/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvornår skydevåben
Fra : svendgiversen
Vist : 1204 gange
106 point
Dato : 08-01-11 10:36

På korstogenes tid kæmpede man jo stadig med håndvåben,
men da Columbus opdagede Amerika havde man skydevåben.

Jeg mener det var kineserne der opfandt krudtet og hettiterne der fandt jernet,
men hvem kombinerede til de første skydevåben og hvornår?

De må jo have haft et forspring i en periode, men hvor og hvad erobrede de??

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 08-01-11 10:42
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-01-11 10:51

Om håndvåben kan Du læse her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Gev%C3%A6r

Kanoner var dog ikke afhængig af jern idet både kineserne og tyrkerne lavede kanoner af træstykker der var samlet på samme måde som tønder, desuden støbte man senere kanoner af bronce da de var langt mere holdbare end de få jernteknikker de beherskede dengang.....støbejernskanoner slog jo også brugerne ihjel
Lige så vigtig er dog udviklingen af krudt, der findes jo både langsom og hurtig krudt.

Hvad de forskellige befolkninger erobrede kan man nok finde ved hjælp af sammenligning med udviklingens årstal, hvad angår kineserne var det mest til forsvar og borgerkrige.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 116 point
Dato : 08-01-11 10:58

Citat
Det tidligste billede af, hvad vi kunne kalde en egentlig pistol, er fra en grotte i Sichuan i Kina, og den kan dateres tilbage til første halvdel af 1100-tallet.

http://www.dr.dk/P1/Spoergehjoernet/Udsendelser/2009/12/31121227.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-11 11:16

Altså kinerserne i 1100 tallet og ildrøret i Europa i 1400 tallet og de første kanoner,
men ikke det store gennembrud med landvindinger på grund af den nye teknik?

Efterlyser mere præcise svar om de første skydevåben brugt i overlegen kamp??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-01-11 11:25

http://drabssag.emu.dk/dictionary/?id=56

Men der er sikkert noget tidligere.

Det er bare om at finde en "vandrehistorie" på nettet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-01-11 11:28

http://da.wikipedia.org/wiki/Gev%C3%A6r

LuffeA

Jeg er klar over, at jeg gentager dit link.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-01-11 11:51

Citat
Jeg er klar over, at jeg gentager dit link

Fint nok
Der skal meeeeget mere til at få mig i det røde felt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-01-11 11:59

Man har kunnet "skyde" længe før krudtet blev opfundet....

Det startede allerede med "livet".....

Selv nyfødte børn kan mestre det....

Våd "krudt" giver dog oftest et lavere "knald" - til gengæld har det en større effekt på omgivelserne - de flygter hurtigere...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-11 13:02

Foreløbig tak, men dette er tættere på hvad jeg efterlyser:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gunpowder#China

Når mongolerne kunne erobre hele øst europa var det næppe ved hjælp af skydevåben fra Kina,
men mauerne erobrede jo det meste af Spanien og muslimerne nåede helt til Ungarn.

Hvor stod skydevåbnenes vugge i egentligt krigs teknisk forstand?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-01-11 16:49

Citat
men mauerne erobrede jo det meste af Spanien

Ikke at forveksle med "Mau mau"`erne i Afrika.Kan huske endnu,at jeg gyste når jeg læste om deres "bedrifter".Desværre er verden ikke blevet bedre,siden da.Tværtom.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-01-11 20:50

Det tidligste billede af, hvad vi kunne kalde en egentlig pistol, er fra en grotte i Sichuan i Kina, og den kan dateres tilbage til første halvdel af 1100-tallet.

http://www.dr.dk/P1/Spoergehjoernet/Udsendelser/2009/12/31121227.htm

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-01-11 20:51

Song-dynastiet ( pinyin: Song Chao) var en regerende dynasti i Kina mellem 960-1279 e.Kr. Song dynastiet genskabte ikke Han og Tang dynastiernes imperium, men startede til gengæld tre århundrede af indre udfoldelse, som gjorde det til den samtidige verdens mest kultiverede rige.
Det var den første regering i verdenshistorien der udstedte pengesedler, og det første kinesiske dynasti der etablere en permanent stående flåde Song-dynastiet er opdelt i to forskellige perioder: den nordlige og sydlige Song I den nordlige Song periode (960-1127), var Song hovedstaden Bianjing (nu Kaifeng) og dynastiet kontrollerede det meste af det indre Kina. Det Sydlige Song (1127-1279) vedrører perioden efterdet nordlige Song dynasti mistet kontrollen over det nordlige Kina til Jin-dynastiet. I denne periode flyttede Song hoffet til syd for Yangtze-floden og etableret deres hovedstad i Lin'an (nu Hangzhou). Selv om Song havde mistet kontrollen med det traditionelle område der også kaldes” den kinesiske civilisations vugge, langs Den Gule Flod, var økonomien var ikke i ruiner, da det sydlige Song havde 60 procent af Kinas befolkning og mest af det produktive landbrugsjord. Det Sydlige Song-dynasti havde styrket flåden for at forsvare sine farvande og grænser til lands og til at gennemføre maritime missioner i udlandet. For at afvise angriberne fra Jin (og derefter mongolerne), udviklede Song en revolutionerende ny militær teknologi, nemlig brugen af krudt til kanoner og skydevåben. http://www.kina-portal.dk/historie/kina-historie-dynasti.php?pageNum_historie=4&totalRows_historie=22

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-01-11 21:29

Her står: Denne side er ikke et forsøg på at give en fyldestgørende udredning i dette emne, men er blot ment som en lille appetitvækker til at du selv forsker videre.
http://www.sortkrudt.dk/historie.htm

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-01-11 11:06

Tak for svaret ans.

Du var først med 1100-tallet.