/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Danmark - Europamester i CO2-udledning
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 708 gange
100 point
Dato : 06-02-11 14:44

Jeg hørte den anden dag at vi i Danmark skulle være den 3. største udleder af fossilt CO2 i EU.

Jeg troede da at vi var nogle af de gode elever i klassen. Vi har jo masser af vindmøller, biogas, fjernvarme, solceller m.v.

Er vi ikke dem med det 3. laveste udslip af CO2 i EU ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-11 14:51

Citat
3. største

Citat
3. laveste

TRO flytter bjerge....

Statistikker er taknemmelige - de viser det man VIL have de skal vise

Begge dele kan jo KUN være rigtige hvis der KUN er 5 muligheder

Så TRO IKKE på ALT hvad du hører og læser.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-02-11 16:27

Det er jo et forholdstal til størrelsen af befolkningen. Og landbruget prutter vist lidt rigeligt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-02-11 16:36

Vi mangler atom kraft, vindmøller gør det ikke alene, der er jo vindstille ind imellem, så længe vi ikke vil acceptere verdens reneste energi bliver vi ikke nummer 1.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 06-02-11 17:16

Nej, klassens duks er vi sa langt fra, nærmere klassens fuks.

Selv om tallene fra 2 forsellige kilder ikke er helt ens, ligger Dk tårnhøjt i co2-udledning pr. indbygger:

Her nr 40 globalt

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions_per_capita

og her nr 8 ud af langt færre lande

http://www.nationmaster.com/graph/env_pol_car_dio_per_cap-pollution-carbon-dioxide-per-capita

Typisk hænger co2-udledning sammen med økonomi, jo rigere, jo mere co2, men mange lande har vandkraft (fx Norge og Sverige) og/eller A-kraft (fx Sverige og Finland) og det betyder mere end lidt vindmøller, ikke mindst da i hvert fald Norge og Sverige stort set baserer alt deres opvarmning og meget af deres produktion på el, mens vi mest bruger olie og gas til det.

Bemærk at de "førende"lande i første link stort set alle er oliestater, der bruger grotesk meget olie/gas.

Vi havde givetvis ligget noget pænere, hvis vi ikke havde haft et langt stop for VE-udbygning og energieffektivisering under Fogh, men havde stadig ligget højt.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 07-02-11 19:32

Nu er DK jo som bekendt en søfartsnation.
Alle de containere, som f.eks fragtes fra Japan til USA af et dansk skib - det CO'2 regnskab bliver vi "bonnet" for.
Det samme igen, når vi sejler svenskere fra DK til Tyskland - og omvendt - det ryger på DK's CO'2 regnskab
Alt tysk ,hollandsk, osv..osv.. fragt, som skal sejles via Rødby-Puttgarden - den bliver vi også "bonnet" for.

Men statistikken siger jo...............Igen lidt fiksfakserier

HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-02-11 20:07

HH, hvis det var rigtigt, ville det se endnu værre ud, men skibsfart og luftfart er ikke med i regnestykket

http://www.maritimedanmark.dk/?Id=9180

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 07-02-11 20:49

Nå for helv...
Hvad kan jeg så lære af det.?
Jo, at tænke før jeg taler - i dette tilfælde, skriver.

Må's man bede om pardon.?

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-02-11 22:00

Der er nogen der påstår, at det sidste menneske, der kunne rumme alverdens viden, var Leonardo da Vinci, det er ca 500 år siden.

Jeg tror ikke på han virkelig kunne alt dengang, og er i hvert fald sikker på han slet ikke ville kunne klare det i dag.

Så ingen knubbede ord fra min side

mvh

vagnr

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 08-02-11 11:18

Her er en oversigt over landenes CO2 udslip.

http://www.globalis.dk/Statistik/CO2-udslip-per-indb

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-02-11 11:40

Ja, HH, jeg ved fra tidligere hvor glad du er for statistik

Såvidt jeg kan se er den du henviser til nogenlunde den samme som det første link jeg havde, og i begge ligger Dk omkring den øverste tredjedel af EU-landene, hhv på 8 og 10 pladsen.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 08-02-11 14:33

Jeps - og der kan du se, vagnr., hvor usammenhængende statistik er.
Hvordan kan Danmark være placeret på en 8. plads i den ene statistik - og på en 10. plads i den anden statistik.??

Siger det noget om DK's udledningen.? = En nogenlunde rettesnor - så'en da..

Siger det noget statistikker.? = Ja, alt efter hvem der laver statestikkerne.
Prøv at sammenligne Danmark og Holland i statestikkerne. I den ene statistik ligger DK og NL på en delt 8. plads - hvorimod den næste statistik.....ja, bedøm selv.

Mvh.
HH.
Stadig ikke kæreste med statistikken

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-02-11 14:41

Ja, hvis man ellers orker, kan man gøre ligesom flere medier gør med de politiske meningsmålinger, laver et vægtet gennemsnit af dem allesammen

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 08-02-11 16:03

jaeee, det kunne man da godt - Meeeeeeeeen det bliver statistikker ikke mere troværdige af.

Mvh.
HH.

Har lige sivet en vind - det var mit bidrag til CO2 udledningen.

Statistikken siger; Hver evige menneske i denne verden, slipper en prut 25 gange i døgnet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-02-11 16:11

Prutter indeholder noget meget værre end co2, nemlig metan, der har mange gange større drivhuseffekt end co2, så få en prop i, eller sæt ild til det, så er det kun co2 der slipper ud (det tager også det meste af lugten)

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 08-02-11 17:29

Jeg har prøvet med en prop - det gør jeg ikke mere. Folk grinede da jeg kom gående.
Proppen var for lille - og jeg måtte i den grad, klemme ballerne sammen...... Så er det jo svært, rigtig at træde igennem, når man kommer spankulerende op gennem gågaden.

Mvh.
HH.
Nu, uden prop

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 08-02-11 21:16

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-02-11 23:09

Selv tak, Thomas_Mygind

Jeg håber Dk snart kommer tilbage på sporet!