/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvordan finder jeg min nye harddisk?
Fra : spimmer
Vist : 982 gange
500 point
Dato : 23-02-11 16:10

Jeg.
Jeg har købt en ny harddisk. Den skal køre som ekstern harddisk. Jeg ved, at den skal formateres og partitioneres. Men jeg kan simpelt hen ikke huske hvordan!!
Hjælp mig! Jeg skal have det ind med skeer!
spimmer.

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 23-02-11 16:12

Hej igen.
Jeg glemte, at jeg kører XP.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 23-02-11 16:21

Hvis den er ny - smæk den i, så kører det som regel af sig selv...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-02-11 16:21

Sådan en ekstern harddisk er sandsynligvis klar til brug, prøv at sætte den til en usb slik og se om ikke den er vist under Denne computer.

Ellers klikker du på Start og højre klikker på Denne computer, klik på Administrer og i det nye vindue klikker du på Diskhåndtering som du finder ovre til venstre i vinduet, der kan du finde din nye harddisk og igen højre klikker du på den nye harddisk og opretter en eller flere partioner, hvis du ikke sætter størrelsen ned så bliver harddisken automatisk til en stor partion

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 23-02-11 16:26

Hej.
Det har jeg gjort for længst. Men den kan ikke finde den!!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-02-11 16:31

Er der en størm forsyning med? Husk at sætte strøm til disken hvis den er til ekstern strøm

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 23-02-11 16:35

Der er strøm på!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-02-11 16:38

Så er den også vist i Diskhåndtering, eller mangler du driver til din usb, i samme vindue som viser Diskhåndtering der kan du også finde Enhedshåndtering, klik på den og se efter gule spørgsmålstegn

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-02-11 16:41

Hvis alt som er foreslået mislykkes, så prøv at genstarte computeren med den nye harddisk tilsluttet og med strøm på Windows burde selv finde og installere disken, den er sikkert klar til brug når du finder den under Denne computer

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 260 point
Dato : 23-02-11 16:49

Nu har du ikke fortalt om du har købt den SOM en ekstern disk, eller om det er en almindelig ide/sata disk som du vil bruge SOM en ekstern disk. De diske som er lavet som en ekstern disk til for eksempel USB er næsten altid formateret med en eller flere partitioner som automatisk dukker op i både "Denne Computer" og i "Stifinder" og som er klar til brug med det samme. Hvis du har købt den som en almindelig disk som du for eksempel vil bruge sammen med et USB kabinet/interface så er det sandsynligt at den skal formateres som du selv er inde på. Her er o.v.n's fremgangsmåde korrekt. Dog skal den nye partition formateres med NTFS hvis du får flere valgmuligheder. Man kan dog komme ud for at en uformateret disk på en USB interface ikke kan findes i diskhåndtering, så må disken først sluttes til harddiskcontroleren inde i maskinen (disken behøver ikke at blive skruet fast, den kan godt ligge på bordet ved siden af maskinen som så blot står åbent mens disken bliver formateret.). Fremgansmåden her er den samme som før. Når disken er formateret er det blot at sætte den tilbage i det tiltænkte interface/kabinet, lukke maskinen, og tage disken i brug.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-02-11 17:03

Ellers kan du se her hvordan du bruger diskhåndtering http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 23-02-11 17:18

prøv og skriv diskmgmt.msc i 'Kør', det er til diskhåndtering. kan du se den derinde skal då du bare højreklikke på den og give den et drevbogstav.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-11 18:51

Start > højreklik på computer > vælg administrer > vælg så diskhåndtering.

Nu kan du se din harddisk, som er en lang grå firkant nederst.
Der står ualokeret og den højreklikker du på og vælger opret partition.
Du skal evt. højreklikke på den en gang til og vælge formater.

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 24-02-11 10:13

Hej.
Det er en løs harddisk (Jeg har en mere i skabet). Den er forbundet med et USB 2.0 to Sata/IDE Cable. Min computer kører IDE og harddiskene er SATA.
mvh
spimmer.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-02-11 10:28

Hvordan er den harddisk tilsluttet? Er det via USB, SATA-kabel til et SATA-kontroller kort installeret i din computer eller IDE-kabel.

Der er ikke noget af det sidste du skrev der giver mening.

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 24-02-11 10:32

Det er via USB.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-02-11 10:36

har du været inde i diskhåndtering og set efter harddisken der?

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 24-02-11 10:38

Ja - mange gange!

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-02-11 10:42

og den findes ikke der inde?

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 24-02-11 11:04

NEJ!

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-02-11 11:09

Har du tilsluttet strøm til harddisken?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-02-11 13:13

Køb en boks til den harddisk så skal den nok virke.

Jeg har en North Q 14001 harddisk boks. Og den virkerbåde til IDE og til SATA.

http://www.tweak.dk/review/NorthQ_NQ-14001_ekstern_USB_2.0_CDDVDharddisk_boks/604/1/1

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-02-11 18:01

Harddiske tilsluttet externt via USB ...SKAL være sat op som MASTER ! ...i modsætning til INTERNT tilsluttede extra harddiske, som skal være sat op som SLAVE.

