/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
forudbetalt annuitet - hvordan ?
Fra : kondivand
Vist : 2586 gange
100 point
Dato : 19-05-11 13:35

I annuitetsformler forudsættes normalt, at betalingen sker sidst i terminen, men hvordan forholder man sig til følgende formler, når der i stedet antages forudbetaling? - dvs. i starten af hver termin:

VEDRØRENDE ANNUITETSLÅN
1. Gældsformlen - hvor meget kan man låne, når ydelse, rente og antal terminer er kendt
2. Ydelsesformlen - Hvor meget skal der betales pr. termin, når gæld, renten og antal terminer er kendt
3. Terminformlen - hvor mang terminer skal man betale, når gæld, ydelse og rente er kendt

VEDRØRENDE ANNUITETSOPSPARING
4. Opsparingsformel - hvor meget sparer man op, når ydelse, rente og antal terminer er kendt
5. Inbetalingsformel - hvor meget skal der indbetales i ydelse, hvis man ønsker en bestemt opsparing, når fremtidsværdien, renten og antal terminer er kendt
6. Terminsformlen - hvor mange terminer skal der spares op, når fremtidsværdien, ydelsen og renten er kendt

kender du de justerede formler - evt. på en hjemmeside, så hører jeg meget gerne.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 60 point
Dato : 19-05-11 13:43

Hvis du vil betale i starten af en termin?
så er det det (næsten) det samme, som hvis du betaler sidst i den termin lige før...

Så brug du blot annuitetsformlen én termin forskubbet.
Ingen vil betale før man skal skal...

Og normalt låner man ikke med at betale forlods??

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 19-05-11 13:47

Jeg er med på, at ved en forudbetalt annuitet, da skal jeg ved beregning af nutidsværdien (gældsformlen) blot gange den normale formel med faktoren (1+i), hvor i=renten.

Men hvordan ser de andre varianter ud?

Godkendelse af svar
Fra : kondivand

Dato : 26-05-11 11:55

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-05-11 12:27

Selv tak
Svend