/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
ondt i forfod og tæer !
Fra : hovsada
Vist : 2654 gange
100 point
Dato : 24-02-11 20:45

jeg ar en månedstid haft ondt i den ene forfod-strålende ud i tæerne-også når jeg er stillesiddende.
..det er lidt somom smerterne flytter sig og ikke er lige slemme hele tiden !
Har endnu ikke konsulteret læge, men det er gradvist blevet værre, så noget er galt.

jeg har læst lidt på nettet og fået mistanke om gigt(måske leddegigt ) og det er ikke positiv læsning

jeg er 63 og har ret stillesiddende arbejde, men aktiv og ellers "ungdommelig"

måske nogen her kender disse symptomer/behandling og prognose !??

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-02-11 20:45

Din læge ved helt sikkert en masse om det

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 24-02-11 20:47

nu er det jo altså under "[B]alternativ[/B]" behandling jeg skriver..

og spar mig for morsomme bemærkninger...tak

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-02-11 20:49

INGEN (og det er ikke spor morsomt) vil kunne stille en tilnærmelsesvis seriøs diagnose uden at have foretaget en undersøgelse af dig.

Egentlig synes jeg heller ikke det var morsomt at henvise dig til lægen, da det jo er det vi har dem til (lægerne altså) han/hun vil kunne give dig en ide om i hvilken retning diagnosen går, og derfra kan man så tale om hvilke behandlingsformer, etablerede eller alternative, der vil kunne hjælpe.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 24-02-11 20:56

...det kunne jo tænkes at nogen i dette forum havde eller havde haft samme symotomer og kunne
fortælle om alternativ behandling.
jeg har ikke tænkt mig ikke at opsøge min læge, men han "kender mig dårligt" da jeg er en sjælden gæst...og det jeg mærker, kan ikke ses eller føles af andre.
...men jeg kan jo få taget diverse prøver, som kan af-eller bekræfte en mistanke.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-02-11 21:01

Brugerne her kender dig endnu dårligere end din læge, og selv om andre har symptomer der ligner dine, må du være forsigitg med at antage at du fejler det samme som dem.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 24-02-11 21:05

Hej hovsada
Det kan være at din forfod er begyndt at synke lidt ned med alderen......
- og der vil et forfodsindlæg virkelig hjælpe dig.

http://www.google.dk/images?hl=da&xhr=t&q=forfodsindl%C3%A6g&cp=7&client=firefox-a&rls=org.mozilla:da:official&channel=s&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1260&bih=749

Man kan købe nogen gel-indlæg ved f.eks Sahva, som er gode.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 24-02-11 21:12

Christa ! det er osse en mulighed jeg er opmærksom på- men det er især slemt , når jeg har hvilet eller sovet- så det synes jeg ikke helt stemmer

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 24-02-11 21:40

Okay, men noget du altid kan gøre og som er ren velvære - gigt eller ej -
Fodbade !!! gerne med massage i og noget godt at hælde i vandet - varmt vand hjælper med at få gang i stive ømme led.

Tja der er ikke meget alternativt i mit svar, med mindre du vælger alternative æteriske olier med tå-helsende effekt.

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 24-02-11 21:48

Gelindlæg hjælper ikke en flyvende fis på en nedsunken forfod.
Det er et blødt undelag, der ikke støtter eller retter på den nedsunken forfod. Det er jo det samme som at sige.
-Nå min ven, du har en brækket arm. Her tag et støttebind på, a la dem som håndboldspillere bruger.

Evn kan en ortopædkirug vurdere. Det vil sikkert være sådan en "fætter", din læge henviser dig til. Hvis han/hun er kvik.
Ortopædkiruger har noget mere erfaring med fødder og de ting der sker i dem. Og i øvrigt kan fortælle dig mere nøjagtigt hvad du skal have. Hvis det er indlæg der skal til.
Det kan være en pelotte og en svang der er rigeligt.
Og hvis det er en permanent fejlstilling, er der nogen gange mulighed for at få tilskud til indlæg. det søger du med papiret fra ortopædkirugen, på borgerservice.
Hvorefter du finder er fodterapeut, bandagist eller ortopædskomager(som i øvrigt er udødne race, de udannes ikk i DK mere)

Kære Hovsada hvis du skal bruge et indlæg, til at løfte op og rette foden i dens rigtige tværbue.
Der bør du henvende dig til en Statsautoriseret Fodterapeut, der laver indlæg.
Sådan en kan findes her
http://lasf.dk/Kunder/Find-fodterapeut
Tast dit postnummer ind og grib knoglen og ring til dem der ligger nærmest og hør om de laver indlæg.
Spørg hvor mange de laver om året. For nogen laver ikke så mange andre har mere erfaring. Så lyt dig frem og fortæl hvad dit problem er.
Ellers kan du finde bandagister eller ortopædskomager der også laver indlæg. Som støtter og retter fejlstilinger.

