/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
tiltagende-aftagende måne
Fra : PeterPeter
Vist : 930 gange
25 point
Dato : 08-06-11 20:56

hej hej
Jeg kan se forskel på en måne, om den er tiltagende eller aftagende ! - Det har jeg styr på !!

MEN hvorfor skal jeg kunne se det ???
Hvad kan jegbruge det til at vide om månen er tiltagende eller aftagende ???

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 08-06-11 21:06

Så kan jeg se om månen er på vej til at blive fuldmåne eller ej - men hvorfor ???

Hvorfor er dette vigtigt at vide ????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-06-11 21:07

Citat
MEN hvorfor skal jeg kunne se det ???
det er kun dig selv som kan svare på det spørgsmål, har du intet at bruge det til, så glem hvordan du ser forskel og husk på noget du kan bruge til noget

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 08-06-11 21:13

så ved du hvor lang tid der ca. er til du bliver til en varulv!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-06-11 21:20

Hvem siger at det er vigtigt at vide?

Personligt synes jeg at det er rart at vide om vi bevæger os imod eller væk fra fuldmåne, det har ingen praktisk betydning, jeg kan bare godt lide det.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 08-06-11 21:22

OK - Troede det kunne bruges til noget, når man nu lærer om det i gymnasiet.... (min søn)

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-06-11 21:25

Det kan bruges til noget hvis du er heks, astrolog eller fuldmåne meditatør.

Eller vil arbejde med astronomi, fysik eller andre områder hvor månen involveres, f.eks tidevandsforsker

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-06-11 21:26

ps. Jeg lærte at tyde tegninger på gamle græske urner i gymnasiet, og det har jeg virkelig aldrig haft brug for siden.. Heller ike de latinske bøjninger jeg terpede.
Gymnasial uddannelse er en almen dannende uddannelse som skal ruste eleven til at læse videre og/eller begå sig i verden med en sund portion almen viden, derfor er det ikke alt man lærer der har et direkte anvendeligt formål.

Men hvis han lærer det i gymnasiet kan han vel passene spørge sin lærer hvad han kan bruge det til.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 08-06-11 21:39

der er så mange ting du ikke længere har brug for. Men det er vel altid godt at vide hvor det kommer fra. http://www.perbenny.dk/tid.html

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 08-06-11 21:44

Ja Ja - Jeg hører hvad I siger

Men jeg mener faktisk også jeg lærte om det i militæret - i BBF'eren (Blivende bestemmelser for felttjeneste)

Hmmm........ Troede faktisk der var en god grund til at vide det

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 35 point
Dato : 08-06-11 21:48

Tænker du på FFE (Felttjeneste for enkeltmand)?

Det har betydning for lyset og dermed kan det også have en betydning for hvordan du skal placere din stilling for ikke at være i silhouet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-06-11 22:31

Ja hvis en soldat har brug for at bevæge sig rundt i mørke, så er det ikke fuldmåne han skal vente på og så er det rart at vide om han skal vente 4 eller 14 dage før han kan flytte sig.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 08-06-11 22:38

Citat
Hvad kan jegbruge det til at vide om månen er tiltagende eller aftagende ???

........ du har sikkert også lært noget om religion / bibelhistorie,.
kan du bruge det til noget (fornuftigt),.. ?

månen har, (bl.a.) betydning for astrologi,.. hvis man tror på det,. !

religion / bibelhistorie,.. kan bruges af dem der tror på den slags,. !

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 08-06-11 22:45

hvis du betragter tidevandet,.. vil du bemærke at månen har en ualmindelig kraftig tiltrækning
på vand,...
et menneske består som bekendt af ca. 80% vand,...
så kan man jo fundere over om månens tiltrækning påvirker mennesket,..

Godkendelse af svar
Fra : PeterPeter

Dato : 08-06-11 23:02

Tak for svaret Kortoververden. Af alle svar var dit det bedste.... FFE - Ja, det var det den hed

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-06-11 23:09

FFE Hæfte 1: Terrænnet, lyset og vejret

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 08-06-11 23:49

Kratluskere he he