/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Radio
Fra : learegina
Vist : 2208 gange
100 point
Dato : 14-03-11 15:08

Hej
Hvad er forskellen på DAB radio og alm. radio?

Jeg vil gerne have en radio i mit køkken:)

Hilsen LeaRegina

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 110 point
Dato : 14-03-11 15:14

Jeg har lige i dag i Føtex for 300 kr købt en dab+ og FM-radio, (den nuværende dab udfases i løbet af nogle år) netop til køkkenet.

Hvis det er teknikken du spørger til, er FM analogt, mens dab og + er digitalt, det betyder at der kan sendes mange flere kanaler med dab, endnu flere med dab+, så du kan finde en masse specialiserede kanaler med fx klassisk, rock eller pop musik døgnet rundt, men også meget andet, inkl de kendte p1, osv.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 14-03-11 15:14

Du kan læse lidt om DAB radio på denne side:
http://www.dabradio.dk/

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-03-11 15:17

Skal lige tilføje, at hvis du skal høre musik skal du nok købe en lidt dyrere dab+- radio, men jeg hører stort set kun P1, og det gør ikke noget at lydkvaliteten på deres irriterende jingles ikke er perfekt.

Kommentar
Fra : learegina

Dato : 14-03-11 15:21

Når du siger at den nuværende DAB udfases, vil det så sige at det er DAB + man kun kan købe nu?
Den skal netop bruges til at høre musik, så må hellere ofre lidt mere:)

Er den eneste fordel i forhold til FM radio at den kan tage flere kanaler?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-03-11 15:30

Et plus er også at DAB radioen også har sine egne kanaler,
bl. a. 5 eren, som er et rigtigt nostalgi musik program, det kører næsten konstant i mit køkken.

Men check lige om der er dægning der hvor du du bor, ikke alle kan modtage DAB signaler godt...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-03-11 15:39

Du kan stadig købe alm. DAB (og rene FM-radioer), men det er en dårlig ide med de planer der ligger, for en DAB radio kan ikke modtage DAB+, mens DAB+ også modtager alm. DAB. Såvidt jeg kan se er en DAB+-radio heller ikke dyrere.

Der er nogle fordele ved DAB, bl.a. at der er mindre støj (knas) end på FM.

Du kan læse meget mere om DAB på det link IBM760 sendte dig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-03-11 16:12

Nogle af de bedste DAB radioer forhandles jo af Hi Fi klubben, her:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/dab-radio/

De er selvfølgelig alle DAB + ...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-11 16:26

Det er ikke helt som anført i indlæggene ovenfor.

Fm radio er med rent analogt lydsignal overført med radiobølger. Hver station skal have sin egen frekvens og ret stor båndbredde. Lyden er med god signalstyrke og godt grej ret perfekt.
Der er ikke plads i fm båndet til flere stationer.

Med DAB er lyden komprimeret og digital. Jo mere man komprimerer des flere programmer kan man have på en frekvens. Lyden kunne have været fin, men man udnytter og komprimerer for hårdt i dag, så i realiteten er den dårligere end fm radio.
Frekvenserne man bruger svarer til nogle af de gamle tv kanaler.

Dab+ er en anden bedre komprimering . Den kunne give bedre lyd eller flere kanaler.
Dab+ er endnu ikke besluttet i Danmark.
Foreløbig kan man ikke modtage dab+.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-03-11 16:47

Transor har ikke helt ret, det er rigtigt der endnu ikke sendes DAB+, men som det ses her, er der en principbeslutning om overgang til DAB+

http://www.dr.dk/OmDR/Kontakt_DR/spoergsmaal/Radio/20100701112137.htm

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 14-03-11 17:09

Man kan også bruge internet radio, f.eks:
http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/barbar-lyd-clockradio/barbar-lyd/PINELLSUPER2B/pinell-wifi-dab-radio

Dermed kan man høre mange flere kanaler og man kan spille musik der ligger på ens computer.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 14-03-11 19:03

Internetradio er en god ide, men kræver lige en trådløs router.

