/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Afskaf Teologistudiet.
Fra : Maksimus
Vist : 1176 gange
50 point
Dato : 29-03-11 12:37

Er der virkelig nogen derude der inderst inde tror på hvad der står i Bibelen?
Hvad skal vi med støjende kirker og en lang uddannelse i en stor løgn? Ja den største løgn nogensinde begået mod mennesket, der kun går ud på at skræmme folk, fra at tænke selv. Du må ikke det og du må ikke det. Ellers bliver du straffet.
Straffet? Af hvem dog? En eller anden langskægget gut eller en eller anden busk, eller en slags energi?
Bull shit.

Findes gud, så skærer jeg halsen over på ham og tager hans job. Det kan være jeg lige voldtager ham først. Eller måske bagefter. Måske i såret i hans hals.

Åh nej, nu bliver jeg straffet af gud for at sige sådan noget fy fy. Nej hvor er jeg altså bare bange. NOTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-03-11 12:46

Ja, vi må hellere uddane nogle imaner...

Du må da ikke have det godt med dig selv?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 29-03-11 12:46

Du er da for dum at høre på

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-03-11 15:10

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 29-03-11 16:34

Dybest set er jeg enig med dig. Jeg forstår ikke der skal bruges offentlige midler til at uddanne folk i at prædike overtro.

Universitetet tilbyder jo heller ikke fuldtidsstudier i enhjørninges anatomi.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-03-11 16:48

Ret enig et langt stykke af vejen,...
det burde være en menneskeret,.. (især for vore børn) at få mulighed for (selv) at vælge !!
man påstår vi lever i et frit land,.. men religionsfrihed,..

kan man kalde det frihed,. når barnet 'hjernevaskes' allerede inden det kan tale,
og 'tvinges' til at bekende sin tro til noget bestemt,.. (konfirmation) inden det er myndig,.. ?

man kunne jo passende tænke over teksten her, :
http://www.hvisgudersvaret.dk/adskil.htm

Citat
FREJA BLIVER døbt som de fleste. Hun vokser op og kommer i skole, og der får hun et fag, der hedder kristendomskundskab.
Undervisningen i kristendom må ikke være forkyndende, men den begynder i første klasse og fortsætter folkeskolen igennem, så hun skal være et ualmindelig fremmeligt og kritisk barn for ikke at blive påvirket af de kristne fortællinger.
Der er også stor sandsynlighed for, at hun kommer til julegudstjeneste sammen med resten af skolen. Det hedder nemlig i folkeskoleloven: »Kristendomsundervisningens centrale kundskabsområde er den danske folkekirkes evangelisk- lutherske kristendom«. I syvende eller ottende klasse udgår kristendomskundskab endda til fordel for konfirmationsforberedelse, og her er undervisningen klart forkyndende.
Hvis Freja ikke vil gå til præst – tja, så lærer hun bare ikke noget om religion dét år. I folkeskoleloven står der ellers også, at »på de ældste klassetrin skal undervisningen tillige omfatte fremmede religioner og andre livsanskuelser«. Men netop på de ældste klassetrin bliver undervisningen overladt til kirken i et år.
Under dække af traditionen – og det hyggelige ved en julegudstjeneste,........ !!!!!!

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 29-03-11 17:20

Hvad har det med imamer at gøre? Islam, jødedommen, hinduismen, buddhismen og alt andet er jo det samme pjat.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-03-11 17:38

Gud er Stor -det er Guds vilje osv. Op på carporten med en hvis legmesdel mod mecca.
Har ikke været medlem af folkekirken de sidste 43 år. Min aske skal drysses ud over havet!
Jeg er tilgivet!!!

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-03-11 18:45

Først engang vil jeg mene at det er et usagligt formuleret spørgsmål der her bliver serveret.....
Jeg håber og " tror " at det er ment som provokation fra Maksimus side.....
Men jeg vil dog komme med min mening til spørgsmålet ......
Det er synd at tage en kam fra en skaldet mand hvis han er glad for den...

