/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
omvendt højtaler prencip
Fra : anuarak
Vist : 704 gange
300 point
Dato : 30-04-11 20:22

Jeg ved ikke om jeg kan beskrive mine ønsker/tanker, men jeg prøver.
En højtaler virker ved (så vidt jeg ved) at man påtvinger en spole en frekvens med en vis efekt-
spolen er indlejret i en permanent magnet og vil bevæge sig (vibrere) efter frekvens og efekt.
Min tanke / ønske er det modsatte - en magnet (stav / stang) skulle rotere i en spole (ht-spole).
Jeg skal bruge princippet til omrøring af en væske i et glasrør - der er ikke plads til roterende magnetomrører i bund / top eller omkring glasrør kun en / flere tynde spoler.
Kan nogle kloge KANDU-folk henvise eller beskrive en metode (eller alternative løsning)
Jeg har forøvrigt ikke kunne finde nogle prenciptegninger på en højtalers virkemåde så det er jeg også intresseret i.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-04-11 20:31

Citat
(eller alternative løsning)

En vibrator

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 30-04-11 20:35

refi
en vibrator vil være en løsning hvis den kunne placeres rundt om glasrøret (ingen mulighed i top og bund) og ikke slå røret i stykker
anuarak

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-04-11 20:42

Jeg synes din omvendte højtaler, hvor en magnet skal rotere, mest minder om en elektromotor med stator og rotor med kommutator.

Kort sagt, kan du ikke bare bruge en elmotor med en eller anden stang/propel der kører rundt i glasrøret?

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 30-04-11 20:57

vagnr
Ja prencippet er måske nok som en elmotor, men her er det en perma-magneten der skal dreje rundt i en spolles felt -- der er desværre ikke plads til at montere en omrøring i top eller bund.
anuarak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-04-11 21:08

Citat
en vibrator vil være en løsning hvis den kunne placeres rundt om glasrøret

Selvfølgelig - hvad tror du man bruger nu

Vi har nok mindst 10 stående i laboratorierummene.... men de er ikke billige

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 30-04-11 21:20

refi
Det er ikke prisen der skræmmer mig.
Jeg skal også bruge dem i forbindelse med laboratoriebrug, men kenner ikke det du beskriver.
Har du nogle henvisninger til fabrikat / type så jeg har mulighed for at se om de kan bruges.
Dem vi har på labortoriet virker ved en "moror! der køre rund UNDER en glasbeholder.
anuarak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-04-11 21:40

Menge forskellige udgaver alt efter hvad de skal bruges til

http://www.sciencelab.com/page/S/CTGY/21761

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 30-04-11 22:44

Refi
godt forsøgt --, men hvad jeg kan se er de alle mekanisk (motor i bund) omrører -- det jeg søger er en spole (eller andet) som ikke fylder meget og omslutter et glasrør hvori der er anbragt en magnet.
Jeg har også tænk på om man kunne "ryste / vibration" ved hjælp af ultralyd.
De ultralyd mixer jeg kender er stavformet - til nedsænkning i mix - findes der mon nogen der kan "omklamre" et glasrør med mix?
anurak

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 300 point
Dato : 01-05-11 00:19

Det er præcis det princip, der anvendes i "børsteløse elektromotorer" til brug i modelfly, elbiler og mange moderne vaskemaskiner. En (eller flere) permanentmagneter der drejes rundt i et magnetisk drejefelt skabt af tre (eller 6 eller 9 eller n*3) spoler, som efter tur får en strøm igennem sig. Det praktiske: Hvor stor er rørets indvendige diameter? Hvis den er overkommelig, er resten en smal sag for en modelflyver med rimelig teknisk indsigt og en passende adresse.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-05-11 00:20

hvad angår højttaleren - har du prøvet at google højttaler? Eller skilt én ad?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-05-11 07:15

en slynge magen til dem som man bruger til blodprøve glas kan vel bruges ?

http://www.mikrolab.dk/?gclid=CJb-l6WAxqgCFQRP4Qod8jfKpw

http://www.eurofins.dk/dk/f0devarer--agro.aspx

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-05-11 09:07

Citat
en slynge

En slynge BLANDER ikke - den fordeler

Godkendelse af svar
Fra : anuarak

Dato : 01-05-11 09:17

Tak for svaret pbp_et.
Jeg tror det er det prencip jeg kan bruge -- glasrørets diameter er ca 20mm -- jeg prøver at få fat i en motor der kan skilles af - hvad angår højttalere har jeg demonteret adskillige, men ikke fået et brugbart resultat
anuarak