Her kan du også klikke dig ind og kikke på de enkelte ting i venstre side der kan være interesant for dig.

Men ellers kan smerter i foden der stråler ud, også være nerver der sidder i klemme og bliver ødelagt af dette. Det kan være knoglerne i den nedsunken forfod der har ændret plads og klemmer nerven.

Og det at købe et gelindlæg er behageligt at gå på. Men det hjælper absolut ingenting på en nedsunken forfod.
Jeg vil gerne gentage....

Et gel-indlæg er behageligt at gå på. Men det hjælper absolut ingenting på en nedsunken forfod.

Det kan være interesant for en person med stødpudeatrofi.
(at de trædepuder man har under foden, forsvinder eller er mindsket). For så går man ikke på de bare knogler, med kun hud i mellem.
Der er de uovertrufen.
Der kan også i nogen af dem være indstøbt en lille stødabsorberende boble i hælen der til en vis grænse også virker stødabsorberende. Hvilket kan være godt. hvis man ikke er for overvægtig. Da boblen presses sammen og mister effekt.

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 24-02-11 21:52

Ups link smuttede

Her kan du også klikke dig ind og kikke på de enkelte ting i venstre side der kan være interesant for dig

http://lasf.dk/Kunder/Dine-f%C3%B8dder

Sorry den smuttede.
Men hvorom alt er. Så tror jeg du skal bide i gulvtæppet og få en snak med din læge. For måske kan en henvisning til en ortopædkirug være det der skal til. For at finde ud af hvad din fod prøver fortælle dig.
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-11 21:59

Selv har jeg lignende prioblemer, dog lidt højere oppe, i knæ og hofte.

Her, ved lettere slidgigt, har "heste medicin": Glycosamin Sulfat hjulpet mig,
på det sidste suppleret med OVASOL...

Begge kan anbefales, hvis der er tale om slitage?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 24-02-11 23:11

Citat
Begge kan anbefales, hvis der er tale om slitage?

Ja,.. hvis og hvis,.. det er nærmest som at spille i lotteriet,.. eller helbredet,
hvis du holder en ’rigtig’ læge udenfor,

det ville da være temmelig dumt,.. ikke,.. at blive undersøgt af en alm. læge,
(og så er det gratis for en Dansk statsborger)
han (lægen) kan udelukke en lang række sygdomme, ved en simpel blod- og urinprøve,
utrolig mange sygdomme kan ses / opdages i blodet og urinen, lang tid før de udvikles alvorligt,
eksempelvis urinsyregigt (podagra)… bare for at tage én ud af flere muligheder,
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/podagra.htm

inden for alternative behandlere, findes alt for mange der ikke aner hvad de roder med,
det er snart hver anden kvinde, der mener at et par uger på aftenskole, gør dem ’synske’
og i stand til at ’heale’ enhver sygdom væk,

det er både synd og skam, for dem der virkelig kan,.. og har lagt et livslangt arbejde, og brugt formuer på at få den bedst mulige uddannelse i Østen,
jeg har selv mødt en af slagsen, da han var højskoleforstander på Rørvig Folkehøjskole,
www.rfh.dk
ved den lejlighed fik jeg taget en pulsdiagnose, og lagt en kostplan,
det er mange år siden nu,.. men jeg kan se på nettet,.. at han stadig praktisere,

hans navn er Lars Martiny
http://www.behandlerlisten.dk/behandler?id=568

han er oprindelig tandlæge, men har arbejdet mange år med alternativ behandling,
inden for ayurveda, jyotish, meditation, pulsdiagnose,.. kostvejledning mm.
han kan fortælle rigtig meget om dit helbredstilstand ved en pulsdiagnose,
og ikke mindst gøre noget effektiv ved evt. sygdom.

jeg kan garantere dig for at han ved hvad han taler om,.. og ikke bare er ude på at tjene penge på andres ’elendigheder’.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-02-11 23:45

Hvorfor i alverden spørger du os her på kandu.dk?
Det er decideret ulovligt for lægmand, at stille dig en diagnose.
Det kaldes KVAKSALVERI og er strafbart.
Ulovligheder kan medføre bortvisning fra kandu.dk og politianmeldelse !!!

