/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Nu hjælmer jeg ikke
Fra : svendgiversen
Vist : 876 gange
50 point
Dato : 29-01-11 13:32

Min nabo og jeg havde begge gættet den lille kryds og tværs,
nederst havde vi begge skrevet helme for standse,
men så kom jeg til at påstå at nogle på jysk sagde hjelme i stedet for helme?
ligesom man i gamle dage havde kjøbmænd.

Så kom vi til at diskutere om det havde noget med hjelm at gøre,
der jo stopper sværdets indtrængning øverst oppe??

Er der nogen der vil købe hjelme med j for at standse?
Og har det noget med hjelm at gøre??

Hvoraf kommer dette mærkelige ord ellers???
måske mere et lydord som dulme, slumre, mimre...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-01-11 13:40

Hej Svend.

Jeg har godt nok aldrig hørt det før men man skal jo ikke vide sig sikker med de jyder
Spurgte så lige ham jeg deler avis med og jooo den er da god nok lød svaret.
Sådan sagde de i gamle dage oppe i Vejle hvor han stammer fra

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-01-11 13:41

Jeg er jyde og helmer ikke, før vi har fundet ud af det ord.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-01-11 13:43

Ja, der er mange jyder - især på landet - der har j med i ordet.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-01-11 13:44

Jeg opfatter ordet, som "opgiver, standser mv.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 29-01-11 13:46

Fra Nudansk Leksikon

helme [ —hælm% ] verb. -r, -de, -t
1. ikke helme blive ved med at presse på til man får det som man ønsker. ! afl. af jysk dialekt helm 'stille, rolig'

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-01-11 13:50
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-11 14:19

Ja men ingen hjælmer, jeg må nok æde dette j?

helm "stille og rolig" som h(j)emme i halmen lyder rigtigt...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-11 14:30

Fandt lige dette:
Hverken andelsboligforeningsloven, tinglysningsloven eller bekendtgørelsen hjelmer adgang ...

Her har vi da et j, men blander jeg noget sammen?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-01-11 14:32

Når du læser om hjælme

Citat
hjælme, Ammophila, slægt i græsfamilien. Sandhjælme, Ammophila arenaria, er almindelig i klitter og på sandstrande langs Vesteuropas og Middelhavets kyster, ofte sammen med marehalm. Det er en kraftig, flerårig, meterhøj græsart med seje, grågrønne, mere eller mindre indrullede blade og en valseformet dusk af enblomstrede småaks. Den plantes ofte til binding af flyvesand på klitter.

http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Botanik/Poales_(gr%C3%A6sser)/hj%C3%A6lme

Så er planten jo brugt til f.eks. at "standse" flyvesand.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-01-11 14:38

Nu er jeg i tvivl

Er det ordet hjelme eller hjælme du er i tvivl om?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-01-11 14:40
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-11 14:45

Ja jeg kender godt sand stoppe planten Hjelme,

men du/I må da indrømme at hjælmer med j, bruges i hvert fald juridisk,
som verbum for noget der hindrer/standser adgang til et eller andet...

Altså findes navnemåden hjælme, og det var det jeg spurgte om,
men hvordan betydningen afviger fra helme ved jeg stadig ikke?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-01-11 14:45

Det er et selvopfundet ord Svendgiversen
Citat
så kom jeg til at påstå at nogle på jysk sagde hjelme i stedet for helme
nej det er der ikke, min familie er spredt over det meste af Jylland og ingen af dem jeg har spurgt, har hørt det udtryk for helme

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-01-11 14:48

Citat
tinglysningsloven eller bekendtgørelsen hjelmer adgang
det er så et helt andet emne du nu er inde på, ordet her kommer fra hjemmel som er noget ganske andet end helme

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-01-11 14:51

Fra Den store Danske
Citat
Hjemmel bruges for det andet i en specifik betydning inden for forvaltningsretten som udtryk for indholdsmæssige krav til den offentlige forvaltnings afgørelser. Ud over krav om retlig bemyndigelse for forvaltningers afgørelser indeholder hjemmelskravene dels særlige karakteristika for forvaltningers fortolkning af deres skrevne retsgrundlag, dels de generelle, som oftest ulovbestemte retlige grænser for forvaltningers skønsudøvelse og forvaltningers valg af retsfølge.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-01-11 15:07

Citat
Hjælmer ell. Hjelmer, en. (afl. af I. Hjælm 1.1; vulg., sj.) politibetjent; “panser”. PersonligFrihed.1922.Nr.9.3.sp.3.

http://ordnet.dk/ods/ordbog?aselect=Hjelmer&query=hive

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-11 15:34

Jeg indser (først) nu at jeg med mit store ordforråd har sammenblandet helme og hjælme,
som af jurister kan skrives med e: hjelme. Lader spørgsmålet stå til i morgen...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-01-11 16:22

Citat
Hverken andelsboligforeningsloven, tinglysningsloven eller bekendtgørelsen hjelmer adgang ...

Det er en skrivefejl...det skal være hjemler, altså som i lovhjemmel...

Og m.h.t. hælmer/helmer, så betyder det at "holde inde, stoppe".

og udtalen....ja nøjagtigt som jyder sagde/siger Kjærest' om en kæreste...så siger de skam også "han hjælmer æ før...o.s.v."

Så jeg tror ikke du har rodet rundt på begreberne...blot ind til nu blevet overbevist her i tråden af nogen forkerte argumenter

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-01-11 18:43

I Jylland er betydningen:

helme, vt = holde op, standse, han helmer ikke før....
hjemle, vt = give ret til

Dansk skoleordbog 1959

Kommentar
Fra : webm

Dato : 30-01-11 00:28

Citat
I Jylland er betydningen

du skal se det er den sikkert også på Sjælland og øerne...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-11 11:13

Tak for svaret ans.

og jeg tror ikke mere på hjelme/hjælme for helme, heller ikke på jysk.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-01-11 13:33

"Har du sørget for gyldig rejsehjemmel".....