Forskelle på DAB og FM, er at DAB er digitalt.
Det vil sige at hvis kanalen går igennem, så er der ingen støj. Det er enten fuld kvalitet eller ingen radio.
Med FM kan det godt støje lidt hvis den ikke helt står på kanalen.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 14-03-11 19:44

Jeg tror at den internet radio kan kobles til nettet med en ledning også. Internet radio er ca. samme kvalitet som DAB.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-11 20:32

Jeg har både fmradio,af de gode, DAB radio og internet radio.

Kvalitesmæssigt er de i praksis i nævnte rækkefølge.

På DAB og internet afhænger det af den digitale komprimering. De fleste internet radioer komprimerer for hårdt.

I praksis skal man have wifi net til internetradioen. De gængse modeller er ikke til netledning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-11 23:45

Der er endnu ingen beslutning om DAB+ .

Det er kun besluttet at nedsætte et udvalg, som bl.a skal beslutte om man vil anbefale DAB+.

Indet det kommer i Danmark er det forældet.

For DAB radioen er det i øvrigt gået tilbage. Der er færre programmer end i starten.
Oplæsninger og radioteater mv er bl.a udgået.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 15-03-11 01:07

Tyskland er vist helt stoppet igen pga manglende salg og tilslutning, og Norge satser vist kun på DAB?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-03-11 07:43

Transor, prøv at læse selve aftalen

http://kum.dk/Documents/Nyheder%20og%20Presse/Pressemeddelelser/2010/Maj/Aftaletekst_Medieaftale_2011-2014.pdf

"Der skal udarbejdes en langsigtet plan for digitaliseringen af radio i Danmark,
som blandt andet omfatter overgang fra DAB- til DAB+-standarden. Også
dette arbejde forventes igangsat efteråret 2010."

Noget andet er, at det i snart mange år har været sådan, at elektronik bliver teknologisk forældet længe før det ikke virker, men det gør det netop relevant at prøve at fremtidssikre sig bedst muligt når man køber nyt udstyr.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-03-11 16:21

Du misforstår aftalen.

Man nedsætter ikke et udvalg , hvis resultatet er givet på forhånd.
Udvalget skal finde ud af om det er en god ide med dab+.
Intet er bestemt endnu.

Det er håbløst at købe fremtidssikkert elektronik. Fremtiden bliver hurtigt en anden end man tror.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-03-11 16:31

Nej transor, det der er tale om, er at udvalget har fået et kommisorium, der betyder de skal finde ud af hvordan og hvornår overgangen til DAB+ skal ske, der står der krystalklart i bureaukratsprog!

Ellers havde der stået sådan noget som "udvalget skal afveje fordele og ulemper ved digitaliseringen af radio i Danmark, herunder DAB+, herunder udarbejde en langsigtet plan herfor. "

Og selvf kan ingen garantere for fremtiden, men det er da dumt at købe noget, der ikke kan leve op til de nuværende forventninger, jf alle de stakler, der købte fladskærme der ikke kan klare de nye standarder, de blev endda solgt efter HD-tv var indført!

Kommentar
Fra : learegina

Dato : 15-03-11 19:20

Jeg er egentlig ret ligeglad med om det er det nyeste på markedet.
Jeg vil bare gerne have en radio der fungere og som kan tage så mange kanaler som muligt.

Men skal det købes i en Hi-Fi butik eller kan man købe det i elgiganten eller fona?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-03-11 19:32

Du kan sagtens købe det andre steder, endnu billigere på tilbud i supermarkeder,

jeg nævnte kun produkter fra Hi Fi klubben, fordi jeg ved de er testet for god lyd kvalitet,

har selv fortrudt jeg ikke købte der...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-03-11 19:34

Det kan du købe alle vegne, du skal bare have mulighed for at lytte til radioen, før du køber den.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-03-11 15:17

Faldt lige over denne om DAB+ fra den kommende sommer, hvis det da nogensinde bliver sommer

http://elektronikbranchen.dk/nyhed/nu-kommer-dab-tunerne-til-danmark

Godkendelse af svar
Fra : learegina

Dato : 27-03-11 17:29

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-03-11 22:16

Selv tak, learegina