i Limfjorden længere,
det er vist heler ikke lovligt mere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-11 12:52

Ja hvis du fanger ål ved at "tabe" en dertil indrettet bildæk og der tilfældigvis går en ål i dækket, så skal du have fiskekort for at hive dæk med ål op, når dækket bliver syet sammen så bliver det et fangstredskab, læs § 36: http://fd.fvm.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2FFiles%2FFiler%2FFiskeridirektoratet%2FAal%2F1199.pdf
hvordan du gør, jo du syr fælgkanterne sammen og laver et hul i slidbanen, ålen kan lide at sove i mørke og svømmer ind ad hullet, du går så ud til dint dæk og holder en hånd for hullet mens du trækker dækket op, det kræver øvelse og de første mange ål vil smutte fra dig, de er hurtige til at komme ud og de har hørt at du kommer plaskende ud til dækket

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 22-07-11 13:29

O.V.N
? mener du at denne fangst metode er lovlig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-11 13:47

Ved det ikke, jeg har hørt både at det er ulovligt og at det skulle være lovlig, et sammensyet dæk er et fangst redskab og må vel så benyttes i den perioden (august-oktober) hvor ålen må fanges, jeg har også hørt at det skulle være ulovligt at fange ål i Limfjorden men ved heller ikke her om det passer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-11 13:48

Min motto kunne være: Hvis man ikke spørger så får man ikke et nej

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 22-07-11 13:53

ovn skriver
Min motto kunne være: Hvis man ikke spørger så får man ikke et nej
FULDSTÆNDIG ENIG

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-07-11 13:55

Foreløbig tak, nu ved jeg at dækket skal ændres til et fangsredskab.

Og i vort tilfælde ikke Limfjorden men Flensborg Fjord...

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 22-07-11 13:58

du skal nok regne med, dækkene skal ligge nogen tid i vandet,
inden de første ål vil være i dem

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 22-07-11 14:01

husk at jeg ikke samler point

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-07-11 15:19

Her er der noget lovstof vedr. fredninsbælter - jeg har ikke læst det igennem

http://fd.fvm.dk/Regler_om_fredningsbaelter.aspx?ID=17218

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 22-07-11 18:07

- bedst med et vinterdæk...

God weekend

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-07-11 18:25

Citat
Ved alternativet drønrør skal man jo lukke begge ender først

"Drønrør", er det rørbomber ?
Det er altså ulovligt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-07-11 12:36

Citat
hvordan du gør, jo du syr fælgkanterne sammen og laver et hul i slidbanen, ålen kan lide at sove i mørke og svømmer ind ad hullet, du går så ud til dint dæk og holder en hånd for hullet mens du trækker dækket op, det kræver øvelse og de første mange ål vil smutte fra dig, de er hurtige til at komme ud og de har hørt at du kommer plaskende ud til dækket

Det er da ikke et problem for svendgiversen .... han får da kanduer til at hjælpe .... så får de som tak måske en ål .... hvis der er nok

Citat
Fra 2012 skal det være helt forbudt for lyst- og fritidsfiskere at fange ål i ferskvand - både med fiskestang og med ruser eller andre fiskeredskaber.

http://www.ulnits.dk/biologi/aalefangst.htm

Citat
Her er et par gamle måder at fange Ål på, desværre er det forbudt i dag.

Du må selv finde det på siden

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/53703

Citat
Jeg husker fra min barndom at nogle kunne fange ål i gamle bildæk, men hvordan?

Mangt og meget er sket siden du var barn

Citat
o.v.n.

Dato : 22-07-11 13:48

--------------------------------------------------------------------------------
Min motto kunne være: Hvis man ikke spørger så får man ikke et nej

Citat
Skal man have fiskekort for at tabe et bildæk i fjorden og hale det op igen???

svendgiversen

Du ved jo godt, at du er ved at bevæge dig på dybt vand.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-07-11 13:00

En af grundene til at ålebestanden kun er 5% af hvad den har været var at EU eksporterede store mængder af glasål til kina hvor de åd de snotklatter med største fornøjelse, denne eksport er nu forbudt.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-07-11 16:07

luffe A

Citat
"En af grundene til at ålebestanden kun er 5% af hvad den har været var at EU eksporterede store mængder af glasål til kina hvor de åd de snotklatter med største fornøjelse, denne eksport er nu forbudt."