Jeg mener dermed at hvis der er nogle som har det fint med at tro så lad dog for al del dem være i fred.
Religion kan være en fin ting sålænge ikke interesse går over til at blive fanatisme ( Mellemøsten ) m m
Helt fra gamle tider har folk haft behov for tro på et el andet ... Trolde -nisser -de underjordiske -sø uhyrer m m ..... Og ja folk prøver fortsat at overbevise de kære små om at julemanden kommer med gaverne ...
Det her emne er større end jeg kan besvare i de her få linier ---men jeg fik dog et par meninger ud

Ha en fortsat fin dag ... " May the force be with you " ( eller hvad du/i nu tror på )

Kommentar
Fra : amdam

Dato : 29-03-11 20:34

Der burde ikke være en folkekirke, da den ikke hører hjemme i et samfund, hvor der er religionsfrihed. Ellers synes jeg, at det er i orden, at folk er religiøse, men deres tro skal ikke finansieres af skatteyderne. Hvis en person nu omstunder kom med en ny religion, ville vedkommende blive betegnet som rablende sindsyg. Gud kan vel betragtes som slags fantasiven.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-03-11 21:40

Citat
Hvis en person nu omstunder kom med en ny religion, ville vedkommende blive betegnet som rablende sindsyg

så sandt, så sandt,...

man kunne også sige,..
hvis ikke børnene blev tvangsfodret,.. dikteret,.. og indbild at religion er et "nødvendig gode"
ville de,.. som voksne,.. forundres over religion, og religiøse mennesker,..
og betragte dem som som dybt naive, primitive, og uvidende skabninger,.. på linie med dyr..

at nogle mener (tror) de,.. "får det bedre af at tro på religion",.. beviser ikke at religion er ok,...
det beviser blot at der er noget galt med vores undervisningsform, informationer, oplysninger,
og måden vi opdrages på,...

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 30-03-11 01:19

Har du set filmen: "The Truman Show"
Var der en rolle som producer/instruktør?

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 30-03-11 14:59

selvfølgelig kan vi undvære folkekirken når mennesker dør skal de på forbrændingsanlæget så har vi ikke brug for kirkegårde og de gamle smukke bygninger dem kan staten sælge Men mange vil gerne have et sted at gå hen og mindes dem der nu engang ligger der hilsen en gl .graver

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 30-03-11 18:20

jeg er enig om det meste af hvad Maksimus skriver.
Jeg har aldrig forstået, at man må hjernevaske børn, når bare det er religion, så er alt tilladt.
Og præster er opblæste løgnere, mange af dem tror ikke engang selv på det de står og lier af.
Det er simpelhen tåbligt at nogen tager dem alvorlige, tænk engang de er også i etiskråd, hvad fanden laver de der?.
Der er mange, der er meget bedre til sådan noget.
Plus den måde præster har undertrygt almuen i gamle dage, ved at stå på herremændenes side, hvis de skulle vælge side, var det bestemt ikke der de skulle stå.
I dag ser vi dem sku med kors- bånd og stjerner på deres præstekjoler, nej nedlæg alt hvad der har med religion at gøre og brug nogen af alle de tomme kirker til noget fornuftigt og nedlæg resten, de koster det hvide ud af øjenene.
Jeg har udmeldt mig af denne klovneskole, men aligevel får de sku nogen af mine skattepenge, det er noget svineri er det.
Og lad være med at blande mosker ind i dette, det er ikke et agument at bringe ind i denne debat, men jeg forstår godt at nogen gør det, for så slipper de for at tage stilling, for eller imod kirken.
alan57

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 30-03-11 23:05

Grundtankerne i kristendommen er så væsentlig en del af hele den vestlige kultur og menneskerettighedsbegrebet, at man ikke bare kan skrotte det - uanset om man tror på en Gud eller ej.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 31-03-11 07:55

Sikke noget vrøvl hjkofoed, hvis vi bestemmer at afskaffe noget så kan vi bare gøre det og vi kan godt have menneskerettigheder uden religion.
Lad os bare sige at kristendommen var grundlaget for disse ting, hvad så?
Hvad har det med at jævne kirker og stoppe uddandelsen til præster at gøre?
Disse ting kan man jo godt beholde uden at hjernevaske bla; børe.
alan57

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 50 point
Dato : 31-03-11 08:41

@hjkofoed: Menneskerettighederne er født ud af humanismen og oplysningstiden, som netop bestod i et opgør med religion.