Tjek lige 'lusene'/jumper's på din hardddisk !!! (= de små 'lakridser' med der passer til 2 'ben' og som kan flyttes rundt bag de 2 'benede' stik på bagsiden af din harddisk.) Stikkenes 'status' er angivet selv samme sted på harddisken:

a:) http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confJumpering-c.html
b.) http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confCS-c.html

Før den/de er korrekt placeret, vil du ikke kunne 'se' harddisken.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 25-02-11 11:05

Hej!
Der er SATA Harddiske! NNu har jeg monteret den ene i en harddisk boks, men den kan jeg heller ikke finde - hverken på min stationære eller min NotesBook.
spimmer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-11 11:33

Start > højreklik på computer > vælg administrer > vælg så diskhåndtering.

Nu kan du se din harddisk, som er en lang grå firkant nederst.

Kan du se nogen harddisk ??????????????????????????????????????????????

Der står ualokeret og den højreklikker du på og vælger opret partition.
Du skal evt. højreklikke på den en gang til og vælge formater.

Eksterne USB harddiske skal sættes til efter start af computer.

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 25-02-11 11:43

Nej Eyvind, det har jeg prøvet mindste 117 gange!
Nu kører jeg på min SAUS Notesbook. Hvordan kommer jeg ind i BIOS?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-11 12:56

Ok - det undrede mig bare at den harddisk ikke viser sig i diskhåndtering.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-02-11 13:23

Det lyder utroligt at dine to harddiske ikke kan findes, men der kan ske mange sjove ting.

Hvor får din eksterne box strøm fra og er du sikker på at der er strøm på harddisken?

Jeg har en del harddiske, så derfor bruger jeg bl.a. denne http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=206621 til eksterne sata diske.

Jeg booter også på eksterne diske med http://www.dataworld.dk/product_card.php?prod_nr=SI-7928 hvor jeg så bruger eSata på computeren, men den kan også bruges til USB.

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 25-02-11 14:30

Hej.
Nu har jeg fået begge harddiske til at køre, når de er i harddiskboksen. I den stationære maqskine. Jeg har været inde i bios én. Den nævner kun IDE ikke SATA. Kan det være her hunden er begravet?
spimmer.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-02-11 15:28

Citat
Den nævner kun IDE ikke SATA. Kan det være her hunden er begravet?
spimmer.

Nej for diskene kører via USB.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 25-02-11 15:39

synes du skal tage en screenshot af diskmanagement og ligge det op på www.peecee.dk og poste linket herinde.

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 25-02-11 15:51

Der er kun den nye disk i den stationære, så det er altså ikke nemt at tage et skærmdump!!
Nej nu kører disken indi i computeren via konvertere på de bestående ledninger.
spimmer.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-11 19:28

Det er næsten med garanti IDE og ikke SATA disk'e i din externe USB HD-case.

..og lige meget, hvad det end er? ...som bentjuul antyder; så er det næppe USB forbindelsen der er noget 'galt' med. Det er nærmere forbindelsen mellem case og HD ...SATA eller ej !

Det er selve disk'enes kommunikation med hardware'n i case'n den er galt med. Derfor bad jeg dig tjekke din diskopsætning: MASTER vs. SLAVE ..på selve HD'en.

Man ka' vist heller ikke "fejlplacere" en SATA disk i en IDE case? ....eller ka' man? (Eyvind ?)

Passer disse stik overhovedet sammen?

SATA : http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
IDE:

...eller er 'problemet' i 'virkeligheden din USB version? 1.1 , 2.0, 3.0 ???

Her er en USB 2.0 adaptor til såvel SATA som IDE:

http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp?utm_source=kelkoodk&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=USB+2.0+til+SATA%2FIDE+adapter

..en IDE <-> USB adaptor :

http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-ide-adapter.asp?utm_source=kelkoodk&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=USB+2.0+til+IDE+adapter

???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-11 19:32

HOV ...jeg glemte at henvise til en sammenligning mellem et SATA og et IDE stik.
Det 'brede' er et IDE stik ...det smalle er ....gæt selv
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-11 19:33

UPS... og hér er så URL'en til billedet af omtalte HD stik:

http://www.boegebjerg.dk/lars/images/kabler.jpg
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : spimmer

Dato : 08-03-11 11:49

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen. Dit svar er det nærmeste der kommer til sandheden.
Selv om der er 2 SATA stik på mit bundkort - mit bundkort er fra den periode hvor man startede med SATA stikkene. Der måtte S-ATA Controller Raid til PCI. Men det kørte stadig ikke. Nu genmonterede jeg en af mine gamle IDE diske sammen med de nye SATA diske. Nu kører mit system igen! Jeg har prøvet at clone indholdet over på SATA disken og pille IDE disken ud. Så kan maskinen intet.
mvh
spimmer.