har du links til noget hvor man kan få dokumentation for dit udsagn-glasål er jo i dag mere værd end guld til bla danske Ålefarme-desværre når de så ikke frem til Saragassohavet og gyder.
Meget af tilbagegangen skyldes efter min mening også at al ålegræs næsten forsvandt i 70-erne 80-erne ( ?? kvælstofudledning- "klimaændring" ) I 50/60 erner var der glasål under hver en sten vi vendte i den lokale å .
Vi må prøve med en ny inversiv art : Elektriske ål -kan suplere vindmøller og lyse festligt op på tallerkenen hos vore gourmet resturanter

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-07-11 16:33

Citat
har du links til noget hvor man kan få dokumentation for dit udsagn

http://i.pol.dk/tjek/tjekmad/produktion/article1257285.ece

Desuden så jeg en udsendelse på National Geographic hvor de hældte tusinder af glasål op på borde for at sortere dem inden de blev sendt til de altædende kinesere.
Ålene var fanget af franske fiskere.

Nå ja, elektriske ål, de er jo ret kødfyldte, men jeg vil sgu ikke spise bly og syre

Som lys ? Det kan kun blive til en glimlampe, faktisk sparer de på energien og giver kun et mindre stød for at bedøve de dyr den spiser, de helt kraftige stød som slår mennesker ihjel udmatter dem temmelig meget.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-07-11 17:02

Luffe A
tak for linket
umiddelbart forekommer det mig modstridende:
alle ål der fanges i danske have er glasål -alligevel finder de vej til påskebordet ??

Har aldrig fået glasål til påskebordet men heldigvis et glas til den røgede slange på bordet.

Selv om jeg mener" Greenpis "er en slags naturteoristforening kan der der være noget i at holde igen med ålefangsten ( ? glasål /Gulål? /blankål ) indtil det er lykkedes at få ålen til at yngle i "dambrug" eller "genmanipule" den til at klare jobbet.

FRA ARTIKLEN

"Hos Coop lægger forbrugerpolitisk direktør Mogens Werge mere vægt på argumentet om, at de ål, der udsættes i danske farvande og vandløb, trods alt findes i et større antal, end hvis de selv skulle svømme herop. Men han er enig i, at deres videre skæbne er uvis - bortset altså fra dem, der ender på de danske påskeborde. "

"Alle de ål, der fanges i de danske have er enten glasål, der er vandret igennem de europæiske flodsystemer hertil, eller også er det glasål, der hentes fra Atlanterhavet og bringes op til danske opdrættere«, har Christoph Mathiesen, fiskeekspert hos WWF, tidligere udtalt til Politiken. "

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-07-11 18:19

Citat
Selv om jeg mener" Greenpis "er en slags naturteoristforening kan der der være noget i at holde igen med ålefangsten

Jeg er heller ikke den store tilhænger af Greenpeace da de har skudt sig selv i foden nogle gange, men her er der tale om advarsler der kommer fra flere hold.

Apropos, jeg tror sgu det snart er 30 år siden jeg har smagt en ål, går der 30 år endnu må den finde et hul i jorden over min 1-værelses 3 alen under jordoverfladen.

Og nej, ikke røgede ål til mig...........

Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-07-11 06:47

En alternativ ( ? økologisk fangstredskab ) metode.
I min barndomsby ( før fjernsyn blev hvermandseje ) lå slagteriet lige ned til fjorden. Småbådsfiskerne fik kohoveder som de bandt en snor i og smed i fjorden . Lige før solopgang var det så hovederne op i bådende i en vældig fart -efter sigende skulle hovedet være "befolket" med rigtig mange ål -velbekomme.

Kommentar
Fra : PeterLauridsen

Dato : 25-07-11 09:19

Bildækmetoden må være mindst 100 gange mindre effektiv end en ruse. Bildækket fisker med et lille hul, rusen fisker med hele sin rad og en rusefælde i hver ende.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-07-11 09:30

Det er vel fordi ålene søger ly i mørket, altså ikke en ren areal betragtning?

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-07-11 08:13

Tak for svaret ferik.

Kommentar
Fra : villus

Dato : 28-05-12 22:00

Køb dog ruser og og sæt dem fra august til oktober november. køb fiskekort og ikke alt det plat,som I ellers kan finde på. Reglerne er lavet fordi vi skal overholde dem.Tænk på at vi selv har været med til at ødelægge fiskeriet. Hvem eller hvad tror I egentlig I er?