/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Hvordan på svaj
Fra : svendgiversen
Vist : 4498 gange
185 point
Dato : 04-06-11 11:57

Vi er ved at re-atiblere en gammel bade bro, der blev nedlagt af isen her i den kolde vinter.
Der har tidlige været en båd ved broen, og en nabo har senere haft en båd på svaj?

Det vil sige. at man har en ekstra pille ude i vandet og et tov mellen den og broen.
Båden ligger så tøjret midt i mellem, så den ikke støder imod eller driver væk...

Men hvordan/hvilket udstyr: Pille, tov, taljer, fortøjning, skal man anskaffe for at tøjre båden?
Og hvor køber man det, bedst og billigst i det Sønderjyske, helst nær ved Egernsund??

Foreløbig låner vi en jolle, men måske er der nogen der vil sælge en lille båd,
ikke for stor, men stabil (jeg kan ikke svømme) nok til ruse udlægning og andet fiskeri ???

Hvem vil på sigt købe billige Ål????

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-11 12:51

Fandt dette:

Der er slet ingen grund til beton og andre tunge ting for at have en jolle liggende for svej.
Bank en pæl i (mindst ½ meter), tag et bildæk - 2 meter kæde - 2 sjækler - 5meter 10mm tykt tov med en kovs i den ene ende.

Så tager du og stopper kæden igennem dækket låser det med den ene sjækel, i den anden ende montere du den anden sjækel og stikker den igennem kovsen, også kan du fortøje din jolle i snoren.

Fordelen ved at bruge et bildæk om en pæl er at det kan dreje rundt om pælen og dækket kan give sig når jollen trækker i det.
Det holder også i en storm !!
"

Er det ikke lidt for billigt?
Hvad er dækket, sjækel og, kovs

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-06-11 18:55

Hejsa Svend.
Citat
Det vil sige. at man har en ekstra pille ude i vandet og et tov mellen den og broen.
Båden ligger så tøjret midt i mellem, så den ikke støder imod eller driver væk...

Næææ nej du gamle.
Man "sætter" "banker" en ekstra pæl i vandet og bruger KUN den.
Hvis du gør som du beskriver vil båden kunne banke uanset havd du gør.
Alternativt skal du ha' en agterpæl også men så er det jo ikke for svaj.
KUN 1 pæl og naturligvis inde på lavt vand så du kan vade ud til den.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-06-11 19:06

Glemte lige at sige vi selv har ligget for svaj natten over.
Det man så gør er at ankeret smides ud ...ankerlanternen skal så tændes og du kan gå roligt til køjs.
Mange bruger det når de vel at mærke har strøm nok om bord ...så slipper de for at betale havnepenge,
Det er ALTID tilladt at gå i havn...OG ligge gratis i 2 timer for at få proviant og gå i bad.

Men det er så ikke aktuelt i dit tilfælde...det er jo ikke det du skal bruge en svajepæl til.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 04-06-11 20:28

Den nemme og gode løsning:
1 mtr. vinkeljern
2 mtr. kæde
5 mtr. tovværk
2 sjækler
1 kovs
1 Forsheda fortøjningsfjeder(gummi)
Fås f.eks. hos Bauhaus

Bor et hul i den ene ende af vinkeljernet og fastgør kæden med en sjækel--bank vinkeljernet ned i bunden (helt ned under bunden) fastgør tovværk med sjækel og kovs til kæden.
Forshedaen monteres 1/2 mtr. fra stævnen.
Jeg garanterer at båden bliver der uanset vejret.
Brug f.eks. et rør som dorn når jernet skal slås ned.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-06-11 20:45

Citat
Den nemme og gode løsning:

Ej det er da noget nemmere at få slået en pæl ...og så et stykket tovværk og et dobbelt halvstik

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 05-06-11 09:38

->piaskov
Citat
Ej det er da noget nemmere at få slået en pæl ...og så et stykket tovværk og et dobbelt halvstik

1. Det er absolut nemmere at tæve et stykke vinkeljern end en træpæl ned i bunden.
2. Båden kommer ikke til gnide op af vinkeljernet.
3. Isen løber ikke med vinkeljernet.

Ps. Brug aldrig halvstik, men pælestik til permanent fortøjning

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-06-11 09:39

Naboen, der bruger min kones bro, har to pæle, én ved broen og én ude til højre,
og så har han et dobbelt tov mellem de to pæle.

Når han forlader båden ved broen, bliver den halet ud midtvejs. Jeg troede det var på svaj?

Jeg, gamle landkrabbe overvejer at gøre noget lignende med en ekstra pæl ude til venstre,
og uanset hvad det hedder/kaldes, er det fastgørelsen af dobbelt tovet, sjækel/kovs hvad er det??
og tovets kvalitet/minimum styrke, og hvor jeg købet det bedst og billigst, jeg efterlyser???

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 185 point
Dato : 05-06-11 09:55

Se det var jo en anden sag.
Med udhalersystem fastgør man en blok til den yderste pæl til tovværket at løbe i.
Jeg ved ikke hvad båd der er tale om, men 12 mm, treslået polyprolen har en brudstyrke på over 2000 kg og er noget af det billigste du kan få.
Det kan fås hos Harald Nyborg, Bauhaus og alle maritime forretninger, men er billigst de 2 første steder.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-06-11 10:14

Altså, ikke på svaj, men udhaler system, det var det jeg skulle have efterspurgt...

Kan du/I uddybe det med blok på yderste pæl, er der ikke kun tale om trisser?
Og alt det andet med sjækel, kovs og forsheda, kan jeg godt glemme det??

I første omgang låner vi bare en lille jolle, så de 2 tons rækker sikkert...

Foreløbig tak,
Svend

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 05-06-11 10:23

Jo en blok eller trisse, den fås med et øje så den den kan surres fast til pælen, køb en 12 mm. galvaniseret.
Og ja-- glem alt det andet.
Kom igen hvis du er i tvivl

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 05-06-11 10:29
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-06-11 10:37

Nå en blok er en talje, mærkeligt sprog der ude til søs.

Tak, dabj, du har besvaret spørgsmålet, men jeg lader det stå lidt endnu...

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 05-06-11 10:47

Hvis det er nemmere for dig kan du fint bruge den med vinkeljernet, den er heller ikke i vejen ved ved ankomst og afgang.
Så sjækler du bare blokken fast i vikeljernet.
http://www.shipshop.dk/sj%C3%A6kel_med_vingeskrue_i_syrefast_rustfri_st%C3%A5l_aisi_316-p-27456.html

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-06-11 12:21

Tak for svaret dabj.