/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hulrumsisolering Hvordan
Fra : svendgiversen
Vist : 1472 gange
372 point
Dato : 16-07-11 13:43

Vi har et ældre hus hvor det kniber med at holde varmen om vinteren
og overvejer at hulrums isolere, men hvordan?

Min kone tror, at man kan få gratis granulat på lodseren,
er det rigtigt og hvad slags granulat??

Hendes søn vil leje et indsprøjtnings udstyr, men hvor sprøjter man, og hvorhen??

De er lige ved at bestille en gammel murer til at udtage mursten til indsprøjtningen...
Men hvor hvor udtager man mursten, i hvilken højde og afstand???

Selv tror jeg mere mere på at få eksperter til at hulrumsisolere,
men det er ikke mit hus og jeg har problemer nok med mit eget gode gamle hus.

Hvem kan informere om hulrumsisolering????
og hvad gør jeg, der her må holde en lav profil?????

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-07-11 14:00

Citat
Selv tror jeg mere mere på at få eksperter til at hulrumsisolere,

Jeg ville vælge dette, altså en ekspert!

Meeen hvis du venter et øjeblik så komme "kandu dronningen" eller "kandu kongen" nok med et super svar

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-07-11 14:10

Da vi for mange år siden fik hulmursisoleret, kom der en proff. han fjernede mursten fordelt over hele væggen - altså ikke kun i toppen - og sprøjtede efterfølgende skum ind. (Han kunne tjekke at hele væggen var fyldt ud, når skummet kom ud af alle hullerne). Jeg kan ikke længere se afstanden da vi har fået væggene malet

Der er også nogle der får hulmursisoleret med noget papirgranulat - og det er der delte meninger om - nogle sværger til det, andre siger, at man kan risikerer at det synker sammen eller i værste fald, suger fugt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-07-11 14:17

Det er da en hel "religion" hva man skal vælge idag, godt vi ikke havde så mange muligheder dengang

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/798

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 16-07-11 14:38

Jeg ville klart vælge en ekspert.

Vi fik denne løsning:
http://guiden.rockwool.dk/vaerktoejer/arbejdsvejledninger/efterisolering/hulmursisolering

Det fungerer fint.

Gratis granulat har jeg aldrig hørt om.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-07-11 14:59

Citat
sprøjtede efterfølgende skum ind

Skum=rockwoolskum, det var sådan noget trævlet noget

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-07-11 15:43

Foreløbig tak, dette fra Nordsteds link er tættest på,
selv foretrækker jeg en professionel løsning.

Så købte jeg Polystyre i store sække i et byggemarked og hældte det ned samtidig med at jeg "vibrerede" det på plads med en lang gardinstang. Itoppen lukker man af med en stribe Rockwool og lægger taget på igen. Det er sgu´da nemt og skide billigt

Skide billigt, men hvor effektivt??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-07-11 17:42

Citat
Foreløbig tak, dette fra Nordsteds link er tættest på,
selv foretrækker jeg en professionel løsning.

Hvorfor holder du dig så ikke til svaret fra Kladi ????

Citat
Jeg ville vælge dette, altså en ekspert!

Men i stedet vælger du at fremhæve dette indlæg

http://www.kandu.dk/spg156853.aspx#1805331

den samme bruger skriver efterfølgende

Citat
Nordsted1

Dato : 16-07-11 14:59

--------------------------------------------------------------------------------

Citat
sprøjtede efterfølgende skum ind

Skum=rockwoolskum, det var sådan noget trævlet noget

Ergo er det en "proff" , som Klaudi skriver, du skal fat i, hvis det skal laves korrekt.

Husk at du på nuværende tidspunkt kan få tilskud til forbedringer på huset

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-07-11 18:52

hvis du ikke har erfaring med den slags, kan du godt glemme at gøre det selv. og det isoleringsaffald du får på lossepladsen er ikke egnet til at hulmursisolere med. det skal først grannuleres og det kræver en speciel maskine.
og hvis du skal ud og leje alt værktøjet og så først til at finde ud af, hvordan du gør det, bliver det sikkert dobbelt så dyrt som hvis du tager et autoriseret firma.

tømreren

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-07-11 19:19

Det var straks bedre...

Alle kan jo sige: Vælg en ekspert.

Og i modsætning til Kladis svar, havde Nordsteds link jo en henvisning til det jeg eftersøger:
Hvordan gør vi det som ikke eksperter?

Jeg tror nu mere på tømmeren, men er der ikke nogen der kan anvise,
hvor og hvordan man får og indsprøjtet isolerings granulat??

Sidst fik en kandu bruger gratis kirsebær hos mig,
du kan også få et ekspert job her, som isolerings rådgiver...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 16-07-11 21:13

Citat
hvor og hvordan man får og indsprøjtet isolerings granulat??

troede det var det jeg havde linket til - men som sagt det var ikke "gør det selv", men videoen viser hvordan det bliver gjort. Det var mere det jeg ville vise.

her kan du købe stenuldsgranulat:

http://www.lavpristrae.dk/paroc-isolering-granulat-p-153.html

der er en videre henvisning til frimaet - hvor du kan læse videre

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-07-11 23:56

Der er meget delte meninger om hvad der skal bruges.
Selv hælder jeg mest til et mineraluldsprodukt, som absolut ikke kan suge vand.