I kristendommen skal man opføre sig "godt" for at komme i himlen (dog kan man være et lige så stort svin man har lyst til hvis man bare tror på Jesus (protestantismen) eller køber aflad (katolicismen). I humanismen har mennesket en værdi i sig selv.

Min påstand er derfor at moderne vestlige værdier er skabt PÅ TRODS af kristendommen, ikke PÅ GRUND af den.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 31-03-11 09:13

Mange tak jqb jeg kunne ikke have sagt det bedre selv.
Jeg lever efter John Lennons sang om religion, det er sådanne mennesker vi har behov for, det var en sørglig dag D 8/12-1980.
Jeg kan ikke forstå hvorfor vi har et behov til at dræbe folk der gør en forskel, vi har sku ikke for mange af dem i forvejen.
alan57

Godkendelse af svar
Fra : Maksimus

Dato : 31-03-11 10:18

Tak for jeres indput.
Ja jeg lavede selvfølgelig sjov i mit startindlæg, for gud findes jo alligevel ikke.

Jeg taler mest om kristendommen. De andre må tage deres opgør med deres religion når tiden er moden nok til det. Jeg tror der er mange muslimer og buddhister osv der ikke tror på en skid, men spiller med for ikke at blive frosset ude. De er jo et helt andet sted end vi er, pga fattigdom, politisk kaos, undertrykkelse fra en diktator osv.
Men det er vi jo kommet videre fra, så hvad skal vi så med det nu?
Ja der er da nogle bevaringsværdige smukke kirker, vi kan beholde for at mindes de gamle dage, hvor man troede på alt muligt sjovt.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 12-09-11 20:42

Der er en del dyr der er befænkt med parasitter, pindsvin er feks. fyldt med lopper.
Mennesket lider af en slags hjernesygdom der kaldes relegiøsitet, og det er rigtigt at den smitter
fra voksne til børnene i en uendelighed. De forskellige indlæg kunne tyde på at den almindelige
oplysning på sigt vil kurere den, i hvertfald i den vestlige verden, men sålænge dronningen står
og siger Gud bevare danmark og Obama siger at de ved at læne sig op ad gud vil de komme
over deres sorg. Hvis menneskene vil bruge deres intellekte evne til at klare problemerne med
i stedet for at lægge sig på knæ eller smide sig på maven i en latterlig attitude, og bede til en
indbildt guddom ville vi komme et skridt videre som vi kom det da middelalderen var forbi og
kirken mistede sit herredømme over videnskaben. At tænke sig at man kunne komme med frie
tanker uden at blive brændt på bålet.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 13-09-11 13:54

En anden ting jeg ikke forstår er hvad laver teologer i etisk råd, de er sku da ikke kloger end alle andre fordi de er blevet teologer, de er eventyr fortæller ikke andet HC Andersen var da meget kloger for han skrev dem da selv, de fortæller bare noget der står i en bog, de skulle sparkes ud af etisk råd jeg er rystet over hvad forælter kan slippe af sted med nor bare det er i religionens navn selv hjernevask er sku tilladt, det er noget svineri og det er en skamplet på vores samfund.
Hvad folk gør når der bliver 18 år det må de selv om, men at hjernevaske børn gør mig gal.
Især efter at have set hvordan det går for sig i USA ang abort, hvad har disse mennesker forestillet sig at vi gør med alle de mennesker, om 9mdr; er vi sku 7 Millia:
Hvem skal brødføde alle disse folk, jeg fatter det simpelhen ikke.
Folk sulter i Afrika fordi der er for mange mennesker og hvad gør vi vi samler penge ind til dem men næste år er der mange flere det er skruen uden ende, dette er sku vanvittigt, samtidig præker præster mod gummi- p-piller- abort osv.
Mennesket er sindsyg og vi lære desvære ikke af vores fejl.
alan57

Kommentar
Fra : realflex

Dato : 24-09-11 21:23

Kære Maksimus

Ved godt at debatten er gammel, med bliver nødt til at give mit besyn med.