Det kan KUN blive gætværk: Du har såmen reddet dig en gang Podagra:

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/podagra.htm

..også kaldet 'Kaptajn Vom syge'.

SØG LÆGE !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-02-11 07:33

Citat
Hvorfor i alverden spørger du os her på kandu.dk

Som udgangspunkt skal man ALTID søge læge, men lidt research her inde for at høre andres erfaring med samme sygdom eller symptomer skader ikke, om ikke andet får man lidt ro hvis det er i starten af en weekend hvor man så finder ud af at det ikke er nødvendigt at kontakte vagtlægen.

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 100 point
Dato : 25-02-11 11:55

http://www.netdoktor.dk/symptomer/index.shtml

Ja, jeg synes det er meget naturligt, at være opsøgende og prøve at finde ud af så meget som muligt selv.Og læger er ikke de eneste man har lov til, at tale med om sine skavanker og udveksle erfaringer med. Hovsada har som i kommentar 20.59 heller ikke udelukket lægebesøg, så hvorfor blive ved og køre op i en spids!

Jeg har ikke været på kandu i meget lang tid indtil i går, og er glad for, at erfare, at nogle af mobberne er væk, men jeg har lige blacklistet molo og kov for deres rethaveriske stædige facon. Det lugter sgu for meget af fascisme. En dag bliber vi vel ikke bare nedgjort og truet med at blive smidt ud af kandu, men bliver sendt direkte i fængsel, hvis vi vover at tale med andre end myndighederne eller selvproklamerede autoriteter!

Jeg arbejder iøvrigt som lægdommer

Ha det bedre og bliv bare ved med at snakke sødt

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 25-02-11 12:41

Ej mulberry, jeg bliver nødt til at fortælle dig, at du præcist har formuleret, hvad jeg også mener !

Det plejer ellers at virke således på mig, at jeg ikke gider deltage - denne her tråd er jo fuldstændig grotesk !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hvis jeg skrev et spørgsmål: jeg har ondt i min forfod og tæer, hvad kan jeg gøre ?
p.s jeg har lægeskræk .....

Det kunne ende med svar som Nyx-x: henvisning til en ortopædkirug - bandagister og ortopædskomager (hvis du ikke går til læge NU, kan det ende med at du får sat benet af)
- dette er ironisk og skrevet af egen fri fantasi (så skulle det vidst være på plads)

Eller molokyle: KVAKSALVERI, strafbart, ulovligheder kan medføre bortvisning fra kandu.dk og politianmeldelse !!!
HOLD DA KÆFT - hvad sker der lige ?

Okay, tilbage til mit "tænkte spørgsmål" ovenover
- og en bonus oplysning: i går trådte jeg på en kaktus

Tak svendgiversen, selv om det ikke er mit spørgsmål, jeg er glad for dit svar og vil gemme det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-02-11 13:04

Tak for de pæne ord, jeg kan da godt supplere:

Hvis der er tale om Podogra,
så drik mindre rødvin og spis mindre rødt kød...

Hvis dine tæer kryber oven på hinanden,
køb nogle bredere sko eller endnu bedre træsko, og gå lidt mere...

Men det er nok mellemfodsknoglerne der rører ved hinanden uden tilstrækkelig smørelse,
så se mit først råd, og hvis du ikke tør gå til lægen kan du du jo starte hos kiropraktikeren...

Som, hvis han/hun ikke kan hjælpe, sender dig videre til lægen...

Godkendelse af svar
Fra : hovsada

Dato : 25-02-11 21:29

Tak for svaret mulberry.,,,jeg har fortrudt, at jeg stillede dette spørgsmål !...

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 26-02-11 15:17

Det kan jeg godt forstå, der er heldigvis andre steder, hvor folk er mere "minded" :

http://www.netdoktor.dk/debat/

http://www.gomotion.dk/Forum_topics.asp?csid=13

Jeg var selv helt nervøs for at se kommentarene efter mit indlæg, da jeg troede jeg ville blive svinet til, men der var heldigvis en medsøster

Kommentar
Fra : mulberry