Noget andet er at hulmursisolering ikke bidtager så gevaldigt meget til at øge husets isolering.
Effekten afhænger en del af hvor bredt hulrummet er, og hvor mange kuldebroer, der er i form af sammenmuring af yder og indermur. Det sidste har været meget brugt i hjørner og ved vinduer og døre.

Når effekte ikke er så stor er det også fordi et hulrum i sig selv er isolerende. Brede hulrum kan dog give mulighed for cirkulation af luften . Den hæmmes ved et isoleringsmateriale, som er tæt nok.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-07-11 01:25

Jeg har engang hulrumsisoleret et helt hus med gamle aviser....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-07-11 06:10

Husk at der pt er fradrag for håndværkerudgifter.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-07-11 10:49

Der er ca 10 cm bredt hulrum, muren er ca 2,5 m høj og længderne tilsammen ca 25 m,
det giver et brutto behov på ca 7 m^3 granulat.

Jeg tror med gratis? granulat er der tale om polystyren, et emballage affalds produkt på lodsepladser,
men rigtigt det skal jo findeles så næppe helt gratis??

Selv havde jeg også foretrukket mineral uld.

Og så er der spørgsmålet om manglende hulrum (kuldebroer) og fyldning?
Hvis vi kan få 5 m^3 pustet ind som amatører skal vi vist være glade??

Ud fra jeres udsagn vil jeg fortsat argumentere for en betalt professionel løsning...

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-07-11 12:15

Vi fik lagt 200 mm papirgranulat på loftet og hulmurisoleret garagen. Det suger ikke fugt, er ikke brandbart og synker ikke sammen - det har det ikke gjort (endnu) efter 11 år! Hurtigt og effektivt arbejde. To mand. En der "fodrer" maskinen uden for huset, og en der "sprøjter" det ud over hele loftet, oven på det eksisterende 150 mm rockwool. 12.000 kr. for det hele 130 kvm bolig og 36 kvm garage.

Hulmursisolering er ikke et "hjemmeprojekt".

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-07-11 13:12

Jeg troede ikke der var penge i at genbruge polystyren.
Men på den anden side......planteskoler f.eks afleverer nok adskillige kubikmeter der blot ville fylde naturen i en million år.

http://www.rainer-byggeri.dk/isolering/Hulmursisolering.html

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-07-11 10:10

Jeg har nu kontaktet min kones lokale losseplads og ingen gratis flamingo der mere,
som antydet ovenfor er der ikke penge i det. De har tidlige haft en aftager...

Jeg vil nu som et sidste forsøg spørge min fyldeplads her i Sønderborg,
og til allersidst her i kandu:

Er der nogen der kender til gratis/billig udlevering af flamingo???

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-07-11 10:13

Se nu og få bestilt en PRO til det arb.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-11 10:47

Måske noget du bør overveje, håndværkerne heromkring hvor jeg bor fraråder hulmurs isolering i ældre huse, muren kan ikke ånde/ventilere sig selv efter en sådan behandling og der kommer fugtproblemer med risiko for svamp og andet, det er slet ikke sikkert at hulmuren er dyb nok til at du nogensinde får tjent udgiften hjem igem, hvis der for eksempel kun er 5-7 cm. og indbyggede kuldebroer, så kan det slet ikke betale sig, det blev vældigt populært at hulmurs isolere da olien pludselig steg voldsom i pris for mange år siden og det gav da også en besparelse i energiforbruget, men erfaringer fra dengang viser at det ikke er uden problemer at fylde hulmuren op i et gammelt hus.
Efter den forklaring valgte jeg at isolere indvendig i huset, et 100 mm. træskelet på ydermurene fyldt op med 100 mm. Rockwool og dampspærre og inderst en gipsplade, det er nemt man kan eventuel selv isolere eller bruge en tømrer til arbejdet det tager ikke mange timer så det ødelægger ikke budgettet, og den gamle ydermur kan komme af med eventuel fugt og stå i mange år endnu.
Men du skal selvfølgelig have spartlet og malet eller tapetseret den nye væg bagefter = mere arbejde og flere udgifter som du sparer ved at hulmurs isolere og måske ødelægge ydermuren

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-11 10:55

Granulat af flamingo eller stenuld eller hvad det nu er lavet af synker sammen med tiden og så er du jo næsten lige vidt, hvis du vil hulmurs isolere så hyr en prof. til jobbet som bruger den slags skum som Nordsted1 omtaler, det er Rockwool og det synker ikke sammen i hulrummet som granulater gør

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-11 10:57

Citat
Og så er der spørgsmålet om manglende hulrum (kuldebroer) og fyldning?
Hvis vi kan få 5 m^3 pustet ind som amatører skal vi vist være glade??
du tvivler jo selv på om det er en økonomisk forsvarlig måde at løse problemet på

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-07-11 15:42

Igen tak,
rigtigt det er mig der tvivler, men det er min nye kone der ejer huset,
og det er hendes søn der vil hjælpe med amatør løsningen.