Jeg er selv studerende ved teologistuderende ved første år og ved at dine holdninger er præget af fordomme.

Ved du overhovet hvad vi laver på teologistudiet? Prøv evt. at læse undervisningsbekendtgørelserne.

Den metode der primært bliver brugt i tolkningen af Bibelen er historie-kritisk. Det bliver på ingen måde forudsat at Biblen er Guds hellige ord, og derved at Biblen er en åbenbaring. Jeg kan evt. anbefale dig en af de bøger som min underviser i Bibelkundskab har skrevet, En Bog om Bibelen af Professor Mogens Muller og Lisbet Kjær Muller.

Vi behandler menneskers tolkning af Gud i kristendommen gennem tiderne og forudsætter på ingen måde en personlig tro på dette. Det understøttes b.la. af mit klare indtryk er at der på min årgang er et mindretal af kristne.

Vi arbejder akademisk med Kristendommen i fortid og i nutid. Forstår ikke din harme over det.

Og udover eksegese (fortolkning af Bibelen) har vi fag som kirkehistorie, græsk, hebraisk, etik og religionsfilosofi, almen filosofi osv. Er det også skandaløst? Er det også skandaløst når vi på studiet beskæftiger os med store religionskritikere som Nietzsche?

Kommentar
Fra : realflex

Dato : 24-09-11 21:37

hej alan57

Jeg vil gerne give dig mit udmiddelbare svar på hvorfor der er så mange teologer i Etisk Råd. Og så mange er der nu heller ikke, mange forskellige mennesker er repræsenteret.

Men grunden til at netop teologer er i rådet, kunne være at de er uddannet i, på et kvalificeret grundlag at tage stilling til etiske og eksistentielle problemstillinger. På en måde er det i bund og grund det teologi handler om. De er netop haft fag, der beskæftiger sig med sådanne problemstillinger.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 25-09-11 11:24

Ja det er jeg ikke i tvivel om realflex at de har studeret, men derfra og til at de skulle være kvalificeret til at sidde der er sku godt nok et ordenligt spring, jeg er ikke tryg når folk skal kikke i biblen for at se om det er iorden med gud at vi har aborter eller forsker i stamceller det er dybt godnat. Vi behøver ikke præster til det, hvad folk tror på er jeg ligeglad med når de bare holder det for sig selv.
Mennesket kan leve efter en regel behandel andre som du selv vil behandles, længer behøver det ikke at være og hvis denne sætning står i biblen så er jeg total ligeglad.
Hvorfor skal jeg finde mig i at der sidder nogle teologer i etisk råd og fortæller demokratiet hvad de skal opføre sig?.
Jeg har testementeret mit legme til videnskaben så kan den måske bruges til noget istedetfor at blive begravet eller brændt.
Desuden får jeg ikke noget svar om hvor mange mennesker denne planet kan bære og hvad skal vi gøre ved det?.
Bare en masse sludder om at disse præster er bedre til at tage stilling til disse ting der bla: kommer op i etisk råd, altså som det plejer bla bla bla. Intet nyt under solen.
alan57

Kommentar
Fra : realflex

Dato : 25-09-11 23:09

Jeg kan fortælle dig at det er de færeste teologer og for den sags skyld præster, der slår op i Bibelen når de skal have svar på etiske spørgsmål.

Man kan også sige hvorfor skal der sidde lægemænd, filosofer mv. i Etisk Råd? Der sidder rigtig mange forskellige mennesker i Rådet og det er netop dets kvalitet. Dit spørgsmål om hvorfor du skal finde dig at teologer (her forstår jeg dig som religiøse mennesker) skal side i Rådet, vil jeg gerne vende om. Skal jeg som kristen, så heller ikke finde mig at der sidder ikke-kristne i Rådet? Det mener jeg bestemt jeg skal. Synes kvaliteten ligger i at rådet er meget forskelligeligt sammensat.

Jeg synes det er rigtig flot at du vil donere din krop til videre forskning.

Jeg læser dig sådan at du sætter lighedstegn ved præster og teologer og der tager du altså fejl.