/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Indisk: De lange knives nat
Fra : svendgiversen
Vist : 643 gange
100 point
Dato : 14-01-11 13:35

Da Lene Espersen blev tvunget til at gå af, kom jeg til at nævne:
"De lange knives nat" her i kandu.
Et udtryk jeg troede var fra Indien? Dengang englænderne blev smidt ud...

Jeg blev så belært om at det var i Nazi Tyskland,
men jeg husker stadig en betegnelse i stil med "De lange knives nat" fra Indien.

Hvad er betegnelsen for den nat hvor de engelske kolonister blev dræbt i Indien?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-01-11 13:52

Mon det kan være Bartholomæusnætter,du tænker på... som bliver nævnt i denne gamle tråd??

http://cando.dk/Spg17634.aspx

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-11 14:05

Du er tæt på Nordsted, der har tilsyneladende været flere Bartholomæusnætter..

Men jeg husker nu den i Indien som noget med : De lange knive/sværd/dolke/sabler? s nat?

Og mega spørgsmål i kandu fandtes også dengang...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-01-11 15:33

Her er en del massakrer i Indien

http://www.white-history.com/hwr47.htm

Og denne forfærdende fra Afghanistan

http://en.wikipedia.org/wiki/Massacre_of_Elphinstone%27s_Army

Der har sikkert været masser af lange knive og sværd, men ikke noget jeg lige kan finde forbundet med nat.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 14-01-11 23:53

Hvorfor kalde det sådan? L E lagde selv grunden, da hun vippede Per Stig Møller som udenrigsminister, uden at have gennemtænkt arbejdsbyrden.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-11 11:47

Det er ikke Lene men oprør i Indien det drejer sig om...

>men ikke noget jeg lige kan finde forbundet med nat.

Det nærmeste jeg fandt er dette: Nightrunners of Bengal

The complacent life of the British community in Bengal is shattered when the Rebellion breaks out. Most of the British officers of the Bhowani garrison and their families (including Savage's own wife) are killed in the outbreak or subsequently murdered.

Men hvad mon den betegnelse er blevet til i en dansk historiebog fra 1950 erne?

Fundet her via dit link vagnr:
http://en.wikipedia.org/wiki/Indian_Rebellion_of_1857

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 15-01-11 22:10

Ja, i så fald er vi ved Sepoy-oprøret, hvor jeg husker billeder af indere bundet fast til kanoner (lige foran mundingen) for at blive henrettet. Der var vist ikke nogen, der havde noget at lade hinanden høre.

Men det du refererer til er fiktion, muligvis baseret på fakta

"It introduced the fictional Savage family, whose history of service in British India rather resembled that of Masters's own ancestors."

http://en.wikipedia.org/wiki/Nightrunners_of_Bengal

I min gode gamle Grimberg-opfølgning, Indien Sydøstasien, fra 1971, kan jeg ikke lige finde noget mere specifikt, men åbenbart var en pæn del af grudnen til oprøret den, at de nye britiske patroner der skulle bides over, indeholdt svinefedt og oksetælle, hvad der mildt sagt ikke er genialt i forhold til hhv muslimer og hinduer

Det ville nok svare til at de danske soldater fik grillet rotte i deres feltrationer

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-11 23:15

Tak for svaret vagnr.

Vi kommer det vist ikke nærmere?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-01-11 07:04

Selv tak, svendgiversen