Ved jeres hjælp håber jeg nu at have argumenter nok for en proffesionel løsning?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-07-11 19:21

Hej svendgiversen.
Som mange andre har sagt--kan kun gøres af proffer med spesielt indsprøjtningsudstyr.
Ring til Jakob og få en ordentlig professionel forklaring af en ekspert.
Hvis han forklarer dig hvordan du kan måle hulmuren op, kan han også give dig en pris, ellers kommer han og måler op, giver uforbindende pris, og så kan du jo se om du kan få det billigere.
Han kommer over hele landet.
http://isomaster.dk/
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-07-11 20:32

>Ring til Jakob
der bor i Nordjylland; huset ligger på Fjordvej i Egernsund med kort udsigt til Tyskland...

Der er sikkert lokale alternativer til Jakob,
men lige nu er jeg begejstret for ovn´ s alternativ: Indvendig isolering.

Mon ikke det er en bedre og billigere løsning?

Hvordan overbeviser jeg familien herom??

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-07-11 21:52

Det var såmænd kun for at du kunne få en snak med en flink fyr der vidste noget om det.
Du kan sikkert sagtens finde en lokal autoriseret rockwool isolatør der kan klare problemet.
Personligt tror jeg ikke det er dyrere og så slipper du for alt bøvlet og svineriet indendørs.
Og det skader da ikke at forhøre sig.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-07-11 22:44

Når jeg læser dette indlæg

http://www.kandu.dk/spg156853.aspx#1806123

så vil jeg mene, at der er mere end

Citat
Men du skal selvfølgelig have spartlet og malet eller tapetseret den nye væg bagefter

det, der skal tages hensyn til.

Rummene bliver mindre, vinduespartierne (karme) og er der raditorer på ydervæggene, som evt. skal flyttes/varmerør ?

Hvad med elinstallationerne ? Der er meget at tænke over.

Gå en runde i boligen og tænk grundigt over de "gener/merudgifter", som det vil medføre, at isolere indvendigt.

Du skal selvfølgelig tage din nye kone med på "runden", det er jo hendes hus

Men hvorfor kontakter din nye kone ikke en lokal håndværker. Han/hun kan vel give et uforpligtende tilbud og evt. give gode råd ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-07-11 22:54

P.S.

Fodpaneler og dørkarme ? Det er jo noget, de fleste er prydet med. Skal det være gennemført, så skal det være gennemført. Men det er der er sikkert delte meninger om

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-07-11 23:13

I forhold til indvendig isolering:
En af mine venner i Ikast fik sit rødstenshus på 122 m2 hulmursisoleret i juni af en autoriseret indblæser, jobbet varede 2 dage og prisen var 10.000,- + moms og så fik han iøvrigt 2500,- i tilskud.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-07-11 08:36

Ja ans, jeg er selv lidt i tvivl, men med indvendig isolering tænker jeg kun på vest muren,
mest udsat og stort set uden installationer, med reol og malerier, min kone er kunstmaler.

Det er så kun en del løsning, men måske tilstrækkelig?

Og dabj, min kone kan også få isoleret ca. til den pris af en lokal håndværker,
det er det beløb hendes søn tror vi kan spare det meste af ved at gøre det selv??

Jeg vil forelægge hende det store tilskud hun kan få
og så har jeg vist argumenter nok til at vi undgår en hovsa løsning???

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 372 point
Dato : 21-07-11 09:43

Det er desværre ikke alt som er sparet der er tjent, hulmursisolering er et eksempel hvor i ikke selv kan udføre arbejdet og få et tilfredsstillende resultat, jo i sparer penge her og nu, men hvad med isoleringen? Er hulmuren fyldt op eller er der større eller mindre lommer uden isolering? Vil det billige stads i selv blæser ind blive hvor det skal eller synker det sammen og danner store uisolerede lommer?
Kort sagt så vil jeg gentage de andre: Hulmursisolering er for professionelle!
Indvendig isolering som jeg har valgt kan i selv helt eller delvis udføre, der kan i jo se om isoleringen er fyldt helt op, det kan i ikke hvis i puster lidt granulat ind i et hulrum, der er så flere hensyn at tage end dem jeg skrev i første omgang, Ans er inde på noget at det i skal overveje, murene blive tykkere og der skal ny tilsætning i vinduer og døre, eventuelle el-kontakter eller vandhaner på ydermuren skal flyttes (autoriseret installatør) vi fik ved den lejlighed udskiftet de 70-80 år gamle el-kabler og sat nye kontakter op svarende til nutidens behov (ikke helt billig) i gamle dage var det nok med 1 kontakt i hver rum, sådan er det ikke mere

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-07-11 10:02

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-11 02:33

Tak men jeg har jo stort set kun gentaget de andre som skrev at i bør få en professionel til at udføre arbejdet, det eneste nye jeg kom med er det med indvendig isolering