/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Afledet funktion - stamfunktion
Fra : smutter50
Vist : 1494 gange
200 point
Dato : 31-05-11 19:19

Kan nogle forklare om, afledet funktioner samt stamfunktionen til x^n ???
skal til eksamen forklare noget om disse ting, forskel, sammenligning osv.
har tjekket links på nettet og forstår det ikke. vil gerne have en simpel forklaring tak

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 31-05-11 20:04

En afledet funktion er bare en differentieret funktion.
Differentialkvotienten er derimod et tal.

Jeg synes, du skal læse første side i denne note, den er ganske god:

www.matematik.assistansen.dk/noter/diff/Differentialregning-note.doc

Når det gælder dit konkrete eksempel:

f(x) = x^n og du skal finde stamfunktionen F(x) til denne, så bruger du integralregning, og nu gør du modsat det, du gør, når du differentierer:

F(x) = 1/(n+1) *x^(n+1) + k

Væ opmærksom på, at der kommer et "k" med i den integrerede funktion / Stamfunktionen.

se evt her:
http://www.youtube.com/watch?v=PEUEGC3gbkc

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-05-11 20:07

Du ser et godt eksempel på begge dele her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Tangens

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 31-05-11 20:08

i øvrigt kunne du sikkert få en del mere hjælp på dette område, hvis du spørger på www.studieportalen.dk

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 31-05-11 20:11

@svend: Det er vist tangensfunktionen, du her har fat i.....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-05-11 20:12

Man skal være præcis imatematik. Pifos forklaring er ikke præcis nok.

En afledet af en funktion er ikke bare et tal. Den er også en funktion.

En stamfunktion til en given funktion, er en funktion, som har den givne til afledet.

Bortset fra nogle få typer findes der ikke en systematisk måde til at finde stamfunktionen til alle funktioner.
En funktion har i al almindelighed mange stamfunktioner . Ofte er forskellen kun en konstant.
Men måden som Pifo skriver det på er ikke helt korrekt. Han blander stamfunktion sammen med fuldstændige integraler.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 31-05-11 20:25

Citat
En afledet af en funktion er ikke bare et tal. Den er også en funktion.

Det er da vist også det jeg skriver:

En afledet funktion er bare en differentieret funktion.

------

Ja, en funktion kan have mange stamfunktioner, det er derfor, jeg føjer en konstant, k, til i eksemplet.
Det angiver netop, at der er mange stamfunktioner. I øvrigt er det en god idé at klikke på det link, jeg har medsendt, så er det vældig pædagogisk forklaret dér

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-05-11 20:25

Ja pifo, tangensfunktionen,
men lige under er der eksempler på både afledt og stamfunktion for denne...

Og ja transor, der kan være flere stamfunktioner...

Det er ligesom at spille tennis, den samme boldbane kan opnåes på mange måder,
med strakt eller bøjet arm, håndled og hofte...

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 200 point
Dato : 31-05-11 20:30

Citat
men lige under er der eksempler på både afledt og stamfunktion for denne...

joo, men jeg har nu ikke opfattelse af at spørgsmålet her gik på trigonometriske funktioner....

Godkendelse af svar
Fra : smutter50

Dato : 03-06-11 17:11

Tak for svaret pifo.
Trak heldigvis cos/sin, men havde fået lidt styr på det andet med dine svar. Og bestod så også lige den matematikprøve :)
Du skal ha' tak for at svare i et ordenligt sprog, og direkte på mit spørgsmål, så godt som det er muligt. Det kunne mange herinde lære af :)

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 03-06-11 17:20

Velbekomme
Og tillykke med at den eksamen er godt overstået. Held og lykke, hvis der er flere eksaminer forude